Koppakking 965 repareren?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2018 20:09 #1107839
door V700 register
Koppakking 965 repareren? is gemaakt door V700 register
Beste allemaal,
Ruim een jaar hebben wij een 965 3.0 uit '95 na inruil van onze 960 2.5 waar wij 9 jaar met veel plezier in hebben gereden. Veel kosten gemaakt om de wagen weer op nivo te krijgen maar nu is de koppakking aan het begeven. Wij weten even niet of we nog een poging willen wagen of toch in de verkoop en het verlies nemen. Aangezien de vakantie naar Zweden (met labrador) in de zomer voor de deur staat neigen wij toch naar reparatie aangezien de wagen in zeer goede conditie is met 313.00 km's. Maar aan de andere kant hebben we er ook wel een beetje genoeg van.
De vraag is eigenlijk of het repareren van de pakking zinvol is omdat ik lees dat dit een specialistenklus is, of ik extra kosten kan verwachten bovenop de pakking en of jullie iemand kennen die hierin gespecialiseerd is in de buurt van Arnhem.
Input is van harte welkom.
Groet Rik
Ruim een jaar hebben wij een 965 3.0 uit '95 na inruil van onze 960 2.5 waar wij 9 jaar met veel plezier in hebben gereden. Veel kosten gemaakt om de wagen weer op nivo te krijgen maar nu is de koppakking aan het begeven. Wij weten even niet of we nog een poging willen wagen of toch in de verkoop en het verlies nemen. Aangezien de vakantie naar Zweden (met labrador) in de zomer voor de deur staat neigen wij toch naar reparatie aangezien de wagen in zeer goede conditie is met 313.00 km's. Maar aan de andere kant hebben we er ook wel een beetje genoeg van.
De vraag is eigenlijk of het repareren van de pakking zinvol is omdat ik lees dat dit een specialistenklus is, of ik extra kosten kan verwachten bovenop de pakking en of jullie iemand kennen die hierin gespecialiseerd is in de buurt van Arnhem.
Input is van harte welkom.
Groet Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2018 20:53 #1445758
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Tja
Tja, je hebt jezelf waarschijnlijk al ingelezen. Er zitten risico's aan, waarvan de belangrijkste is dat het onderblok scheurt midden onder het uitlaatspruitstuk. Sommige garage's beginnen er daarom niet aan. Anderzijds zijn er ook voldoende verhalen van succesvolle reparaties. Als je het laat doen, neem dan in ieder geval een bedrijf dat garantie geeft op de reparatie.
Piet
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2018 22:06 #1445760
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En weet dat KGTrimning in
En weet dat KGTrimning in Zweden een versterkte koppakking voor de drieliter (niet voor de 2,5) kan leveren. Als je de klus doet zou ik altijd die monteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2018 09:08 #1445773
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Recent zelf gedaan
Ik heb vorig jaar de koppakking van mijn 2,5 liter vervangen. Is een hele hoop werk. Ik heb al vaker dit soort blokken van b.v. V70's van nieuwe koppakking voorzien. Bij de V70 op gas uit de 2001-2005 serie vaak een probleem. Bij de 960/S/V90 is het makkelijker omdat je er beter bij kan.
De onderdelen die je nodig hebt zijn:
* Nieuwe koppakking. Beste die gewoon bij Volvo te bestellen a 75 euro. Kan ook een van Estate Service (ES) in variërend van 25 tot 75 euro.
* 14 nieuwe kopbouten c.a. 50 euro bij ES
* Nieuwe uitlaat pakkingen
* Nieuwe inlaat pakking 16 euro
* 2 x 2 nokkenas keerringen tussen 7 en 17 euro per stuk
* Eventueel nieuwe waterpomp met pakking indien nodig
* Eventueel nieuwe distributiespanner indien nodig
* Nieuwe distributieriem tussen 18 en 50 euro
* Nieuwe spanrollen tussen 30 en 50 euro per stuk
* Deksel achter een van de nokkenassen, gaat vaak kapot bij demontage
* Nieuwe pakking voor koelleiding
* Speciale vloeibare pakking voor de kleppendeksel (ik heb die van Volvo gebruikt, duur (40 - 60 euro voor een tube) maar erg goed, beter dan hier rommel voor te gebruiken, krijg je spijt van)
* Kop vlakken en afpersen tussen 50 en 80 euro
Al met al zijn de onderdelenkosten ongeveer tussen de 140 en 350 euro.
Speciaal gereedschap voor het timen van de nokkenassen
Bij mijn auto was een kopbout doorgedraaid door een onvakkundige poging de koppakking te vervangen voordat ik de auto kocht, beetje belazerd door de verkoper.
Daarvoor moest ik met helicoils in de weer, voor het eerst in mijn leven maar werkt perfect.
Dus al met al een prijzige hobby zelfs als je het zelf doet/kan.
Ik zelf ben er 3 dagen mee bezig geweest maar heb het rustig aan gedaan.
Je kan je dus voorstellen wat een garage hiervoor rekent (zullen het aanzienlijk sneller doen)
Moet misschien ook vermeldden dat mijn 960 op LPG rijdt.
Succes met de reparatie
De onderdelen die je nodig hebt zijn:
* Nieuwe koppakking. Beste die gewoon bij Volvo te bestellen a 75 euro. Kan ook een van Estate Service (ES) in variërend van 25 tot 75 euro.
* 14 nieuwe kopbouten c.a. 50 euro bij ES
* Nieuwe uitlaat pakkingen
* Nieuwe inlaat pakking 16 euro
* 2 x 2 nokkenas keerringen tussen 7 en 17 euro per stuk
* Eventueel nieuwe waterpomp met pakking indien nodig
* Eventueel nieuwe distributiespanner indien nodig
* Nieuwe distributieriem tussen 18 en 50 euro
* Nieuwe spanrollen tussen 30 en 50 euro per stuk
* Deksel achter een van de nokkenassen, gaat vaak kapot bij demontage
* Nieuwe pakking voor koelleiding
* Speciale vloeibare pakking voor de kleppendeksel (ik heb die van Volvo gebruikt, duur (40 - 60 euro voor een tube) maar erg goed, beter dan hier rommel voor te gebruiken, krijg je spijt van)
* Kop vlakken en afpersen tussen 50 en 80 euro
Al met al zijn de onderdelenkosten ongeveer tussen de 140 en 350 euro.
Speciaal gereedschap voor het timen van de nokkenassen
Bij mijn auto was een kopbout doorgedraaid door een onvakkundige poging de koppakking te vervangen voordat ik de auto kocht, beetje belazerd door de verkoper.
Daarvoor moest ik met helicoils in de weer, voor het eerst in mijn leven maar werkt perfect.
Dus al met al een prijzige hobby zelfs als je het zelf doet/kan.
Ik zelf ben er 3 dagen mee bezig geweest maar heb het rustig aan gedaan.
Je kan je dus voorstellen wat een garage hiervoor rekent (zullen het aanzienlijk sneller doen)
Moet misschien ook vermeldden dat mijn 960 op LPG rijdt.
Succes met de reparatie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2018 17:53 #1446022
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een vervelende
Het is een vervelende operatie, maar voor zo’n mooie wagen, met maar net 3 ton op de teller, zeker de moeite. Was twee jaar geleden bij een bedrijfje in een voorstad van Stockholm waar ze het zeer regelmatig deden en dus goede routine hadden. Ca. 6000 kronen (dat is 700 of 750 euro, is het niet Ton?). Heb je al veel lekkage? Of kun je het er nog op wagen naar Zweden te rijden en er daar een dagje voor uit te trekken?
Veel succes,
Thijs
Veel succes,
Thijs
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2018 18:57 #1446025
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thijs: ik ben net terug uit
Thijs: ik ben net terug uit Zweden en in tegenstelling tot de Noorse Kroon is die minder waard dan 10/1. Met de huidige wisselkoers is 6000 SEK dus minder dan 600 EUR.
Ik lees soms ook horrorverhalen van de 3 liter na een kop vervanging, maar ze vermelden er nooit bij of het defect op tijd werd vastgesteld of als ze hebben doorgereden tot de boel een keer overhit geraakte. Of wie de herstelling uitvoerde, was dat iemand voor wie het routine is of heeft die nog nooit een whiteblock, laat staan een Volvo van dichtbij gezien, zijn de juiste aanhaalmomenten gerespecteerd, etc.
Gelukkig zijn er ook genoeg verhalen waar het wel goed gaat en al helemaal als je het gebeurt door een "routinee". Bij mijn 960 is de kop er noodgedwongen ook af geweest en dat lijkt helemaal goed gekomen tot nu toe. Is wel een 2,5 en die schijnen er niet zo gevoelig voor te zijn.
Zweden is natuurlijk niet voor iedereen bij de deur, volgens mij vind je in eigen land ook wel iemand die het voor een faire prijs kan doen (hoewel 600 euro me wel een mooie prijs lijkt)
Ik lees soms ook horrorverhalen van de 3 liter na een kop vervanging, maar ze vermelden er nooit bij of het defect op tijd werd vastgesteld of als ze hebben doorgereden tot de boel een keer overhit geraakte. Of wie de herstelling uitvoerde, was dat iemand voor wie het routine is of heeft die nog nooit een whiteblock, laat staan een Volvo van dichtbij gezien, zijn de juiste aanhaalmomenten gerespecteerd, etc.
Gelukkig zijn er ook genoeg verhalen waar het wel goed gaat en al helemaal als je het gebeurt door een "routinee". Bij mijn 960 is de kop er noodgedwongen ook af geweest en dat lijkt helemaal goed gekomen tot nu toe. Is wel een 2,5 en die schijnen er niet zo gevoelig voor te zijn.
Zweden is natuurlijk niet voor iedereen bij de deur, volgens mij vind je in eigen land ook wel iemand die het voor een faire prijs kan doen (hoewel 600 euro me wel een mooie prijs lijkt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2018 13:35 #1446037
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic 600 Euro is wel erg weinig
600 Euro is wel erg weinig als je nagaat dat de materialen (kopbouten, koppakking, in- en uitlaatpakking, nieuwe olie, nieuwe KVS en dan nog het vlakken) al over de 250 euro gaan als je origineel Volvo gebruikt. Het helpt natuurlijk als ze de kopbouten niet vernieuwen maar hergebruiken en de oie niet verversen maar bijvullen.
Het grootste risico bij het vervangen van de koppakking is dat het onderblok gaat scheuren midden onder het uitlaatspruitstuk.
Zie hier: volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/b6304-motor-960-s80
Het grootste risico bij het vervangen van de koppakking is dat het onderblok gaat scheuren midden onder het uitlaatspruitstuk.
Zie hier: volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/b6304-motor-960-s80
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2018 10:36 #1446103
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een koppakking in Stockholm
Een koppakking in Stockholm laten doen lijkt me onzinnig, vanuit Nederland gezien. Een retourtje Stockholm is tenslotte ook 2600 km, wat naast tijd ook echt wel geld kost. Zit je toch weer op minimaal 1000 euro, meer als je op benzine rijdt.
@gescheurde blokken: leuk dat dat regelmatig voorkomt, maar wat moet je doen om het te voorkomen? Is het een kwestie van losjes monteren, en pas na warmdraaien zaken op moment zetten? Gewoon zorgvuldig en gelijkmatig werken, en stipt de officiele procedure volgen? Andere do's en don'ts?
@gescheurde blokken: leuk dat dat regelmatig voorkomt, maar wat moet je doen om het te voorkomen? Is het een kwestie van losjes monteren, en pas na warmdraaien zaken op moment zetten? Gewoon zorgvuldig en gelijkmatig werken, en stipt de officiele procedure volgen? Andere do's en don'ts?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam