cylinderkop b200 en b230 hetzelfde?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2018 11:19 #1107611
door V700 register
cylinderkop b200 en b230 hetzelfde? is gemaakt door V700 register
Het is geen praktisch probleem dat opgelost dient te worden maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
In een ander draadje ging het over het vervangen van een b200 onderblok met een b230 onderblok.
Nu vraag ik me af hoe dat dan past.
De boring keer de slag van een b200 is 88.9 keer 80,0
De boring keer de slag van een b230 is 96,0 keer 80,0
Het gat van een b230 is dus groter.
Hebben de b230 en b200 dezelfde cylinderkop? Ik dacht van wel toch?
In Vadis heb ik al gezien dat er in ieder geval een andere pakking tussen zit.
In de 530 kop die ik heb liggen zit een verbrandingskamer in de vorm van Barbapappa. Op zijn langst is die 92 mm. Groter dan de boring van de 2 liter.
Dat vinnik toch een beetje raar. Vangt de pakking dat verschil op? Of zit er op de 2 liter toch een cylinderkop met een kleinere verbrandingskamer?
Hartelijk dank, Rob
In een ander draadje ging het over het vervangen van een b200 onderblok met een b230 onderblok.
Nu vraag ik me af hoe dat dan past.
De boring keer de slag van een b200 is 88.9 keer 80,0
De boring keer de slag van een b230 is 96,0 keer 80,0
Het gat van een b230 is dus groter.
Hebben de b230 en b200 dezelfde cylinderkop? Ik dacht van wel toch?
In Vadis heb ik al gezien dat er in ieder geval een andere pakking tussen zit.
In de 530 kop die ik heb liggen zit een verbrandingskamer in de vorm van Barbapappa. Op zijn langst is die 92 mm. Groter dan de boring van de 2 liter.
Dat vinnik toch een beetje raar. Vangt de pakking dat verschil op? Of zit er op de 2 liter toch een cylinderkop met een kleinere verbrandingskamer?
Hartelijk dank, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2018 11:51 #1444211
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De verbrandingskamer van een
De verbrandingskamer van een b200 kop is kleiner dan die van een b230, zoals je al verwachtte. Je doelt waarschijnlijk op het draadje over de b204ft 960? Die 16v kop is natuurlijk weer heel anders...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2018 12:14 #1444213
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja de b204ft kop
Dankjewel. Maar dat zou betekenen dat het onderblok van een 230FK niet past tenzij je een cylinderkop van een 234f neemt en daar de nokkenassen en de turbokleppen in overzet toch?
Hebben b200 koppen dan ook een ander 'gietnummer'?
Hebben b200 koppen dan ook een ander 'gietnummer'?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2018 16:15 #1444220
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic B200 en B230 verschil
De cilinderkoppen voor een B230F en B200Ft en B230Ft en de B230Fk en -Ft zijn dezelfde 1000530.
1000530 is het gietstuk. Er worden wel verschillende klepsoorten en en klepveren toegepast. De Fk en Ft hebben natrium gevulde uitlaatkleppen. Ook worden er wel verschillen nokkenassen gebruikt. maar de verbrandingsruimte van de 530 is steeds gelijk.
De B230FB heeft wel een andere kop n.l. de 1000531 als gietstuk. Er verder kom je de Heron kop natuurlijk nog wel eens tegen. (maar dat wist je allang!)
1000530 is het gietstuk. Er worden wel verschillende klepsoorten en en klepveren toegepast. De Fk en Ft hebben natrium gevulde uitlaatkleppen. Ook worden er wel verschillen nokkenassen gebruikt. maar de verbrandingsruimte van de 530 is steeds gelijk.
De B230FB heeft wel een andere kop n.l. de 1000531 als gietstuk. Er verder kom je de Heron kop natuurlijk nog wel eens tegen. (maar dat wist je allang!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2018 17:59 #1444222
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar de verbrandingsruimtes
Maar de verbrandingsruimtes worden toch niet alleen gegoten, maar ook gefreesd? Je kunt duidelijk zien dat het oppervlak daarvan gladder is.
Ik verwacht dus dat er kleinere verbrandingsruimtes zijn uitgefreesd bij een (atmosferische) b200 dan bij een b230.
Ik verwacht dus dat er kleinere verbrandingsruimtes zijn uitgefreesd bij een (atmosferische) b200 dan bij een b230.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2018 20:58 #1444224
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vrees toch wel een beetje
De verbrandingsruimte is niet gefreesd maar mee-gegoten in de gietvorm. De cilinderkop is z.g. zandgiet-werk. De verbrandingsruimte in de gietmal wordt als een soort kern van een fijner soort gietzand uitgevoerd dan b.v, dan de minder belangrijke andere vlakken. Ik heb een JPG opgezocht waar je goed kunt ziet dat de verbrandingsruimte niet is gefreesd. Je kunt het fijne zandkorrelige opp. goed zien.
( Je moet bedenken de cilinderkop is ontwikkeld in de jaren 74-75 van de vorige eeuw. Het CNC-verspanings gebeuren stond toen in de kinderschoenen.
Verder nog een verschil te zien in een JPG tussen de verbrandingruimte van een 531 en 530 kop. De 531 heeft iets meer volume (blauw aangegeven) verder staan o.a. de bougies onder een andere hoek.
( Je moet bedenken de cilinderkop is ontwikkeld in de jaren 74-75 van de vorige eeuw. Het CNC-verspanings gebeuren stond toen in de kinderschoenen.
Verder nog een verschil te zien in een JPG tussen de verbrandingruimte van een 531 en 530 kop. De 531 heeft iets meer volume (blauw aangegeven) verder staan o.a. de bougies onder een andere hoek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2018 11:25 #1444229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoedje op :-)
Allebei bedankt.
De b200 cylinder heeft dus een soort hoedje op dat iets groter is dan de cylinder zelf.
Is de b200 daarom ook een interferentie motor? Omdat de verbrandingsruimte wat aan de ruime kant is moet de zuiger wat verder omhoog voor voldoende compressie?
Rob
Ennuh mooie Barbapapa op foto 2
De b200 cylinder heeft dus een soort hoedje op dat iets groter is dan de cylinder zelf.
Is de b200 daarom ook een interferentie motor? Omdat de verbrandingsruimte wat aan de ruime kant is moet de zuiger wat verder omhoog voor voldoende compressie?
Rob
Ennuh mooie Barbapapa op foto 2

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2018 13:56 #1444237
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic B200
De B200 loopt niet vrij.
De zuiger is anders uitgevoerd dan bij de B230
De zuiger is anders uitgevoerd dan bij de B230
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2018 14:13 #1444239
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B230 met H-, V- of VX
B230 met H-, V- of VX nokkenas is toch ook geen vrijloper? Met de tamme nokkenassen met kleine lifthoogte wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2018 14:59 #1444241
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vrijloper
De B230Fk en B230Ft zijn vrijlopers . De B200Ft is altijd een vastloper.
Een B230F heeft standaard een M-nokkenas.
De VX3- zit in de B230FB
Om alle types te bekijken welke nokkenassen er standaard in horen kun je beter de voorhanden tabellen raadplegen.
Ga je andere nokkenassen monteren dan wordt het verhaal natuurlijk compleet anders.
Een B230F heeft standaard een M-nokkenas.
De VX3- zit in de B230FB
Om alle types te bekijken welke nokkenassen er standaard in horen kun je beter de voorhanden tabellen raadplegen.
Ga je andere nokkenassen monteren dan wordt het verhaal natuurlijk compleet anders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam