k-jetronic hulpluchtreglaar weetje vraag

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2018 20:27 #1108290 door P.J. Bus
k-jetronic hulpluchtreglaar weetje vraag is gemaakt door P.J. Bus
,De vraag gaat over de 'choke' van een k-jetronic B200E. Omdat deze 'choke' annex hulpluchtregelaar bij een koude start de toeren op 1500 tpm zet, heb ik er een ingezet van een B230E (om het verbruik te temperen). Dat is voor de kenners idd een ander Boschnr (xxxx106 ipv xxxx112).

De toeren van de hulpluchtregelaar B230E gaat bij een koude start naar 1200 tpm. Maar; na enige tijd lopen valt hij terug naar 700 tpm - niet fijn dus - om na echt warm naar 900 tpm te gaan. Bij de hulpluchtregelaar die hoort bij de B200E is geen toerenval te bekeken, maar die houdt dan ook langer aan met zijn werking.

Mijn redenatie die ooit door de Volvo engineers zouden verzonnen kunnen hebben is dat een B200E een kleiner slagvolume heeft en een hoger toerental voor het maximale koppel, waardoor de choke/hulpuchtregelaar dus bij een koude start hoger moet staan en langer zijn werking moet hebben. Herkent iemand dit?

Overigens zette ik de choke van mijn golf 1 uit 1976, 1.1 l 50 pk, ook altijd koud op 1500 tpm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2018 14:30 #1449397 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Hoort de b200e wel 1500 koud
Hoort de b200e wel 1500 koud te draaien?
Geen idee waarom deze verschillen zijn maar dat het verloop van een b230e luchtschuif anders regelt lijkt me wel logisch.
Hier is ooit een keer over nagedacht door bosch.
Kleine motoren draaien koud meestal iets meer toeren dan grotere.
Denk idd dat het iets met het koppel bij laag toerental te maken heeft.
Kijk anders eens of je een schuif van een andere b200e/b20e kan testen.

Grtz Daniel

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2018 20:36 #1449424 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic dat wil ik ook graag
maar ik heb ondertussen alleen 3 stuks van een B230E weten te bemachtigen. Dus geen vergelijk met een oorspronkelijke. Vandaar mijn vraag hier op dit forum....

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2018 02:20 #1449443 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic In 2 serie zijn meer b200e
In 2 serie zijn meer b200e geleverd.
Op 240 2 liter zoeken maybe optie

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2018 14:10 #1449453 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic klopt
en ook in de 360. Ik kom het vast eens tegen, maar afgelopen 7 jaar helaas nog niet.
Een B19E en B23E schijnen hem overigens ook te hebben.

Het is ook niet noodzakelijk; zo gaat het ook.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2018 00:31 #1449463 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Niet gehinderd door
enige kennis op dit gebied denk ik dat een choke maar tot een bepaald toerental invloed heeft. Daarboven neemt je voet het toch over ?
Choke is om afslaan te voorkomen en de auto rijdbaar te maken bij koude start.
En dat een kleinere motor een lager koppel heeft of dat pas bij een hoger toerental bereikt lijkt mij geen verband te hebben.
Boven de 2000 tpm moet zoveel bij een 2.0 of een 2.3 voldoende koppel aanwezig zijn en dat ligt boven het bereik van de choke.
Of heeft zo'n choke invloed op het hele toerenbereik, dat het mengsel ook bij hogere toeren rijker is ? als dat zo is dan volg ik het.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2018 10:49 #1449476 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het gaat niet echt om een
Het gaat niet echt om een choke, maar om de stappenmotor oftewel CIS klep. En die zorgt voor het constant houden van het toerental, ook als er grotere belasting is door bijvoorbeeld koelfan, airco of verlichting (dus dynamo). Vooral, maar niet uitsluitend, bij lage toerentallen.
Ik zou eens vragen bij een bosch onderdelenservice wat dat ding nieuw kost in de juiste uitvoering. Dat kon weleens snel terugverdiend zijn met een beter verbruik...

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2018 19:33 #1449484 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic uhhh
Dit is geen CIS-klep.....of stappenmotor.

Dit is gewoon een hulpluchtregelaar :-). Na circa 5 minuten moet die, de extra luchtschijf die extra lucht beschikbaar stelt, helemaal dicht zijn. Hiermee loopt de motor van 1500 tpm terug naar het afgeregelde stationaire toerental. Hij is - zover ik weet - verzonnen omdat k-jetronic geen handchoke kent en het overneemt van de klassieke handchoke.

Om het mengel in het begin rijker te maken bij koude start is een dempdrukregelaar verzonnen bij een k-jetronic...

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2018 20:08 #1449485 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Federvolvo,
Federvolvo,

Ik lees al dat je k-jetronic aardig begrijpt, je verhaal Is nl 100% juist.

Willem, de hulpluchtregelaar Is een extra luchttoevoeging in een bypass die middels een bimetaal open gaat.
Wanneer de motor koud gestart wordt staat deze dus open.
Hoe kouder, hoe verder deze open staat.
De enige elektronische toevoeging in deze regelaar Is een warmtedraad
Zodra de motor gestart Is wordt deze warm en zorgt ervoor dat het bimetaal tijdig weer sluit.
Mocht deze defect zijn (of stekker niet aangesloten) dan duurt het veel langer voordat deze sluit.
Dan loopt de motor stationair echt teveel toeren na een paar minuten.
Overigens niet schadelijk om te testen hoor om stekker eens los te halen om werking ervan te testen.
Wel Ff niet vergeten wanneer je een automaat hebt ook ermee te rijden.
Zf Is hier niet altijd happy mee.

Overigens bij automaat of airco wordt er een andere bypass gebruikt die motor van wat extra lucht voorziet.
Deze zit aan het gasklephuis, alleen aan/uit open/dicht funtie wanneer er 12v opkomt (signaal van automaat/airco).

Bij k jetronic gaan zo ongeveer alle regelingen die ivm temperatuur geregeld moeten worden middels bimetaal en warmtedraad/spiraal.
Niet voor niets dat k jetronic mechanische inspuiting is.

Met ke-jetronic komt er iets elektronica bij kijken (simpele vorm van lambda regeling) maar dat hebben onze volvo's niet.

Grtz Daniel

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2018 06:50 #1449486 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zit dat bij een B28E met K
Zit dat bij een B28E met K-jet dan anders? Die heeft namelijk een unit die 100% lijkt op de CIS klep bij een B230F...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC