zelf koppeling 940 vervangen??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 19:52 #1108094
door V700 register
zelf koppeling 940 vervangen?? is gemaakt door V700 register
Beste,
Nieuw lid, nr 1665, heeft onlangs 940 met 2.3 LPT motor (LPG) gekocht. En nu een kapotte koppeling...
Direct na terugkomst uit de Alpen bleek dat de koppeling (en/of drukgroep) defect is volgens wegenwacht (pedaal en hydraulic werkt wel). Mijn plan met deze auto is om zoveel als mogelijk zelf onderhoud uit te voeren (ik heb al een Haynes manual). Ik had echter niet meteen zo'n 'ingrijpende' klus verwacht. Wat ik graag wil weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het wisselen van de complete koppeling (en drukgroep en drukgroeplager etc., wat je normaal tegelijk doet)? Ik weet dat de versnellingsbak eraf moet en nou heeft mijn buurman wel een smeerput' maar is dat voldoende? Iemand zei mij dat ie met een half uur een bak kon wisselen (met een brug).
En qua gereedschappen, zijn er nog 'special tools' benodigd? Blijkbaar moet je het motorblok ondersteunen, maar ook zo'n versnellingsbak weegt wel wat... Anyway, graag hoor ik jullie ervaring.
Als ik het zelf ga doen, nog tips of ik origineel Volvo onderdelen moet bestellen of ander merk, en waar je dit voordelig kunt halen?
Ik heb de komende dagen nog vrij dus er is wel het een en ander mogelijk, maar ik wil er ook weer niet een hele week aan spenderen...
Ik hoor graag eventuele reacties, alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Dorre Selten
Nieuw lid, nr 1665, heeft onlangs 940 met 2.3 LPT motor (LPG) gekocht. En nu een kapotte koppeling...
Direct na terugkomst uit de Alpen bleek dat de koppeling (en/of drukgroep) defect is volgens wegenwacht (pedaal en hydraulic werkt wel). Mijn plan met deze auto is om zoveel als mogelijk zelf onderhoud uit te voeren (ik heb al een Haynes manual). Ik had echter niet meteen zo'n 'ingrijpende' klus verwacht. Wat ik graag wil weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het wisselen van de complete koppeling (en drukgroep en drukgroeplager etc., wat je normaal tegelijk doet)? Ik weet dat de versnellingsbak eraf moet en nou heeft mijn buurman wel een smeerput' maar is dat voldoende? Iemand zei mij dat ie met een half uur een bak kon wisselen (met een brug).
En qua gereedschappen, zijn er nog 'special tools' benodigd? Blijkbaar moet je het motorblok ondersteunen, maar ook zo'n versnellingsbak weegt wel wat... Anyway, graag hoor ik jullie ervaring.
Als ik het zelf ga doen, nog tips of ik origineel Volvo onderdelen moet bestellen of ander merk, en waar je dit voordelig kunt halen?
Ik heb de komende dagen nog vrij dus er is wel het een en ander mogelijk, maar ik wil er ook weer niet een hele week aan spenderen...
Ik hoor graag eventuele reacties, alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Dorre Selten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
31-07-2018 20:27 #1447981
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Even uit het hoofd
Hallo Dorre
Ga maar uit van 2,5 uur. En je hebt drie verlengstukken nodig voor je ratel, om bij de bovenste twee bouten van de bak te komen.
groetjes
Mathy
Ga maar uit van 2,5 uur. En je hebt drie verlengstukken nodig voor je ratel, om bij de bovenste twee bouten van de bak te komen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 13:16 #1448007
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er zijn speciale lange
Er zijn speciale lange verlengstukken, zodat je niet met losse verlengstukken hoeft te werken. Een absolute aanrader, want door de speling op elk van die stukken kost het anders meer kracht en heb je minder gevoel.
Verder heb je niet echt bijzonder gereedschap nodig. Bij gebruik van een brug is een transmissiekrik erg handig, maar bij een smeerput kan je de bak ook simpelweg op twee houten balkjes steunen en wat verder achter je leggen.
Motorblok wil je ondersteunen zodat je motorsteunen niet scheuren doro de kanteling, maar op zich staat het redelijk in evenwicht.
2,5 uur is erg optimistisch: reken maar een volle dag als je het voor het eerst doet. Dan kan het eigenlijk alleen meevallen. Met twee man heb ik het ook weleens op een sleuteldag gedaan.
En neem gelijk de achterste krukaskeerring mee, als alles toch los ligt.
Verder heb je niet echt bijzonder gereedschap nodig. Bij gebruik van een brug is een transmissiekrik erg handig, maar bij een smeerput kan je de bak ook simpelweg op twee houten balkjes steunen en wat verder achter je leggen.
Motorblok wil je ondersteunen zodat je motorsteunen niet scheuren doro de kanteling, maar op zich staat het redelijk in evenwicht.
2,5 uur is erg optimistisch: reken maar een volle dag als je het voor het eerst doet. Dan kan het eigenlijk alleen meevallen. Met twee man heb ik het ook weleens op een sleuteldag gedaan.
En neem gelijk de achterste krukaskeerring mee, als alles toch los ligt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 13:37 #1448014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb besloten het door de
ik heb besloten het door de garage te laten doen, vooral vanwege het gebrek aan een brug en ook wel het gemis aan ervaring en assistentie. Ik open een nieuwe vraag over welk nr SACHS koppeling ik moet hebben.
Bedankt voor jullie reacties.
Bedankt voor jullie reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





