Onregelmatig (schudden) lopen 960. LMM?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2018 12:15 #1108082 door V700 register
Onregelmatig (schudden) lopen 960. LMM? is gemaakt door V700 register
Ik heb weer eens wat na vervangen koppakking 960, 3.0, bj 1995.
Blok schudt nu wat bij stationair en hikt zo nu en dan. Geen toerenverschil merkbaar en tijdens het rijden loopt deze zo op het gevoel prima.
Bobines heb ik gecontroleerd met een reserve dus daar zit het hem niet in. Bougies (de juiste) reeds vervangen.
Stekker lmm losgehaald. Reageert daar niet veel anders op bij het loshalen. Bij de stekker weer terugplaatsen reageert het blok eventjes hierop en loopt dan weer onregelmatig zoals voorheen. Lambdasonde lampje in het dashboard brandt nu wel. Voorheen niet.
Is het de lmm of moet ik het elders zoeken? Foutcodes (die met die knipperlampjes) moet ik nog even uitlezen.

Goed Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2018 16:17 #1447854 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Achtereenvolgens de
Achtereenvolgens de stekkertjes van alle bobines even lostrekken. Als er een cylinder is waarbij dat geen verschil uitmaakt voor de motorloop doet die cylinder niet mee.
Dan bobine met bougie van die cylinder omwisselen met een andere cylinder en kijken of het probleem meeverhuist.
Zo niet, dan ontstekingsversterkers omwisselen en kijken of het probleem verhuist.
Zo niet, dan idem brandstofinjectoren omwisselen.

Als het probleem dan nog steeds in dezelfde cylinder blijft zitten wordt het tijd voor een compressietest.

Piet

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2018 16:25 #1447855 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Bij nader inzien is eerst
Bij nader inzien is eerst contact opnemen met het bedrijf dat de koppakking heeft vervangen misschien handiger. Het lijkt me in eerste instantie hun probleem

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2018 21:48 #1447875 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij het vervangen van de
Bij het vervangen van de koppakking moet ook de motordraadboom aan de kant. Bij de 960 is daarvan vooral de bobinedraadboom (het gedeelte onder het deksel) heel gevoelig: zijn er niet domweg stukjes isolatie afgebroken? Dat is zo'n beetje de nr1 zwakheid van de B6xx4 motoren... Gelukkig is er een uitstekende reparatie draadboom leverbaar.
Anders kan ook een vonkversterker nog problemen opleveren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2018 16:16 #1448026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valse lucht via via inlaat?
Zou het wellicht zo kunnen zijn dat na het terugplaatsen van de kop er iets is gebeurd kunnen zijn met de inlaatspruitstuk pakking? Als daar valse lucht wordt aangezogen, gaat vaak het door jou beschreven symptoom ontstaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2018 18:18 #1448040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of 1 van de 6 rubber moffen
Of 1 van de 6 rubber moffen tussen inlaatspruitstuk en inlaatstuk op de kop, als die los geweest zijn durven ze ook wel eens valse lucht trekken.
Ik blijf het een rare constructie vinden: Kop - pakking - stuk met 6 buizen aan - 6 rubber moffen - spruitstuk. Bij de latere 5 cilinders zit gewoon het inlaatspruitstuk rechtsreeks op de kop. Misschien heeft het met gewicht te maken, want dat spruitstuk van de B6xx4 is best wel een flinke brok aluminum.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 00:42 #1448059 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat hele spruitstuk hangt in
Dat hele spruitstuk hangt in rubber: ook de onderste steun zit in een rubber blok. Ik vermoed dat het trillingen moest reduceren. En dat is heel aardig gelukt...

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2018 16:37 #1448838 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Rik,
Hallo Rik,

Is dit probleem inmiddels opgelost?

Altijd spannend zoiets vlak na een koppakkingwissel.

Ben heel benieuwd.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2018 18:02 #1448864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terug uit Zweden (foto's
Terug uit Zweden (foto's volgen nog). Luchtmassameter hebben ze gereinigd en loopt stukken beter maar nog niet optimaal. Wellicht een nieuwe plaatsen.
Na vervangen koppakking en nog wat andere zaken bijna 4000 mooie km's gereden zonder olie en kwv- verbruik.

Groet Rik

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2018 09:55 #1448871 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mooi dat de motor de
Mooi dat de motor de koppakkingwissel goed (zonder scheur) doorstaan lijkt te hebben!.

Zou jij bij gelegenheid eens willen kijken wat voor gietmerk er bij jou op het blok staat? Ik probeer uit te zoeken of er een verband is tusssen het gietmerk en het al dan niet scheuren na een koppakkingwissel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC