Volvo 940 slaat af
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2018 10:05 #1108110
door V700 register
Volvo 940 slaat af is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb sinds twee jaar een Volvo 940 met een B230F motor uit 1993.
Ik merkte laatst een dat de auto bij het omhoog rijden uit de tunnel bij ons in d buurt ietsje inhield/stotterde.
Gisteren reed ik er een kilometer of 10 mee en ineens hield de motor in.
Bij gasgeven leek de motor te smoren.
Vervolgens geparkeerd en bij opnieuw starten sloeg de motor aan, maar als ik gas gaf, sloeg de motor af.
Na een uurtje stilstand probeerde ik het weer en ik kom mijn weg vervolgen.
Er zit een knipper-diagnose op de veerpoot onder de motorkap en die geeft geen storingsknippertjes.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Groet, Bert en Jessica.
Ik heb sinds twee jaar een Volvo 940 met een B230F motor uit 1993.
Ik merkte laatst een dat de auto bij het omhoog rijden uit de tunnel bij ons in d buurt ietsje inhield/stotterde.
Gisteren reed ik er een kilometer of 10 mee en ineens hield de motor in.
Bij gasgeven leek de motor te smoren.
Vervolgens geparkeerd en bij opnieuw starten sloeg de motor aan, maar als ik gas gaf, sloeg de motor af.
Na een uurtje stilstand probeerde ik het weer en ik kom mijn weg vervolgen.
Er zit een knipper-diagnose op de veerpoot onder de motorkap en die geeft geen storingsknippertjes.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Groet, Bert en Jessica.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-08-2018 12:23 #1448198
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Welke testjes heb je zelf al gedaan?
Begrijp dat je in de paar uur dat je op dit forum zit nog niet veel zelf gezocht hebt.
Er staat namelijk veel over dit soort probleempjes geschreven.
Maar misschien is het handig even op te schrijven wat je eigen uitgevoerde analyse acties, welke dus, tot nu toe aan info hebben opgeleverd?
Er staat namelijk veel over dit soort probleempjes geschreven.
Maar misschien is het handig even op te schrijven wat je eigen uitgevoerde analyse acties, welke dus, tot nu toe aan info hebben opgeleverd?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-08-2018 21:07 #1448217
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Eerste verdachte is benzine pomprelais
Groot wit reais, links op de tweede rij van de relais bak, bij mijn 940 '97 als je het relais openmaakt zie je vaak losse solderingen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2018 08:25 #1448232
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel!
Dag Wytze en Reinier,
Dankjewel voor de tips.
Ik ga even kijken hoe ik het best op dit forum kan zoeken.
Ik had gisteren ook al op een Engelstalige site gezocht, maar dat vind ik lastiger om goed te begrijpen. En toen kwam ik hier terecht. (Mooi forum, trouwens!)
En ik ga dat benzinepomp relais opzoeken en bekijken.
Dankjewel!
Bert en Jessica
Dankjewel voor de tips.
Ik ga even kijken hoe ik het best op dit forum kan zoeken.
Ik had gisteren ook al op een Engelstalige site gezocht, maar dat vind ik lastiger om goed te begrijpen. En toen kwam ik hier terecht. (Mooi forum, trouwens!)
En ik ga dat benzinepomp relais opzoeken en bekijken.
Dankjewel!
Bert en Jessica
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2018 09:58 #1448236
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even lid worden
Mogelijk verstandig om even lid te worden ? Daarmee heb je toegang tot alle informatie én draag je mee in de kosten om dit forum in de lucht te houden !
En dat allemaal voor slechts de prijs van een half gevulde benzinetank. Zelf ben ik er héél blij mee en had nooit zoveel zelf aan mijn auto kunnen doen zonder dit forum.
En dat allemaal voor slechts de prijs van een half gevulde benzinetank. Zelf ben ik er héél blij mee en had nooit zoveel zelf aan mijn auto kunnen doen zonder dit forum.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2018 08:51 #1448253
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine relais
Dag Bert, als je dat witte relais hebt gevonden, maak het doosje eens open en maak een foto van het printplaatje. Dan kunnen we zien of het probleem dáár zit.
Groet, Lieme Huib
Groet, Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2018 12:22 #1448258
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais open gemaakt
Dag Lieme,
Ik heb het relaiskapje er af gehaald.
Het ziet er naar uit dat de solderingen alleen keertje zijn gerepareerd. Zie de foto.
Wat kan er nog meer aan de hand zijn?
Ik heb het relaiskapje er af gehaald.
Het ziet er naar uit dat de solderingen alleen keertje zijn gerepareerd. Zie de foto.
Wat kan er nog meer aan de hand zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2018 19:52 #1448303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontstoringsrelais
Volgnde eenvoudige check is het Ontstoringsrelais. Dat is een bruin relais dat bij mijn 740 turbo tegen het linker spatscherm zit. Ik verwacht dat jij in je 940 zo'n zelfde relais zult hebben. Als je daarvan een tijdelijk ruilexemplaar te pakken kunt krijgen, dan kun je die eenvoudig even omruilen om te zien of dat de storing oplevert. Dat relais heeft invloed op je bobine.
Groet, Lieme Huib
Groet, Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2018 22:42 #1448306
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontstoringsrelais
Uit een ander lopend draadje:
Dat radio ontstoringsrelais 2/12 heeft als functie om 12V voeding direct van de accu op de injectoren en bobine te zetten. Als die via contactslot zou lopen, kan dit blijkbaar storing op de radio geven.
Je zou de werking van het relais ook kunnen testen door die tijdelijk door te verbinden. De injectoren en bobine krijgen dan continu 12V, ook als je de motor uitzet, dus de doorverbinding moet je naderhand wel weer verwijderen.
Volgens het 97/98 schema zou je pen 4 (rood, vanaf accu) met pen 3 (blauw, naar bobine / injectoren) moeten doorverbinden. De zwarte en blauw/gele draden zijn voor de aansturing van het relais.
Dat radio ontstoringsrelais 2/12 heeft als functie om 12V voeding direct van de accu op de injectoren en bobine te zetten. Als die via contactslot zou lopen, kan dit blijkbaar storing op de radio geven.
Je zou de werking van het relais ook kunnen testen door die tijdelijk door te verbinden. De injectoren en bobine krijgen dan continu 12V, ook als je de motor uitzet, dus de doorverbinding moet je naderhand wel weer verwijderen.
Volgens het 97/98 schema zou je pen 4 (rood, vanaf accu) met pen 3 (blauw, naar bobine / injectoren) moeten doorverbinden. De zwarte en blauw/gele draden zijn voor de aansturing van het relais.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2018 08:56 #1448445
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Vuile contacten relais.
Beproefde methode. Relais uit het huisje halen en de relaiscontacten inspuiten met contactspray (Grifon). Anker (voorzichtig!) paar maal indrukken. Daarna weer monterenTenzij de contacten erg ingebrand zijn moet het relais weer functioneren.
Moderators: Jerry Stam