Volvo 940
- Anne Pronk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2018 16:11 #1107478
door Anne Pronk
Volvo 940 is gemaakt door Anne Pronk
Beste,
Ik ben een tijdje in het bezit van een 940 maar ik maak me toch wat zorgen om de staat van de motor.
Het betreft een B230FK blok met waarvan het klokje intussen 5 keer rond is.
Het blok heeft een tik/knars onderin, wanneer de motor warm is is dit iets minder hoorbaar maar alsnog aanwezig.
Ik heb een filmpje gemaakt waarin dit te horen is (goed hoorbaar na 0.45 sec) met de snaren van de koelwaterpomp/stuurbekrachtiging en dynamo los.
Aangezien het vooral aan de voorkant te horen is maak in me een beetje zorgen om het eerste krukaslager.
Wie herkent dit geluid en kan mijn vermoeden bevestigen?...of liever nog ontkrachten.
De auto heeft een G3 installatie maar op dit filmpje loopt die op benzine, op LPG loopt hij stationair wat onrustig maar voordat ik hier verder naar ga kijken moet wel het blok goed zijn.
Of anders. Ik kom zelf uit Spijkenisse als er iemand in de omgeving zit die eens wil meeluisteren dan kom ik wel even langs rijden, stuur maar een PB.
Mvg. A.Pronk
Ik ben een tijdje in het bezit van een 940 maar ik maak me toch wat zorgen om de staat van de motor.
Het betreft een B230FK blok met waarvan het klokje intussen 5 keer rond is.
Het blok heeft een tik/knars onderin, wanneer de motor warm is is dit iets minder hoorbaar maar alsnog aanwezig.
Ik heb een filmpje gemaakt waarin dit te horen is (goed hoorbaar na 0.45 sec) met de snaren van de koelwaterpomp/stuurbekrachtiging en dynamo los.
Aangezien het vooral aan de voorkant te horen is maak in me een beetje zorgen om het eerste krukaslager.
Wie herkent dit geluid en kan mijn vermoeden bevestigen?...of liever nog ontkrachten.
De auto heeft een G3 installatie maar op dit filmpje loopt die op benzine, op LPG loopt hij stationair wat onrustig maar voordat ik hier verder naar ga kijken moet wel het blok goed zijn.
Of anders. Ik kom zelf uit Spijkenisse als er iemand in de omgeving zit die eens wil meeluisteren dan kom ik wel even langs rijden, stuur maar een PB.
Mvg. A.Pronk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2018 23:05 #1443434
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou eens beginnen met alle
Ik zou eens beginnen met alle V-snaren eraf pakken, dan weet je in elk geval zeker dat je naar de motor zelf luistert. Nu heb je de aircopomp nog meelopen.
Ik hoor in het begin wel de klop van een kantelende zuiger, maar daar kunnen redbocks oud mee worden, heel oud... De mijne is tussen vijf en zeven ton wel iets erger geworden, maar niet zodanig dat het een probleem vormt.
De scherpere tik is moeilijk te lokaliseren op het filmpje, maar klinkt niet standaard. Zou echter heel goed uit de aircopomp kunnen komen...
Ik hoor in het begin wel de klop van een kantelende zuiger, maar daar kunnen redbocks oud mee worden, heel oud... De mijne is tussen vijf en zeven ton wel iets erger geworden, maar niet zodanig dat het een probleem vormt.
De scherpere tik is moeilijk te lokaliseren op het filmpje, maar klinkt niet standaard. Zou echter heel goed uit de aircopomp kunnen komen...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2018 23:45 #1443438
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zou een stethoscoop
uitkomst kunnen bieden ?
Om het geluid te lokaliseren.
Om het geluid te lokaliseren.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2018 09:02 #1443443
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic boven
Geluid hoor ik het sterkst wanneer de camera boven het bok gehouden wordt.
Aircopomp draait niet mee.
Ik zou als eerste de kleppen controleren. Slijtage van een nok kan ook de oorzaak zijn.
Ziet dat er goed uit, dan lekker door tuffen. Komt de oorzaak er vanzelf een keer uit.
Aircopomp draait niet mee.
Ik zou als eerste de kleppen controleren. Slijtage van een nok kan ook de oorzaak zijn.
Ziet dat er goed uit, dan lekker door tuffen. Komt de oorzaak er vanzelf een keer uit.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-01-2018 12:29 #1443448
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic klinkt als een klep?
Volgers mij tikt hij half zo snel als de motor draait? en alleen bij stationair?
Succes reinier
Succes reinier
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2018 18:45 #1443456
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic T klinkt wel
als iets in de kleppentrein gezien de intervallen van dat getik maar om nou te zeggen dat het op het filmpje meer aan de bovenkant van het motorblok te horen is ? Dat nou ook weer niet.
Als je de camera aan de onderkant houdt hoor ik het net zo sterk eigenlijk.
Maar dat zal aan het medium kunnen liggen .
Als je de camera aan de onderkant houdt hoor ik het net zo sterk eigenlijk.
Maar dat zal aan het medium kunnen liggen .
Moderators: Jerry Stam