T6 in 740 met 3.0 6 cilinder

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2017 11:42 #1107360 door V700 register
T6 in 740 met 3.0 6 cilinder is gemaakt door V700 register
Goedendag allemaal,

het is een tijdje geleden dat ik hier wat geplaatst heb maar lees wel veel mee en zoek veel op hier op het forum.
mijn broer en ik hebben inmiddels twee swaps gedaan van een 740 injectie 2.3 4 cilinder (b230e) naar een 960 3.0 zes cilinder met 204pk.
dit rijd echt gigantisch mooi samen met de automaat, afgelopen zomer naar Belgie geweest en hier heerlijk tussen de heuvels mee kunnen rijden en dat rijd fantastisch.
maar de vraag naar een keer meer pk's blijft altijd wel in mijn achterhoofd hangen. voornamelijk de t6 lijkt me geweldig om in te bouwen.
nu de vraag. in de basis is het het zelfde blok alleen met turbo's, de 960 is een zelflerende ecu, zou je kunnen zeggen ik plaats alle electronica van een b6304s over naar een b6284t en dan zou hij dit moeten draaien?
of zul je een complete s80 moeten kopen en die uitelkaar slopen voor de kabelboom en op die manier inbouwen?
ik ben heel erg benieuwd naar de reacties
alvast enorm bedankt,

Met vriendelijke groet,

Haaye Buruma

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2017 22:59 #1442603 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben geen kenner, maar heb mijn bedenkingen
Is een T6 niet korter dan de B6xx4S? Ik dacht dat ze dat blok korter gemaakt hadden dan de klassieke 6 in lijn om hem overdwars te krijgen. Of is dat pas later gekomen om een T6 in de S60 te krijgen? Of was dat de atmosferische 3.2? Bovendien heeft die denk ik ook verstelbare nokkenassen. Ook een andere ontsteking dan onze blokken (bobines met 4 polen ipv 2) en er zullen nog wel verschillen zijn. De 5 cilinders, T5 en T6 zijn dan wel gebaseerd op de 6 cilinders uit de 960, maar er zit dus veel meer elektronica aan dan aan de oer-whiteblock. De Motronic is dan wel zelflerend, maar ik vrees dat het niet gaat werken. Ook dat zelflerend karakter heeft z'n grenzen, en bovendien moet je wel de juiste ingangssignalen krijgen (bvb luchtmassameter, lambda, allerhande sensoren,...) en daaruit de juiste uitgangen genereren (waar een T6 wat meer input nodig heeft dan een klassieke whiteblock) hoe ga je bvb de turbodruk regelen?
De Motronic is uitwisselbaar tussen de 3 liter en 2.5 liter 6 cilinder, maar die gebruiken dan ook exact dezelfde hardware, de ene is gewoon wat breder uitgeboord dan de andere.
Het kan wel gedaan worden (er bestaan genoeg projecten van T5/T6 in een 7/900 reeks, maar volgens mij bouwden die telkens de ecu mee om, of werkten met zelf programmeerbaar spul.

Het is mogelijk, maar er zal wat meer moeten aangepast worden vrees ik.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2017 20:03 #1442617 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De T6 is als 3.0 (eigenlijk 2
De T6 is als 3.0 (eigenlijk 2.9) qua metalen deel, gewoon hetzelfde blok als de zes in lijn die in de 960/S90/V90 ligt. Uiteraard dan wel met twee turbo’s en daardoor veel extra electronica.
Mechanisch moet het dus gewoon passen. Maar qua electronica: geen idee. In Zweden moeten ze zoiets toch wel vaker hebben gedaan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2017 13:57 #1442626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor jullie reactie's
Bedankt voor jullie reactie's
zal dus iets moeten regelen met elektronica wat op deze manier niet gaat werken. zal eens wat gaan zoeken in Zweedse forums.
mechanisch heb ik gehoord dat je motor steunen over kunt zetten en zo op bestaande motor steunplekken van 740 kunt zetten.
hartstikke bedankt voor jullie hulp. komt een vervolg op maar wanneer nog geen idee
Groeten Haaye

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2017 14:29 #1442636 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kabelboom
Wat hoor i nu? Een wagen uit elkaar slopen voor een kabelboom? En een bijna complete wagen over houden?

Terwijl je gewoon een nieuwe kunt bestellen. Of laten maken...

Hoewel, wanneer ik pensionado zou zijn en me echt stervende rot verveelde...

;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2017 14:16 #1442839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het is zonde inderdaad, maar
het is zonde inderdaad, maar je zult ook een t6 blok moeten hebben. deze kun je het beste kopen met auto er om heen. voordelen zijn daarvan dat je er in kunt rijden zien hoe hij loopt en geschiedenis bedenkt is.
een ding is wel een vraag van me, standalone set is dit ook mogelijk? weet iemand waar deze dan te krijgen zijn? in dit geval hoef je niet een auto uit elkaar te halen.

Gr haaye

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2018 15:42 #1443377 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als ik me goed herinner, heb
Als ik me goed herinner, heb je wel op maat gemaakte uitlaatspruitstukken nodig, omdat de turbo's met de S80 spruitstukken in de buurt van de radiateur uit zouden komen, en niet richting de achterkant van de 740. Daarom, en omdat een T6 in feite een LPT setup is, zie je op Turbobricks vaak een ombouw naar een enkele turbo.
T6 blok is inwendig 2,8 liter: de boringen zijn versmald om zo een sterkere koppakking (meer 'vlees') over te houden. Ook inwendig is het blok wat sterker uitgevoerd.
Maar het zou me neit verwonderen als je met een gewone 2.5 en de kleine turbootjes van een T6 ook een leuke koppelmotor kunt bouwen. Dan moet je de boost wel wat beperken, maar het moet een leuk koppelblok kunnen opleveren.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC