B230FK - Super wagen, maar hij lekt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 19:04 #1107433
door V700 register
B230FK - Super wagen, maar hij lekt! is gemaakt door V700 register
Beste volvo700 forumleden,
Ik ben sinds dit jaar eigenaar geworden van een prachtige (voor de prijs haha) Volvo 940 LPT uit 1996. Meteen na aankoop van de auto een heerlijk probleem gehad, de distributieriem geknapt een week voordat die vervangen zou gaan worden. Gelukkig kunnen laten maken en de Volvo snorde weer naarstig vooruit. De tijd daarna heb ik langzaamaan allerlei klusjes gevonden om te doen om de auto in beter staat te krijgen. Toen ik erachter kwam dat het blok wat lekte heb ik zoveel mogelijk gedaan om het te verhelpen, zo heb ik als eerst gekeken of het carteroverdruk systeem verstopt zat. Wat een "heerlijke" klus was dat, heel het inlaatspruitstuk eraf gehad om maar bij dat boxje te komen, die bleek eigenlijk redelijk schoon en heb wat ik wel vuil achtte schoongemaakt, alsook de slangen. Dit was dus helaas niet het probleem, dan toch de krukaskeerring? Besloten deze te laten vervangen, weer een nieuwe distributieriem erop want de garage wilde daar natuurlijk geen risico lopen. Al snel zag ik dat het niet mocht baten, de Volvo lekte nog steeds. Bij de garage merkte we samen ook op dat de krukaspoelie zwabberde, die heb ik zelf na het vinden van een vervanger met mijn vader vervangen, die bleek ook niet helemaal correct te zijn gemonteerd dus dat zat ook allemaal weer prima. Mijn pa en ik hadden een theorie over de zwabberende poelie, dat deze wellicht ervoor zorgde dat er door het zwabberen olie langs de keerring lekte. Dit bleek dus ook niet het geval te zijn.
Zoals jullie kunnen begrijpen wil ik graag van de lekkage af, ach een druppeltje op zijn tijd is geen ramp. Maar zoals het lekt, na iedere woon werkverkeer rit een fix aantal druppels, dat wil ik natuurlijk niet. Naast de onnodige olie kosten vind ik het ook niet "relaxed" om mijn geliefde Volvo bij vrienden en kennissen op de oprit te parkeren.
Wie kan mij op weg helpen naar wat het probleem kan zijn? Zit er achter de voorste krukaskeerring nóg een keering die kan lekken? Als dat zo is, dan lijkt me dat een hele klus. Niet dat dat uitmaakt, maar wil gewoon voorbereid zijn voor ik alles weer losmaak aangezien ik er gewoon mee naar mijn werk moet.
Ik ben hem al The Vulva gaan noemen. Want ook deze is zo nat als maar kan van onderen...
Fijne jaarwisseling alvast!
Ik ben sinds dit jaar eigenaar geworden van een prachtige (voor de prijs haha) Volvo 940 LPT uit 1996. Meteen na aankoop van de auto een heerlijk probleem gehad, de distributieriem geknapt een week voordat die vervangen zou gaan worden. Gelukkig kunnen laten maken en de Volvo snorde weer naarstig vooruit. De tijd daarna heb ik langzaamaan allerlei klusjes gevonden om te doen om de auto in beter staat te krijgen. Toen ik erachter kwam dat het blok wat lekte heb ik zoveel mogelijk gedaan om het te verhelpen, zo heb ik als eerst gekeken of het carteroverdruk systeem verstopt zat. Wat een "heerlijke" klus was dat, heel het inlaatspruitstuk eraf gehad om maar bij dat boxje te komen, die bleek eigenlijk redelijk schoon en heb wat ik wel vuil achtte schoongemaakt, alsook de slangen. Dit was dus helaas niet het probleem, dan toch de krukaskeerring? Besloten deze te laten vervangen, weer een nieuwe distributieriem erop want de garage wilde daar natuurlijk geen risico lopen. Al snel zag ik dat het niet mocht baten, de Volvo lekte nog steeds. Bij de garage merkte we samen ook op dat de krukaspoelie zwabberde, die heb ik zelf na het vinden van een vervanger met mijn vader vervangen, die bleek ook niet helemaal correct te zijn gemonteerd dus dat zat ook allemaal weer prima. Mijn pa en ik hadden een theorie over de zwabberende poelie, dat deze wellicht ervoor zorgde dat er door het zwabberen olie langs de keerring lekte. Dit bleek dus ook niet het geval te zijn.
Zoals jullie kunnen begrijpen wil ik graag van de lekkage af, ach een druppeltje op zijn tijd is geen ramp. Maar zoals het lekt, na iedere woon werkverkeer rit een fix aantal druppels, dat wil ik natuurlijk niet. Naast de onnodige olie kosten vind ik het ook niet "relaxed" om mijn geliefde Volvo bij vrienden en kennissen op de oprit te parkeren.
Wie kan mij op weg helpen naar wat het probleem kan zijn? Zit er achter de voorste krukaskeerring nóg een keering die kan lekken? Als dat zo is, dan lijkt me dat een hele klus. Niet dat dat uitmaakt, maar wil gewoon voorbereid zijn voor ik alles weer losmaak aangezien ik er gewoon mee naar mijn werk moet.
Ik ben hem al The Vulva gaan noemen. Want ook deze is zo nat als maar kan van onderen...
Fijne jaarwisseling alvast!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 20:57 #1443062
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ah
Heb je de nokkenas keerring ook gecontroleerd of die niet lekt? Dan druipt het gewoon achter de distributie naar beneden en lijkt het alsof het de voorste krukaskeering is. De kering van de oliepomp (door de distributieriem aangedreven) kan natuurlijk ook lek raken...
Ook een goede om te controleren: Lekt de kleppendeksel pakking niet? (Net boven de voorste nokkenaspoulie/kering) en lekt het niet stiekem onder je olie vuldop door? Dat wil ook wel gebeuren.
Groeten,
Gerben
Ook een goede om te controleren: Lekt de kleppendeksel pakking niet? (Net boven de voorste nokkenaspoulie/kering) en lekt het niet stiekem onder je olie vuldop door? Dat wil ook wel gebeuren.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2017 23:39 #1443071
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aluminium plaat
Hoi gerry, thanks voor het snelle meedenken al. De kleppendeksel pakking lijkt me niet te lekken, de boel is mooi droog daar, ook de oliedop daar komt geen olie vandaan. Dat van de nokkenaskeerring dat is een nieuwe voor me, daar kan ik nog naar gaan kijken.
Nu lees ik na wat googlen dat de pakking van het aluminium plaatje achter de krukaspoelie, waar de keringen in zitten (?), ook droog worden en dan mogelijk lekken.
Ik verzamel maar gewoon een lijstje die ik af kan gaan Haha!
Nu lees ik na wat googlen dat de pakking van het aluminium plaatje achter de krukaspoelie, waar de keringen in zitten (?), ook droog worden en dan mogelijk lekken.
Ik verzamel maar gewoon een lijstje die ik af kan gaan Haha!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
30-12-2017 23:54 #1443073
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Alu
minium wat droog kan worden ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2017 01:16 #1443075
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pakking
Sorry fflunche, ik bedoelde natuurlijk de papieren pakking..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
31-12-2017 01:30 #1443076
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic joh
Wist niet eens dat daar een papieren pakking zit.
Weer wat geleerd. Hopelijk kom je eruit. En benader het positief. Beter dan een lekkage aan de bakzijde nog steeds.
Weer wat geleerd. Hopelijk kom je eruit. En benader het positief. Beter dan een lekkage aan de bakzijde nog steeds.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2018 10:54 #1443122
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb hetzelfde gehad. In 1
Heb hetzelfde gehad. In 1 keer alles aan de voorzijde vervangen. Nokkenaskeerring, krukaskeerring, pakking van oliepomp deksel etc.
Ook aan de achterzijde de verdeler vervangen, wil ook wel eens lekken. Daarna al 80000 kurkdroog.
Ook aan de achterzijde de verdeler vervangen, wil ook wel eens lekken. Daarna al 80000 kurkdroog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Gulick
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2018 23:10 #1443144
door Jan van Gulick
Beantwoord door Jan van Gulick in topic lekkage
Ik heb enkele jaren geleden ook een lekkage gehad. De krukaskeerring en de nokkenas keerring vervangen, Bleef toch lekken. Oliepompkeerring vervangen, toch nog lekkage. Alles nog eens open gemaakt bleek het dekseltje achter(over) de o[iepompkeerring enigszins losgetrilt te zijn. Daar zitten een aantal boutjes, die niet helemaal vast bleken te zitten. Dit zou je ook kunnen controleren.
Grts. Jan.
Grts. Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
06-01-2018 00:31 #1443194
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Eerst motor schoon
Het beste is om eerst de motor schoon te spuiten. Dan is de troep er af en kun je zien waar het lekt. Natuurlijk even een rondje rijden.
Even een andere tip: Wanneer je de carterontluchting schoon wil maken dan kun je sneller het gasklephuis demonteren in plaats van het inlaatspruitstuk. Trekstangetje losmaken, plug van de gasklepschakelaar losmaken, vacuumslangetjes lostrekken, de slang van de stationairregelaar losmaken, luchtslang los en daarna de drie of vier bouten loshalen waarmee het geval aan het spruitstuk zit. Probeer de pakking heel te houden. Deze is opnieuw te gebruiken. Hierna kun je overal beter bij. Beter is een nieuwe pakking te gebruiken (o.a. bij Estate Services te krijgen). Monteren kan ook met de oude pakking. .Eventueel kun je deze nog licht insmeren met silicone blue. Natuurlijk kun je het geheel ook uitsluitend met silicone blue (Locktite 5926) monteren.
Deze siliconenpakking levert een uitstekende afdichting op, bestand tegen ruim 300 graden. Zit altijd in mijn gereedschapkist. ik heb er ooit zelfs een er uitgeknalde radiatorplug tijdelijk mee afgedicht.En een gescheurde luchtslang als noodmaatregel mee gerepareerd in Luxemburg.
Even een andere tip: Wanneer je de carterontluchting schoon wil maken dan kun je sneller het gasklephuis demonteren in plaats van het inlaatspruitstuk. Trekstangetje losmaken, plug van de gasklepschakelaar losmaken, vacuumslangetjes lostrekken, de slang van de stationairregelaar losmaken, luchtslang los en daarna de drie of vier bouten loshalen waarmee het geval aan het spruitstuk zit. Probeer de pakking heel te houden. Deze is opnieuw te gebruiken. Hierna kun je overal beter bij. Beter is een nieuwe pakking te gebruiken (o.a. bij Estate Services te krijgen). Monteren kan ook met de oude pakking. .Eventueel kun je deze nog licht insmeren met silicone blue. Natuurlijk kun je het geheel ook uitsluitend met silicone blue (Locktite 5926) monteren.
Deze siliconenpakking levert een uitstekende afdichting op, bestand tegen ruim 300 graden. Zit altijd in mijn gereedschapkist. ik heb er ooit zelfs een er uitgeknalde radiatorplug tijdelijk mee afgedicht.En een gescheurde luchtslang als noodmaatregel mee gerepareerd in Luxemburg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam