Wisselen Pierburg naar Weber 32/34 DMTL
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 10:14 #1107671
door V700 register
Wisselen Pierburg naar Weber 32/34 DMTL is gemaakt door V700 register
Sinds de volvobeurs van afgelopen jaar ben ik hier lid en dit is de eerste keer dat ik hier een bericht plaats.
Ik rijd een Volvo 740 uit 87 met B230K motor met Pierburg carburateur op benzine. Aangezien ik al sinds ik de auto heb problemen ervaar met de carburateur (nadieselen, slecht starten, inhouden bij intrappen gaspedaal, hoog brandstof verbruik, etc), heb ik met advies van Tinustuning besloten om de carburateur te wisselen voor een Weber 32/34 DMTL. Tinustuning levert me hiervoor een complete kit inclusief choke-kabel en adapterplaat. Het originele luchtfilter kan wel gewoon gebruikt worden, maar er zullen wel wat vacuumleidingen afgedopt moeten worden.
Het installeren zou ik zelf moeten kunnen, maar de echt goede afstelling moet volgens Tinustuning op een vermogensbank gebeuren. Aangezien dat rond de 300 euro kost is me dat iets te gortig. Nu kan de auto wel rijden na de wissel, maar wil ik toch dat er gekeken wordt of het mengsel wel goed is en ik niet veel te rijk of arm zit. Hebben jullie ervaring met het installeren en afstellen van deze webers? Blijkbaar moet dat met het wisselen van sproeiers gebeuren en is daar dus een assortiment aan sproeiers bij nodig. Moet dat echt met een vermogensbank of kan dat ook met een simpele lambda / CO meting? Is er een bedrijf in de regio Utrecht die jullie daarvoor kunnen aanraden?
Ik rijd een Volvo 740 uit 87 met B230K motor met Pierburg carburateur op benzine. Aangezien ik al sinds ik de auto heb problemen ervaar met de carburateur (nadieselen, slecht starten, inhouden bij intrappen gaspedaal, hoog brandstof verbruik, etc), heb ik met advies van Tinustuning besloten om de carburateur te wisselen voor een Weber 32/34 DMTL. Tinustuning levert me hiervoor een complete kit inclusief choke-kabel en adapterplaat. Het originele luchtfilter kan wel gewoon gebruikt worden, maar er zullen wel wat vacuumleidingen afgedopt moeten worden.
Het installeren zou ik zelf moeten kunnen, maar de echt goede afstelling moet volgens Tinustuning op een vermogensbank gebeuren. Aangezien dat rond de 300 euro kost is me dat iets te gortig. Nu kan de auto wel rijden na de wissel, maar wil ik toch dat er gekeken wordt of het mengsel wel goed is en ik niet veel te rijk of arm zit. Hebben jullie ervaring met het installeren en afstellen van deze webers? Blijkbaar moet dat met het wisselen van sproeiers gebeuren en is daar dus een assortiment aan sproeiers bij nodig. Moet dat echt met een vermogensbank of kan dat ook met een simpele lambda / CO meting? Is er een bedrijf in de regio Utrecht die jullie daarvoor kunnen aanraden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 11:48 #1444585
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overwegingen
Het hangt natuurlijk allemaal af van geld tijd en handigheid zin.Een paar overwegingen.
Een voormalig clublid heeft deze ombouw gedaan en heeft er daarna nog ruim 10 jaar tevreden mee rondgereden
Echter ik heb eigenlijk alle problemen wel kunnen oplossen door lekkende rubbers knietjes en slangen om de carb heen te vervangen. Je moet ze er echt afhalen. Door vuil en troep zie je het anders niet. De harde lijnen heb ik nog niet stuk gehad.
Er is een handleiding die ik van A Satter gekregen heb waar alles instaat. Die zou ik je kunnen sturen.
Als rubbers/slangen niet helpt en je de carb toch wegdoet kan je net zo goed proberen (als je daar zin in hebt) om met een revisisie setje de boel te fixen. Lukt dat niet kan je altijd nog aan de Weber
Succes, Rob
Een voormalig clublid heeft deze ombouw gedaan en heeft er daarna nog ruim 10 jaar tevreden mee rondgereden
Echter ik heb eigenlijk alle problemen wel kunnen oplossen door lekkende rubbers knietjes en slangen om de carb heen te vervangen. Je moet ze er echt afhalen. Door vuil en troep zie je het anders niet. De harde lijnen heb ik nog niet stuk gehad.
Er is een handleiding die ik van A Satter gekregen heb waar alles instaat. Die zou ik je kunnen sturen.
Als rubbers/slangen niet helpt en je de carb toch wegdoet kan je net zo goed proberen (als je daar zin in hebt) om met een revisisie setje de boel te fixen. Lukt dat niet kan je altijd nog aan de Weber
Succes, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 12:01 #1444586
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor het antwoord!
Dank voor het antwoord!
Ik heb de carburateur al door een motorrevisiebedrijf laten nakijken en die hebben er al van alles aan gedaan. Hij liep toen iets beter, maar nog steeds niet helemaal goed. Het nadieselen is van "af-en-toe" naar altijd gegaan. In de afgelopen maanden is het alleen maar slechter geworden en ondertussen kom ik ook niet meer boven de 120 km per uur met plank gas.
Nu stond ik voor de keuze of verder aan knutselen en prutsen (en er nog meer geld in gieten) om het wat beter te krijgen of in een keer alles vervangen en zeker weten dat het goed is. Zeker omdat er twee grote roadtrips op de planning staan voor de zomer is een goedlopende auto met het daarbij horende brandstofgebruik wel erg fijn.
De weber heeft ook als voordeel dat hij een handmatige choke heeft en hij zou veel simpeler zijn.
Ik heb de carburateur al door een motorrevisiebedrijf laten nakijken en die hebben er al van alles aan gedaan. Hij liep toen iets beter, maar nog steeds niet helemaal goed. Het nadieselen is van "af-en-toe" naar altijd gegaan. In de afgelopen maanden is het alleen maar slechter geworden en ondertussen kom ik ook niet meer boven de 120 km per uur met plank gas.
Nu stond ik voor de keuze of verder aan knutselen en prutsen (en er nog meer geld in gieten) om het wat beter te krijgen of in een keer alles vervangen en zeker weten dat het goed is. Zeker omdat er twee grote roadtrips op de planning staan voor de zomer is een goedlopende auto met het daarbij horende brandstofgebruik wel erg fijn.
De weber heeft ook als voordeel dat hij een handmatige choke heeft en hij zou veel simpeler zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 14:53 #1444594
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een motorrevisiebedrijf met
Een motorrevisiebedrijf met verstand van carburateurs? Het klinkt niet alsof ze veel nuttigs voor je hebben kunnen doen, ik denk dat dat meer aan de nog slechtere afstelling ligt dan aan de conditie van je carburateur.
Al is het bekend dat Pierburgs wel lastig zijn, eigenlijk een beetje een vak apart. De weber is inderdaad simpeler, en wat ook niet onbelangrijk is: onderdelen zijn leverbaar. dat is voor de Pierburg niet met alles meer het geval.
Basis-afstelling moet goed te krijgen zijn met een CO meter en een vacuummeter. daar is echt geen vermogensbank voor nodig, maar wel iemand met kennis van het afstellen van carburateurs. Die vind je zelden meer bij normale autogarages, maar nog wel bij motorfiets-bedrijven en klassiekerspecialisten.
BTW: de Pierburg niet weggooien: die kan minimaal nog als donor voor een andere Pierburg dienen.
Al is het bekend dat Pierburgs wel lastig zijn, eigenlijk een beetje een vak apart. De weber is inderdaad simpeler, en wat ook niet onbelangrijk is: onderdelen zijn leverbaar. dat is voor de Pierburg niet met alles meer het geval.
Basis-afstelling moet goed te krijgen zijn met een CO meter en een vacuummeter. daar is echt geen vermogensbank voor nodig, maar wel iemand met kennis van het afstellen van carburateurs. Die vind je zelden meer bij normale autogarages, maar nog wel bij motorfiets-bedrijven en klassiekerspecialisten.
BTW: de Pierburg niet weggooien: die kan minimaal nog als donor voor een andere Pierburg dienen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 14:54 #1444595
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op de Pierburg zit een
Op de Pierburg zit een electrische klep die dicht moet gaan om de benzinetoevoer te stoppen bij contact afzetten: die geeft nogal eens problemen en veroorzaakt dan nadieselen. Verder is te vroege of vastzittende vervroeging in de ontsteking vaker een oorzaak dan de carburateur..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 15:56 #1444601
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteraard zal ik niks weg
Uiteraard zal ik niks weg gooien. Al is het maar om de auto ooit nog weer origineel te krijgen en wellicht kan ik hier iemand aan onderdelen helpen.
Is er een manier hoe ik de vervroeging van de ontsteking na kan kijken? Bij mijn goto volvo monteur (Toms Classics in Enschede) werd mij verteld dat ik aan mijn ontsteking niet veel kon afstellen. Ik heb wel de bougies en bougiekabels reeds vervangen.
Op de website van Volvo Lotte vond ik dat ze ook dingen met Webers doen, dus ik heb ze een mailtje gestuurd. Wellicht kunnen zij mij verder helpen.
Is er een manier hoe ik de vervroeging van de ontsteking na kan kijken? Bij mijn goto volvo monteur (Toms Classics in Enschede) werd mij verteld dat ik aan mijn ontsteking niet veel kon afstellen. Ik heb wel de bougies en bougiekabels reeds vervangen.
Op de website van Volvo Lotte vond ik dat ze ook dingen met Webers doen, dus ik heb ze een mailtje gestuurd. Wellicht kunnen zij mij verder helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 20:27 #1444614
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is niet zo vreemd:
Dat is niet zo vreemd: TinusTechniek/TinusTuning en VolvoLotte zijn nauw bij elkaar betrokken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2018 20:43 #1444620
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen
Een carb goed afgesteld krijgen is een kunst, van een brommer of scooter lukt mij dat aardig goed maar van een motor word echt lastiger.
Nu weet ik dat Carloshmidt/nordicar aardig thuis zijn in het afstellen van carburateurs,
Of kijk en vraag eens bij een klassieker specialist die irritante jeuk krijgen bij het zien van een injectie motor want dat zijn de echte in mijn ogen.
En echt afstelling controleren op een vermogensbank vind ik wat vreemd dat zou betekenen dat ze het met de standaard meet apparatuur niet kunnen oplossen zegt mij iets over kundigheid.
Nu weet ik dat Carloshmidt/nordicar aardig thuis zijn in het afstellen van carburateurs,
Of kijk en vraag eens bij een klassieker specialist die irritante jeuk krijgen bij het zien van een injectie motor want dat zijn de echte in mijn ogen.
En echt afstelling controleren op een vermogensbank vind ik wat vreemd dat zou betekenen dat ze het met de standaard meet apparatuur niet kunnen oplossen zegt mij iets over kundigheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2018 09:27 #1445291
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb afgelopen weekend de
Ik heb afgelopen weekend de wissel uitgevoerd. De geleverde kit was meer dan compleet en plug en play. Er moest één metalen plaatje voor het monteren van de choke kabel in het dashboard iets afgezaagd worden, omdat hij net iets te groot was. Verder was de handleiding erg duidelijk en simpel te volgen.
Er blijven uiteindelijk 3 vacuum slangen over. Die heb ik voor het gemak vervangen of voorzien van nieuwe koppelstukjes. Vacuumslang kan je blijkbaar voor een paar euro bij auto-onderdelen zaak halen. De resterende vacuumslangen zijn:
- Vanaf het spruitstuk naar de ontsteking onder het dashboard
- Vanaf de carb naar het EGR klep
- Vanaf de carb naar het Pulsair-ding bij het luchtfilterhuis
De rest van de vacuumslangetjes, klepjes en dingen kunnen dus weg. En alle openingen op het spruitstuk heb ik netjes afgedopt. Verder moeten alle grote luchtslangen (2) verbonden blijven / worden aan de luchtslang vanaf het luchtfilter naar de carb.
Het afstellen was lastiger. Mijn auto heeft geen toerenteller en de handleiding bevatte specifieke toerentallen (1200, 900, 850). Uiteindelijk heb ik online een toerenteller besteld die verbonden moet worden aan een bougiekabel. Tot dat die geleverd is, heb ik hem maar op een "leuk" stationairtoerental afgesteld met de schroef en het mengsel zo dicht mogelijk gedraaid. Van de week ga ik langs bij een specialist om mijn "knutselwerk" na te laten kijken.
Het rijden met de auto is een stuk leuker geworden. De motor reageert veel sneller op het intrappen op het gaspedaal. En überhaupt lijkt er veel meer vermogen te zijn bij het verder intrappen van het gas. 130 bereiken op de snelweg is een stuk minder "werken".
Stationair (als hij warm is) loopt hij ook een stuk rustiger en zonder schokken. Hij lijkt wel een stukje nerveuzer. Vanaf stationair het gaspedaal intrappen gaat met een klein schokje. En ook halverwege het gas (waarschijnlijk als de 2e trap opengaat) zit een schokje. Het is erg leuk om mee te rijden, maar het heeft het karakter van de auto ook wel ietsjes aangepast. Het koud starten met choke is even wennen, aangezien hij nogal verzuipt bij het te ver opentrekken van de choke.
Ik heb flink wat foto's gemaakt van de conversie, en een handleiding van zowel de Pierburg als de Weber (Haynes) gekocht. Kan ik dat ergens uploaden voor andere leden? Ik denk dat de handleiding van de Pierburg zeker voor veel mensen nuttig kan zijn. En wellicht in de toekomst voor andere leden die deze conversie willen uitvoeren of erover denken.
Er blijven uiteindelijk 3 vacuum slangen over. Die heb ik voor het gemak vervangen of voorzien van nieuwe koppelstukjes. Vacuumslang kan je blijkbaar voor een paar euro bij auto-onderdelen zaak halen. De resterende vacuumslangen zijn:
- Vanaf het spruitstuk naar de ontsteking onder het dashboard
- Vanaf de carb naar het EGR klep
- Vanaf de carb naar het Pulsair-ding bij het luchtfilterhuis
De rest van de vacuumslangetjes, klepjes en dingen kunnen dus weg. En alle openingen op het spruitstuk heb ik netjes afgedopt. Verder moeten alle grote luchtslangen (2) verbonden blijven / worden aan de luchtslang vanaf het luchtfilter naar de carb.
Het afstellen was lastiger. Mijn auto heeft geen toerenteller en de handleiding bevatte specifieke toerentallen (1200, 900, 850). Uiteindelijk heb ik online een toerenteller besteld die verbonden moet worden aan een bougiekabel. Tot dat die geleverd is, heb ik hem maar op een "leuk" stationairtoerental afgesteld met de schroef en het mengsel zo dicht mogelijk gedraaid. Van de week ga ik langs bij een specialist om mijn "knutselwerk" na te laten kijken.
Het rijden met de auto is een stuk leuker geworden. De motor reageert veel sneller op het intrappen op het gaspedaal. En überhaupt lijkt er veel meer vermogen te zijn bij het verder intrappen van het gas. 130 bereiken op de snelweg is een stuk minder "werken".
Stationair (als hij warm is) loopt hij ook een stuk rustiger en zonder schokken. Hij lijkt wel een stukje nerveuzer. Vanaf stationair het gaspedaal intrappen gaat met een klein schokje. En ook halverwege het gas (waarschijnlijk als de 2e trap opengaat) zit een schokje. Het is erg leuk om mee te rijden, maar het heeft het karakter van de auto ook wel ietsjes aangepast. Het koud starten met choke is even wennen, aangezien hij nogal verzuipt bij het te ver opentrekken van de choke.
Ik heb flink wat foto's gemaakt van de conversie, en een handleiding van zowel de Pierburg als de Weber (Haynes) gekocht. Kan ik dat ergens uploaden voor andere leden? Ik denk dat de handleiding van de Pierburg zeker voor veel mensen nuttig kan zijn. En wellicht in de toekomst voor andere leden die deze conversie willen uitvoeren of erover denken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2018 07:36 #1445349
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Ontsteking
Mooi dat het weer beter loopt. Dat die Webers lastig doseerbaar zijn is bekend. Ook schijnt het verbruik fors te zijn. Ben benieuwd waar jouw verbruik op uit gaat komen.
De bewering van Toms Classics over het niet kunnen afstellen van de ontsteking is onjuist. De B230K met pierburg carburateur is voorzien van een ontsteking met hallgever ipv een BDP sensor. De Hallgever zit op de verdeler achterop de kop gemonteerd. Deze ontstekingen moet je wel afstellen met een stroboscoop (en vervroeging losgekoppeld). Het is de moeite waard om dat te controleren. Het kan zijn dat je daarna je carburateur weer een beetje moet bijstellen.
Wat ik zo lees in je verhaal heb je de schakelklep voor de vervroeging nu overbrugt. (Dat kastje zit aan bestuurderskant van de motorruimte). Ik zou die wel opnemen in de vacuumlijn richting ontstekingscomputer onder het dashboard. Dit kan het schokkerige oppakken verklaren. (al twijfel ik ff of het ook origineel zo zit, check het ff iig)
De bewering van Toms Classics over het niet kunnen afstellen van de ontsteking is onjuist. De B230K met pierburg carburateur is voorzien van een ontsteking met hallgever ipv een BDP sensor. De Hallgever zit op de verdeler achterop de kop gemonteerd. Deze ontstekingen moet je wel afstellen met een stroboscoop (en vervroeging losgekoppeld). Het is de moeite waard om dat te controleren. Het kan zijn dat je daarna je carburateur weer een beetje moet bijstellen.
Wat ik zo lees in je verhaal heb je de schakelklep voor de vervroeging nu overbrugt. (Dat kastje zit aan bestuurderskant van de motorruimte). Ik zou die wel opnemen in de vacuumlijn richting ontstekingscomputer onder het dashboard. Dit kan het schokkerige oppakken verklaren. (al twijfel ik ff of het ook origineel zo zit, check het ff iig)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam