Kan de motor dit aan. Graag jullie ervaringen of meningen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2018 14:06 #1108233 door V700 register

Hallo allen,

Aankomende maanden gaan wij een aantal keer heen en weer tussen zuid Italië en Nederland. De km die we per rit rijden zijn er ongeveer 2400. Over het algemeen kan je in heel europa 130 rijden. Ik rijd altijd ietsie harder, zeg maar 140 op de cruise. Het betreft een 940 uit eind 97 met nu 340.000 km. Gekocht met 296.000 en toen ook gas laten inbouwen.

Wij hebben afgelopen dagen al een rit gehad. De auto heeft net in Nederland weer een lekkere beurt gehad, nieuwe olie, filtertjes, her en der wat rubbers en pakkingen vernieuwd. We hebben nu in in bijna 2 maanden al 10.000 km gereden. Op gas, maar als de temperatuur boven de 32 graden gaat dan schakel ik over op benzine. Waarom weet ik niet maar 32 buitentemperatuur is best warm en ik geef de auto moet toch al hard werken dus ik schakel altijd ff over.

Onder Rome is het gassen geblazen. Dan kunnen we bijna tot in het puntje van Calabrië 130 a 140 rijden aan 1 stuk door.

Het ziet er naar uit dat we deze rit nog een aantal x gaan doen, misschien 3 x of 4 x of meer.

Als ik in Nederland ben dan laat ik de auto weer helemaal nakijken en geven we weer onderhoud. Gelang naar wat er moet gebeuren.

Ik weet dat de 940 km vreters zijn, maar is dit teveel voor de auto? Wat kan ik verwachten en hoe zijn jullie ervaringen met dit soort lange ritten? Ik denk dat ik aankomende maanden zomaar 15.000 a 20.000 km op de klok zet.

Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2018 14:17 #1449017 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou me geen zorgen maken:
Ik zou me geen zorgen maken: de 940 moet dit gewoon fluitend aan kunnen. Ook op LPG, tenzij de inbouwer er een zootje van heeft gemaakt. Mijn 940 met dik zes ton op de klok deed rustig 5000 km in twee weken door de schotse hooglanden zonder een enkel probleem.
Als je een controle vooraf wilt doen, zorg dan dat je weet dat de koelventilator aanslaat wanneer nodig, en dat die op constante plus zit. Een 1997 heeft normaal gesproken namelijk geen visco fan meer, maar een minder betrouwbaar en complexer electrisch systeem. Als dat stuk gaat, dan heb je geen geforceerde koeling, waar een kapotte visco juist voor te veel koeling (en dus geen motorschade) zorgt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2018 16:52 #1449022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepspeling
Ik zou wel de klepspeling regelmatig in de gaten houden aangezien ik verwacht dat die bij hogere toerentallen en belastingen wat sneller zal teruglopen. Zeker als die onder de zeg 0,3 mm komt.
LPG verbrandt wat langzamer dan benzine en mijn theorie is dat hierdoor bij hogere toeren en hogere belastingen de verbranding nog niet helemaal of maar net is afgelopen als de uitlaatklep weer opengaat. De uitlaatklep wordt daardoor heter. Bij het geleidelijk kleiner worden van de klepspeling, gaat die nóg iets eerder open en krijgt de klep het helemaal benauwd.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2018 12:41 #1449033 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic behalve als de visco helemaal
behalve als de visco helemaal 'los' draait en dus bijna niet meer koelt. want ook op die manier kan hij verslijten.

Maar om terug te komen op de topicstart: wat je noemt moet gewoon kunnen. er kan ook iets kapot gaan, maar dat is niet omdat je 'te veel' vraagt.
Ik rij momenteel 50K per jaar. ofwel in hete files ofwel met 130. nu met een v90 van 1997 en eerder met een 740 van 1989. ik maak me geen moment zorgen.
De 740 heeft ondertussen alleen een andere eigenaar omdat ik een automaat zocht.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2018 17:48 #1449036 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Geen zorgen maken.
Geen zorgen maken.
Die kunnen veel meer aan.
Ik heb mn 940 al bijna 200.000 km, nu 416.000 op de klok en rijd zeer regelmatig tussen 160 en 200.
Eigenlijk nooit auto op benzine.
Enige keren op benzine Is wanneer ik de Nürburgring op ga. (zeer lang stijl stuk bergop en veel zeer hoog in toegen).
Laatst uit Oostenrijk terug gereden met 30+ graden met bovengenoemde snelheden. Maakt motor echt niets uit.
Klepspeling verval valt reuze mee.
Kijk hooguit om de 30.000 km na en moet af en toe eens 0,05 bijstellen.
Als je 0,30 meet gaat ie echt nog niet kapot maar wel tijd om dunner plaatje erin te zetten.
Inlaat stel ik koud tussen 0,35 en 0,38
Uitlaat koud tussen 0,40 en 0,43
Pas onder de 0,32 en 0,35 stel ik ze bij.

Met 375.0000 km heb ik koppakking vervangen en een andere kop geplaatst die ik nog Had liggen in garage met alles 3,95+ maar het dunste plaatje van de oude kop was 3,65 (bij een cilinder die een tijd fout mengsel Had ivm deels verstopte vialle lpg injectorpijpje). Rest was nog van 3,80 tot 3,95.
Lpg ingebouwd rond de 210.000 km.

Diegene die mij hier kennen weten dat ik niet langzaam rij over de grens.
Motor wel rustig warm rijden en bij flink gebruik turbo laten afkoelen voordat je motor uitzet.

Volsynthetische olie Is wel aan te raden.
Vooral voor je turbo.
Heb eigenlijk altijd 5w40 vol syntheet maar tegenwoordig maken ze ook al veel 10w40 Volsynthetische olie (valvoline, repsol etc deze tegenwoordig).

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2018 10:51 #1449057 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klepspeling lijkt
Klepspeling lijkt exemplarisch hard te gaan. Met Rooie Sien had ik er amper omkijken naar: stellen om de pakweg 40K en dan hoefde er amper iets af inderdaad. Dat bij lange afstanden en veel snelweggebruik met 130-140. Zelfs nu, met 700.000 km, is de originele kop nog steeds niet uitgesteld.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2018 11:15 #1449060 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Over de degelijkheid van de
Over de degelijkheid van de 940:

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC