Motor valt stil tijdens rijden. Geen vonk meer

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2018 11:21 #1107598 door Vincent van der Spek
Motor valt stil tijdens rijden. Geen vonk meer is gemaakt door Vincent van der Spek
Liefhebbers
Van de week brak (bijna dan, maar werkte niet meer) mijn V snaar van de dynamo. Dan kom je uiteindelijk stil te staan. Gelukkig een reserve mee en met gereedschap van een buurtbewoner de nieuwe riem erom. Helaas startte de motor niet. Ging wel rond, maar sloeg niet aan. Na een rondje om de auto en een frons nog eens proberen. Gelukkig, de motor sloeg aan en weer blij onderweg.
De volgende dag naar het werk (60 km) geen probleem, maar naar huis viel de motor tijdens het rijden na zo'n 2 km stil en startte niet meer. ANWB erbij en constateerde geen vonk. De bobine had spanning, maar "knipperde" (?) niet. Hij verdacht de bobine of Hall sensor. Ik ben afgesleept en de auto bij de garage gezet wegens chronisch tijdgebrek. Deze belde mij de volgende dag: Uw volvo start gewoon. Ze kijken vandaag verder, maar zonder mankement is het slecht zoeken lijkt mij. En als ik ermee ga rijden zal je zien dat ik weer langs de weg sta.
Uiteraard hier al eens rondgesnuffeld en ook dan kom ik bij dit soort symptomen het uitvallen van de Hall sensor (of bij latere modellen de bdp sensor) tegen.
Dan maar preventief de Hall sensor (of stekkers daarvan) vervangen? Of kan het ook nog 100 andere oorzaken hebben? De auto loopt en start op LPG, maar ook op benzine gaf ie geen sjoege.
Iemand een goede tip? Het gaan om een B230F van eind 86 met een 'simpele' venturie LPG installatie en heb eigenlijk al 100000 km geen schokkende motorische gebreken gehad. Maar dat kennen jullie wel.

groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2018 11:59 #1444115 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic In de verdelerkap zit de Hall-sensor
Deze is wel de eerste verdachte. De vonkversterker geeft ook nog wel eens problemen.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2018 12:45 #1444117 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stekker?
Dank je. Is dat dan meestal de sensor zelf of kan het ook aan de eventuele bedrading liggen? Na geschud te zijn door de sleepwagen, deed ie het weer lijkt wel. Volgens mij moet je bij vervanging de hele plaat van de verdeler vervangen.
Ik begrijp dat de vonkversterker niet hetzelfde is als de Hall sensor. Waar zit die versterker?

groeten
Vincent

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2018 13:28 #1444121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overzicht
Ik stuur de link nog maar een keer omdat het zo'n mooi overzicht geeft. Met een carburateur kun je het LH systeem vergeten, maar de ontsteking klopt dan weer wel.

stepbystepvolvo.com/Resources/Volvo%20No-Start.pdf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2018 13:15 #1444163 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaats vonkversterker/eindtrap
linksvoor tegen de zijkant.

Als je een hallgever uit een sloper hebt kan je die aan de stekker van de hallgever hangen. Als je aan het asje van de hallgever draait (met het contact op stand II) en is vonk dan is je hallgever stuk. Geen vonk dan waarschijnlijk de eindtrap.

(vonk test je het makkelijkst met zo'n ontstekingstimer)

Succes,

Rob

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2018 15:47 #1444219 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Hall gaar
Dank allemaal. De garage heeft nu ook gevonden wat de ANWB al dacht. De hall sensor werkt niet meer ok. Zowel de stekker als de bedrading binnenin ervan is gaar. Dat wordt een nieuwe module, want een losse hall sensor vervangen is lastig. Ben benieuwd wat het gaat kosten. Ik heb inmiddels al geïnformeerd bij Timen voor een gereviseerde. Wordt vervolgd.

groeten
Vincent

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2018 19:51 #1444246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfde
Heb ik vorig jaar ook met de 740 gehad,
De auto neer gezet en 10 minuten later weg willen en hij verrekte het gewoon,
Na speur werk samen met nog iemand van de 700vereniging hadden we 1 verdachte over gehouden en dat was de halsensor(halgever) een gereviseerde van Timen er op en hij liep direct weer zoals het hoorde.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2018 14:20 #1444907 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Nieuw
Ik rij al weer even rond, maar na speurwerk van de garage voor de juiste onderdelen is er geheel nieuwe unit opgekomen. Alles nieuw en weer afgesteld (op LPG) loopt de ouwe blauwe weer als een zonnetje.

groeten
Vincent

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2018 21:25 #1446144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zo een sensor koop je gewoon
zo een sensor koop je gewoon en wel een Bosch. niks reviseren of een imitatie merk. Bezorgd alleen maar problemen. En ze kosten niks, zie bogijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2018 10:33 #1446158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uhm
De sensor is ook vervangen voor een nieuwe, alleen de plaat waar alles op komt was een gebruikte verder zijn alle lagertjes en rubbertjes vervangen voor nieuw dus dan praat je over gereviseerd, kosten €125.00 en dat is inclusief de arbeid die er aan zat en dat is dan weer een fractie van wat het bij de dealer kost.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC