- Berichten: 4
Opeens drie storingscodes
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2018 22:43 #1107503
door Mathy van Nisselroy
Opeens drie storingscodes is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Vandaag op de terugweg van de nieuwjaarsreceptie van onze vereniging, rijdend op de A2 omgeving VDL Nedcar, ging plotseling het lambdalampje aan. Uitlezen van de storingscodes levert de volgende codes op:
Op pin 6:
1-1-1 (alles in orde)
Op pin 2:
2-3-2
1-1-3
1-3-3
(in die volgorde)
Heeft iemand een idee of deze combinatie van codes wijst in een bepaalde richting? In de tabellen op onze site wordt de gaskleppositiesensor genoemd, maar die wordt als het goed is op de A2 niet geactiveerd. Er stond i.i.g. geen file.
groetjes
Mathy
Vandaag op de terugweg van de nieuwjaarsreceptie van onze vereniging, rijdend op de A2 omgeving VDL Nedcar, ging plotseling het lambdalampje aan. Uitlezen van de storingscodes levert de volgende codes op:
Op pin 6:
1-1-1 (alles in orde)
Op pin 2:
2-3-2
1-1-3
1-3-3
(in die volgorde)
Heeft iemand een idee of deze combinatie van codes wijst in een bepaalde richting? In de tabellen op onze site wordt de gaskleppositiesensor genoemd, maar die wordt als het goed is op de A2 niet geactiveerd. Er stond i.i.g. geen file.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
22-01-2018 09:44 #1443571
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic nu weet ik dat er maar 3
nu weet ik dat er maar 3 codes onthouden worden.
Maar of dat nu de eerste, of de laatste 3 zijn kan ik zo niet terug vinden.
Als het de laatste 3 zijn kan het natuurlijk zijn dat je originele foutcode verdrongen is voor 3 nieuwe.
Maar of dat nu de eerste, of de laatste 3 zijn kan ik zo niet terug vinden.
Als het de laatste 3 zijn kan het natuurlijk zijn dat je originele foutcode verdrongen is voor 3 nieuwe.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2018 14:32 #1443575
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er kunnen oude foutcodes
Er kunnen oude foutcodes tussen zitten van voor het lambda lampje de je op het verkeerde been kunnen zetten.
Ik zou eerst maar alle foutcodes resetten en dan na een paar kilometer nog eens uitlezen.
Piet
Ik zou eerst maar alle foutcodes resetten en dan na een paar kilometer nog eens uitlezen.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2018 08:50 #1443611
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Even de juiste tabel hanteren
Even de juiste tabel hanteren Mathy. Ik neem aa: 940 16V van 1991: er is toch geen andere ecu in gekomen oid?
Socket 2 is de LH computer, en deze drie codes zie je heel vaak samen:
113 fuel trim too lean or rich
133 throttle switch idle setting faulty or ground problem
232 fuel trim too rich or lean at idle
Ik haal mijn codes nooit van deze site, omdat we hier een slechte set voor de motronic 1.8 hebben staan. Ik vertrouw op deze: www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes....tionDiagnosticCodesi
Heeft me in 15 jaar nog niet op het verkeerde been gezet.
Wat de storing betreft: ik zou de TPS connector even schoonmaken, codes wissen en afwachten of ze weer terug komen. Grote kans overigens dat dat pas bij de volgende lange rit is, in dat geval ga ik aan de lambdasonde twijfelen.
Socket 2 is de LH computer, en deze drie codes zie je heel vaak samen:
113 fuel trim too lean or rich
133 throttle switch idle setting faulty or ground problem
232 fuel trim too rich or lean at idle
Ik haal mijn codes nooit van deze site, omdat we hier een slechte set voor de motronic 1.8 hebben staan. Ik vertrouw op deze: www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes....tionDiagnosticCodesi
Heeft me in 15 jaar nog niet op het verkeerde been gezet.
Wat de storing betreft: ik zou de TPS connector even schoonmaken, codes wissen en afwachten of ze weer terug komen. Grote kans overigens dat dat pas bij de volgende lange rit is, in dat geval ga ik aan de lambdasonde twijfelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
27-01-2018 00:40 #1443637
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wis en waarachtig
Hallo Volvisti
Twee van de drie codes laten volgens de tabel hier op de site het "Check Engine" lampje aangaan. Ik ga ervan uit, dat "Check Engine" en "Lambda-lampje" in dit geval twee verschijningsvormen (de West-Atlantische en de Oost-Atlantische) van hetzelfde waarschuwingssignaal zijn. Dus minimaal twee van de drie foutcodes zijn van afgelopen zondag.
Maar ik heb de codes voor de zekerheid gewist. Sindsdien is het lampje niet meer aangegaan, maar woon-werkverkeer is op en neer nog geen negen kilometer. Dus dat kan nog komen. Ik heb wel al twee keer gehad dat de motor erg slecht liep. Zonder dat dat een foutcode opleverde. De laatste keer heb ik even de slang net voor de CIS-klep (bijna) dichtgeknepen. Toen ik 'm direct daarna weer los liet, was het probleem schijnbaar over. Sinds die tijd loopt de motor weer normaal.
groetjes
Mathy
Twee van de drie codes laten volgens de tabel hier op de site het "Check Engine" lampje aangaan. Ik ga ervan uit, dat "Check Engine" en "Lambda-lampje" in dit geval twee verschijningsvormen (de West-Atlantische en de Oost-Atlantische) van hetzelfde waarschuwingssignaal zijn. Dus minimaal twee van de drie foutcodes zijn van afgelopen zondag.
Maar ik heb de codes voor de zekerheid gewist. Sindsdien is het lampje niet meer aangegaan, maar woon-werkverkeer is op en neer nog geen negen kilometer. Dus dat kan nog komen. Ik heb wel al twee keer gehad dat de motor erg slecht liep. Zonder dat dat een foutcode opleverde. De laatste keer heb ik even de slang net voor de CIS-klep (bijna) dichtgeknepen. Toen ik 'm direct daarna weer los liet, was het probleem schijnbaar over. Sinds die tijd loopt de motor weer normaal.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
18-03-2018 02:24 #1444697
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Codes en tanken
Hallo Volvisti
Vandaag was het weer zover. Terwijl ik de afgelopen maanden dagelijks korte stukken rijdt (4,3 km enkele reis) en er niks aan de hand leek, ging vandaag op de heenweg naar de ALV, komende vanaf het diepe zuiden, kort voor de afslag Vught/Sint Michielsgestel, plotselijk weer het lambdalampje aan. Da's ook voor het brandstofverbruik geen goed teken. Maar ik was al aan de late kant, dus ik had geen tijd om te stoppen. Noch om te tanken, noch om de foutcodes te wissen (zodat het verbruik weer even iets omlaag ging). Na de ALV heb ik de codes uitgelezen (1-1-3 en 1-3-3) en gewist. Daarna naar het dichtstbijzijnde tankstation. "15 liter is wel genoeg om in Maasmechelen te komen". Daar kost de Euro95 maar € 1,254. Da's toch bijna een verschil van twee kwartjes van Kok. Op een 75 liter tank scheelt dat al snel een paar euro. Maar de CIS-klep schijnt het toerental niet op te vangen als ik het gas los laat. En "optrekken vanuit stilstand" gaat op z'n elfendertigste. Tot we in de wat hogere toerentallen komen, dan wil ie wel weer. Zijn we eenmaal een beetje op snelheid, dan gaat ie prima. Na een tijdje schijnt ook de CIS-klep weer mee te doen. En dan gaat onderweg voor de tweede keer het lambdalampje aan en ook het lampje van de brandstofmeter is weer aan. Chips. 15,03 liter is dus net te weinig om in Maasmechelen te komen. En Kessenich gaan we ook niet halen. Dan maar naar Nederweert. Waarbij we, stijfkoppig als we zijn, natuurlijk eerst nog wat tankstations voorbij rijden. Langdurig te weinig adrenaline in je bloed zou wel eens slecht voor je gezondheid kunnen zijn...
Dit keer stop ik er 15,40 liter in. Tot Maasmechelen komen we daar wel mee. Maar inmiddels had zich mijn maag gemeld met de mededeling dat ie leeg was. Dus in Born maar even gestopt. Bij een tankstation. Daar maar gelijk even de foutcodes weer uitgelezen (2.3.1 en 1.3.3) en gewist. Toen door naar Maasmechelen en daar gelijk maar even de banden opgepompt. Linksachter kon ik tijdens het vullen zien waar de druk op stond. 2.4 bar, terwijl ik er altijd 2.6 bar in pomp. Bij de andere banden kan ik het apparaat niet zien, maar de compressor is minstens twee keer aangeslagen...
De rest van de weg verliep zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Wel vreemd dat ik deze keren maar twee codes heb gehad, terwijl dat er in m'n eerste posting hierboven nog drie waren. Maar het waren er telkens twee van de bovengenoemde drie. En beide keren ging het lambdalampje aan nadat ik een kilometer of 130 gereden had.
groetjes
Mathy
Vandaag was het weer zover. Terwijl ik de afgelopen maanden dagelijks korte stukken rijdt (4,3 km enkele reis) en er niks aan de hand leek, ging vandaag op de heenweg naar de ALV, komende vanaf het diepe zuiden, kort voor de afslag Vught/Sint Michielsgestel, plotselijk weer het lambdalampje aan. Da's ook voor het brandstofverbruik geen goed teken. Maar ik was al aan de late kant, dus ik had geen tijd om te stoppen. Noch om te tanken, noch om de foutcodes te wissen (zodat het verbruik weer even iets omlaag ging). Na de ALV heb ik de codes uitgelezen (1-1-3 en 1-3-3) en gewist. Daarna naar het dichtstbijzijnde tankstation. "15 liter is wel genoeg om in Maasmechelen te komen". Daar kost de Euro95 maar € 1,254. Da's toch bijna een verschil van twee kwartjes van Kok. Op een 75 liter tank scheelt dat al snel een paar euro. Maar de CIS-klep schijnt het toerental niet op te vangen als ik het gas los laat. En "optrekken vanuit stilstand" gaat op z'n elfendertigste. Tot we in de wat hogere toerentallen komen, dan wil ie wel weer. Zijn we eenmaal een beetje op snelheid, dan gaat ie prima. Na een tijdje schijnt ook de CIS-klep weer mee te doen. En dan gaat onderweg voor de tweede keer het lambdalampje aan en ook het lampje van de brandstofmeter is weer aan. Chips. 15,03 liter is dus net te weinig om in Maasmechelen te komen. En Kessenich gaan we ook niet halen. Dan maar naar Nederweert. Waarbij we, stijfkoppig als we zijn, natuurlijk eerst nog wat tankstations voorbij rijden. Langdurig te weinig adrenaline in je bloed zou wel eens slecht voor je gezondheid kunnen zijn...
Dit keer stop ik er 15,40 liter in. Tot Maasmechelen komen we daar wel mee. Maar inmiddels had zich mijn maag gemeld met de mededeling dat ie leeg was. Dus in Born maar even gestopt. Bij een tankstation. Daar maar gelijk even de foutcodes weer uitgelezen (2.3.1 en 1.3.3) en gewist. Toen door naar Maasmechelen en daar gelijk maar even de banden opgepompt. Linksachter kon ik tijdens het vullen zien waar de druk op stond. 2.4 bar, terwijl ik er altijd 2.6 bar in pomp. Bij de andere banden kan ik het apparaat niet zien, maar de compressor is minstens twee keer aangeslagen...
De rest van de weg verliep zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Wel vreemd dat ik deze keren maar twee codes heb gehad, terwijl dat er in m'n eerste posting hierboven nog drie waren. Maar het waren er telkens twee van de bovengenoemde drie. En beide keren ging het lambdalampje aan nadat ik een kilometer of 130 gereden had.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2018 09:11 #1444700
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het verschil in
Het verschil in bandenspanning kan aan de lage temperatuur hebben gelegen Mathy. Als het weer een stuk warmer is zou ik nog even controleren. Je kunt dan zomaar met 2,8 rondrijden. En dan weet je gelijk dat er geen lucht weglekt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2018 09:18 #1444701
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerder had je 2.3.2, nu 2.3.1
Eerder had je 2.3.2, nu 2.3.1 (en de 1.1.3 en 1.3.3 natuurlijk).
De 2.3.1 betekent het volgende:
Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load
Hetzelfde dus als 2.3.2, maar dan niet bij stationair maar bij gasgeven.
In combinatie met een hoog verbruik is het misschien verstandig om eens de brandstofdruk te meten: een kapotte drukregelaar zorgt voor de volle pompdruk op de injectoren. Ik weet eigenlijk niet of dat ding ook 'een beetje' kapot kan zijn, zodat je het gedrag krijgt dat een storing pas na langere tijd gesignaleerd wordt, als de ecu langzaam uit zijn regelbereik is gelopen.
De 2.3.1 betekent het volgende:
Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load
Hetzelfde dus als 2.3.2, maar dan niet bij stationair maar bij gasgeven.
In combinatie met een hoog verbruik is het misschien verstandig om eens de brandstofdruk te meten: een kapotte drukregelaar zorgt voor de volle pompdruk op de injectoren. Ik weet eigenlijk niet of dat ding ook 'een beetje' kapot kan zijn, zodat je het gedrag krijgt dat een storing pas na langere tijd gesignaleerd wordt, als de ecu langzaam uit zijn regelbereik is gelopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
19-03-2018 11:46 #1444740
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien wat voor de hand
Misschien wat voor de hand liggend, maar waarom zou het niet gewoon zijn wat het "lambda-lampje" in dit geval ook aan geeft?
De lambdasonde....
Volgens mij kan deze ook alle bovengenoemde storingen veroorzaken.
(en ja ik weet dat het lampje niet direct naar de lambdasonde refereert
De lambdasonde....
Volgens mij kan deze ook alle bovengenoemde storingen veroorzaken.
(en ja ik weet dat het lampje niet direct naar de lambdasonde refereert

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2018 11:53 #1444741
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Eens met Willem. Je kunt wel
Eens met Willem. Je kunt wel blijven zoeken maar meten is weten.
Een brandstofdruk meter heb je tegenwoordig al voor 20 euro.
De ECU regelt de brandstoftoevoer dmv de pulsduur waarmee de injectoren worden aangestuurd.Hiervoor moet de netto brandstofdruk (druk achterzijde injector - druk voorzijde injector) constant blijven. Omdat de voorzijde van de injector in het inlaatspruitstuk zit waar een variabele druk heerst moet de brandstofregelaar hiervoor dus compenseren.
Als dit allemaal niet klopt merkt de ECU dat via de lamda sonde en gaat proberen dmv de pulsduur te compenseren maar geeft wel bovenstaande foutcodes af.
- Na maximaal 3 keer op contact zetten moet de nominale brandstofdruk bereikt zijn (want motor loopt niet dus druk in inlaatspruitstuk is 1 bar) en minimaal 10 minuten stabiel blijven (controle op werking brandstofpomp, verstopping filter en lekkage)
- Na starten motor en bij stationairloop moet de brandstofdruk ca 0,5 bar dalen (want vacuum in inlaatspruitstuk) en stabiel blijven (controle brandstofdrukregelaar) - Bij gasgeven moet de druk weer stijgen want vacuum in inlaatspruitstuk neemt af (controle brandstofdrukregelaar.
Een brandstofdruk meter heb je tegenwoordig al voor 20 euro.
De ECU regelt de brandstoftoevoer dmv de pulsduur waarmee de injectoren worden aangestuurd.Hiervoor moet de netto brandstofdruk (druk achterzijde injector - druk voorzijde injector) constant blijven. Omdat de voorzijde van de injector in het inlaatspruitstuk zit waar een variabele druk heerst moet de brandstofregelaar hiervoor dus compenseren.
Als dit allemaal niet klopt merkt de ECU dat via de lamda sonde en gaat proberen dmv de pulsduur te compenseren maar geeft wel bovenstaande foutcodes af.
- Na maximaal 3 keer op contact zetten moet de nominale brandstofdruk bereikt zijn (want motor loopt niet dus druk in inlaatspruitstuk is 1 bar) en minimaal 10 minuten stabiel blijven (controle op werking brandstofpomp, verstopping filter en lekkage)
- Na starten motor en bij stationairloop moet de brandstofdruk ca 0,5 bar dalen (want vacuum in inlaatspruitstuk) en stabiel blijven (controle brandstofdrukregelaar) - Bij gasgeven moet de druk weer stijgen want vacuum in inlaatspruitstuk neemt af (controle brandstofdrukregelaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam