Inhouden op de afrit

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2018 14:57 #1107546 door Jerry Stam (GAST)
Inhouden op de afrit is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Beste mensen,

Afgelopen woensdagavond had ik op de A28 afrit 6 een apart probleem. Zonder dat ik teruggeschakeld had o.i.d. begon de motor stevig in te houden. Toen ik gas bij probeerde te geven hield de motor nog meer in. Ik hoopte uit te rollen tot het einde van de afrit met de koppeling ingetrapt, maar redde het niet. Ik kies de pechstrook langs de afrit en merk hoe de motor afslaat (koppeling nog steeds ingetrapt). Ik breng de wagen tot stilstand (rem) en start de wagen opnieuw. De wagen reageert als normaal. Ik rijd naar mijn afspraak en spendeer daar een goede 1,5 tot 2 uur. Na mijn afspraak enigszins nerveus start ik de wagen toch maar en rijd naar huis. Geen enkel probleem meer. Mijn vrouw is op en neer geweest van Amstelveen naar Wormer - geen enkel probleem. Er zit een deukje in mijn vertrouwen. Wie helpt.

Cor-Jan, Amstelveen

Modedit JS: Op basis van antwoord hieronder een handig document aangehecht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2018 15:32 #1443771 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Opnieuw een geval van brandstofpomp misschien, of heb jij die al eens vernieuwd Cor-Jan?
Dat in één keer zo maar afslaan hebben wij in Zweden gehad dit jaar.
Er is wel één verschil die van ons wilde nadien ook helemaal niet starten.
Alle dashboardlampjes in één keer aan?
Maar een af en toe haperende brandstofpomp komt ook voor, een relais ook overigens.
Of mogelijk iets in combinatie met de bocht die je op die afslag neemt?
Ik zou bijna zeggen neem die afslag nog eens......................
Zoiets is bijna niet naar te zoeken, afwachten tot het verschijnsel zich weer voordoet.

Succes,

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2018 15:45 #1443772 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Op afrit 5 doet hij het wel
Op afrit 5 doet hij het wel goed ;)

Nee, dat is natuurlijk onzin. Misschien kan je wat zeggen over de snelheid? Ik neem aan dat je op benzine reed en niet op LPG?
Bij gas los hoort een injectiemotor de brandstof af te sluiten zolang je in de versnelling blijft rijden, dus niet ontkoppelt of naar vrij schakelt. De motor blijft dan aangedreven door de snelheid, oftewel door de achteras. Als de snelheid te laag wordt, moet er weer benzine bij: misschien was dat het moment van extreem inhouden? Dat zou bijvoorbeeld een brandstofrelais kunnen zijn dat te warm werd.
Als de motor echt afgeslagen is zodra je ontkoppelde, kwam er ofwel geen brandstof, ofwel geen vonk: ik heb zulk gedrag ooit gehad bij slechte bougiekabels. Als de motor wel enigszins blijft lopen zoek ik het eerder in ontsteking dan in brandstof.

Als het probleem niet meer terugkeert, kan het ook nog matige brandstof in combinatie met een hete motor geweest zijn: vapour lock. Komt met euro95/E10 weleens voor, zeker als dat spul al wat langer in de tank zit. Verse benzine verhelpt dan je storing...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2018 17:11 #1443773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofrelais
Ik meen dat de inspuiting wordt onderbroken tot het toerental tot zo'n beetje 1200 tpm is gezakt. Het kan natuurlijk van alles zijn, maar ik ben het wel met Willem eens, als de motor niet direct is afgeslagen na intrappen van de koppeling, lijkt de ontsteking iets meer voor de hand te liggen.
Het brandstofrelais is natuurlijk wel een bekende bron van intermitterende storingen, net als de BDP sensor op het vliegwielhuis. Lastig zoeken als het maar af en toe gebeurd. Je kunt de kabel van de BDP sensor eerst eens goed bekijken of je zou op goed geluk het brandstofrelais vervangen (evt. doorsolderen).
Let in ieder geval goed op de symptomen als de motor de volgende keer weer inhoudt. Wat doet de naald van de toerenteller?
Valt de motor meteen stil na intrappen koppeling of pruttelt die nog wat na?
Regenachtig weer?
Dashboardlampjes aan?

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2018 10:08 #1443814 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic BDP en Ontsteking
Beste mensen,

Lekker dat jullie even wat reacties geven. Ik ga er even op in. Wat mij opvalt is dat de brandstof als eerste genoemd wordt. Dat deed de hoofdmonteur van de Bangarage ook en Cor (toevallig ook een Cor) is best heel goed op de hoogte nog met onze wagens. Ik rijd nooit op LPG. Ik heb geen LPG installatie. Alle dashboardlampjes gingen aan bij afslaan - zoals auto op contact (nog) niet gestart. Maar dat was dan in principe ook de situatie. De auto was afgeslagen.
De opmerkingen over de ontsteking wil ik serieus nemen, maar de kabels (alle inclusief de bobinekabel) zijn geen jaren oud en van bougicord. De bougies zijn in december vernieuwd. Zelfs de Bobine heb ik nog niet zo heel lang geleden vervangen door een zelfde van Bosch. De BDP-sensor heb ik een tijdje terug ergens van verdacht en de kabel was ook niet helemaal jofel meer, dus ook die is vervangen. Ik blijf een beetje hangen aan het brandstof relais en de brandstofpomp.
De hoofdmonteur vroeg zelfs of er wel genoeg brandstof in de tank zat.

Wat mij persoonlijk opviel was hoe rustig het blok tijdens het geheel bleef lopen. Niks schokkerigs ofzo... gewoon inhouden, inhouden, inhouden en plop uit. Alsof je niet op tijd de koppeling erbij pakt voor het stoplicht na uitrollen.

Cor-Jan, Amstelveen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2018 10:35 #1443815 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Op zich is het niet raar dat
Op zich is het niet raar dat het blok netjes blijft lopen: afgezien van het feit dat de verbranding het niet meer doet, is er niets aan de hand. Oliepomp blijft aangedreven door de snelheid, dus het blok krijgt z'n normale smering, waterpomp idem. Het is wel een aanwijzing dat er inderdad geen ander probleem is: brandstof of ontsteking dus waarschijnlijk.
Wat dat laatste betreft: je hebt de verdeelkap, rotor en de vonkversterker nog niet benoemd, de rest lijkt in orde.
Brandstofrelais vind ik wel een logische: je kunt bij de volgende langere rit eens de asbak en het aflegvakje eruit halen en voelen of het relais heet wordt. Handwarm is normaal, gloeiend heet duidt op een overgangsweerstand.
Brandstofpomp zou in principe ook kunnen, maar dan verwacht ik niet een sporadisch probleem in heel specifieke omstandigheden maar veel vaker symptomen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2018 10:40 #1443816 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens vind ik de vraag
Overigens vind ik de vraag van de monteur hoeveel brandstof er nog in zat niet echt uit de lucht gegrepen. Bij heel weinig brandstof wordt er met een slingerschotje gezorgd dat de pomp nog voldoende benzine om de aanzuiging heeft staan. Op een afrit met een scherpe bocht kan er brandstof over het slingerschotje slaan, waarna de pomp ineens lucht zuigt. Maar dan reed je al even met een brandend lampje en had je wel binnen vijf kilometer moeten tanken...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2018 10:51 #1443817 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lampjes gaan branden
Echter wanneer?
Al bij het uitrollen met draaiende motor of pas bij het indrukken van de koppeling?

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2018 11:05 #1443818 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Aanvullend
Fijn dat er alweer zo uitgebreid gereageerd wordt. De opmerking over de brandstof in de tank van de hoofdmonteur was inderdaad een goeie. Echter ik had getankt voordat ik naar Amersfoort ging, omdat die bijna leeg was bij aanvang van de rit. Ik moest al tanken. Op de afrit zat er dus zeker meer dan 25 liter in de tank.

@Willem, je zegt: je hebt de verdeelkap, rotor en de vonkversterker nog niet benoemd. Verdeelkap en rotor zijn van het najaar ook maar weer eens vervangen door dezelfde Bosch spullen die erop zaten. De vonkversterker heb ik een tijdje terug verdacht van het e.e.a. eens uitgebreid naar gekeken vervangen door een tweede die ik nog had liggen. Geen verschil gemerkt en de oude toen weer terug gemonteerd.

@Adrian. De lampjes gingen branden toen de auto afsloeg. Dus een beetje zoals wanneer je de koppeling te snel op laat komen. Ik had de koppeling wel ingetrapt op dat moment - als ik mij niet vergis.

Brandstofpomprelais staat voor nu bovenop mijn lijstje, tenzij iemand nog wat anders noemt - denk ik...

Cor-Jan, Amstelveen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2018 11:29 #1443819 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Starten
Nadat de motor was afgeslagen, heb je de motor toen gestart door de contactsleutel eerst naar 0 te draaien en vervolgens te starten of heb je vanuit de II positie gelijk gestart?

In het eerste geval maak je alles spanningsloos en reset je daarmee.

Mocht het nog eens optreden, dan is het interessant om eerst eens op de tweede manier te starten om te kijken of de motor dan ook in één keer aanslaat.

Piet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC