Koude motor, toch druk op koelsysteem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2017 07:54 #1107235 door V700 register
Koude motor, toch druk op koelsysteem is gemaakt door V700 register
Nou viel het me dus op... Als de motor van mijn 940 koud is staat er toch nog een beetje druk op het expansievaatje.
Niet dat het er uit spuit bij los draaien... Maar er ontsnapt wel wat lucht.

Eerste verdachte die in mijn hoofd kwam was (uiteraard en helaas) koppakking.

Maar...
- ik verlies geen koelvloeistof
- er zit geen olie in de KVS
- er zit geen KVS in de olie
- de auto rookt niet
- de compressie is in orde

Op grond daarvan zou ik geen lekke pakking verwachten.
Ideeën?

Ik heb voor nu een andere dop gemonteerd, met iets lagere overdrukgrens.

Overigens heeft de 940 zo'n 75dkm geleden een nieuwe kop met koppakking gehad van de vorige eigenaar. Niet dat dat een garantie is natuurlijk, maar even voor het idee dat de 940 niet buitengewoon lang al met deze kop en pakking rijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2017 08:28 #1441895 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Hoe koud is koud: twee uur na
Hoe koud is koud: twee uur na het rijden of bijvoorbeeld twee dagen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2017 08:34 #1441896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uurtje of 12 denk ik.
Uurtje of 12 denk ik.
De 940 staat niet vaak langer dan een etmaal stil.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2017 21:55 #1441915 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij
maar weet het niet 100 pro is dat geen reden tot zorg.
Vermoedelijk heb je niet zo heel veel aan dit antwoord bedenk ik me nu ik het type. hmmm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2017 07:37 #1441921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb best wat aan dat
Ik heb best wat aan dat antwoord :) want ook het gevoel geen reden tot zorg te hebben is goed :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2017 11:47 #1441924 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel druk?
Als het niet meer is dan een zuchtje lucht dat er uit komt, zou ik mij geen zorgen maken.
Het kvs systeem is een gesloten systeem, dus alleen door temperatuursverschillen onstaat er overdruk. Als de motor afkoelt, dan zou ook de overdruk moeten verdwijnen. Tenzij er door een lekke koppakking extra gas in wordt geblazen, want in dat geval zorgt dat extra gas voor een restdruk bij koude motor.
Normaalgesproken houdt de dop overdruk vast, maar bij onderdruk laat die wel lucht toe. Het volume van kvs neemt af bij het dalen van de temperatuur, dus de druk zakt. Komt die onder de buitenluchtdruk van dat moment, dan laat de dop lucht toe. Loopt de temperatuur weer op, dan zet de kvs uit en stijgt de druk weer iets. Maar de dop laat er dan geen lucht meer uit, dus het systeem komt iets op druk.
Allemaal theorie natuurlijk, zonder bijvoorbeeld rekening te houden met bijvoorbeeld lagere flexibiliteit van de rubberen slangen bij lagere temperaturen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2017 14:36 #1441928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm ja, 'hoeveel'... ik zou
Hmm ja, 'hoeveel'... ik zou het als een 'zuchtje' beschrijven.
Als het ventiel in de dop kaduuk is zou het dus ook juist onderdruk geweest zijn begrijp ik?
Vooral het feit dat ik geen KVS lijk te verliezen stemt mij hoopvol.

Nou ga ik vrijdag even langs mijn garage voor een bypass van het startrelais (ik heb nu 2x gehad dat de startmotor niet wil ronddraaien na de sleutel in het contactslot steken) dus zal even vragen of ze een snuffelaar hebben om eens boven het expansievaatje te hangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2017 12:16 #1441973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet je zeker dat er lucht
Weet je zeker dat er lucht uitkomt?

Bij normaal gebruik perst ie door uitzetting lucht eruit door de dop.
Bij koude vloeistof ontstaat er dus een klein vacuüm.
Normaal gebruik doet expansievat zijn werk en heeft plek nodig. Te veel lucht gast er dus uit.

Draai je koud de dop eraf, zucht hij, verbreek je vacuüm en komt er lucht bij.
Vloeistof stijgt dan soms iets. Dit is normaal

Bij hete vloeistof natuurlijk omgekeerd, duwt lucht eruit en soms ook vloeistof. Peil daalt dan ook door herstel barometrische druk.

Denk zelf dat er weinig aan de hand is bij je.
Tegen paranoia kun je altijd de kop en je koelsysteem laten afpersen, dan weet je het echt zeker

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2017 12:29 #1441974 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Druk op het koelsysteem
Er staat in veel gevallen druk op het systeem. Hoe dat komt?
Er van uitgaande dat je systeem niet lek is ;-) .

Wanneer de motor warm wordt zet koelwater uit. Het gesloten koelsysteem komt onder druk te staan. Normaal kookt gedestilleerd water (belangrijk bestanddeel van koelvloeistof) bij 100 graden. Wanneer het water onder druk staat wordt de verdamping tegengegaan, dus het koken, het koelwater kan dan boven de 100 graden uitkomen zonder koken.

Wanneer je een te hoge druk krijgt in het systeem dan ontsnapt er lucht uit de expansietank door een regelventiel tot de druk weer het voorgeschreven maximum van 4,5 Kpa heeft.

Koelt de wagen nu af, dan kan er een onderdruk ontstaan. Deze wordt door een ander ventiel opgeheven. Het is de bedoeling dat dit ventiel ook weer dicht gaat. Daarom zal er geen druk, maar onderdruk blijven bestaan, tot de boel weer warm wordt wanneer je gaat rijden. Of, wanneer je een kortere afstand in de winter hebt gereden blijft er een ietsje overdruk over.

Het gesis dat je hoort is wanneer je de dop opendraait is dus ofwel een kleine onderdruk ofwel een kleine overdruk. Dus niets om panisch wild van te worden.

Vandaar dat je bij een koude motor de vloeistof bij het onderste streepje van het expansievat ziet, en bij hete motor bij het bovenste.

Zou je bij de koude motor de koelvloeistof tot het bovenste streepje bijvullen (meer is toch beter? ) dan zet de koelvloeistof uit en kan deze via het overdrukventiel in de dop zelfs weglekken na het nemen van een volwassen bergpas in de zomer. Dat betekent ook paniek, want "er staat nu ineens een plasje koelvloeistof onder de wagen. Terwijl ik geen lek kan ontdekken! Help!!!"

En dat is dan weer goed voor een vraag op het forum die iedereen dan weer mag beantwoorden. Tja, hoe houd je de mensen bezig. ;-))))
Grinnik...

Wat wel ernstig is, is borrelende koelvloeistof, gecombineerd met een 'uitlaatluchtje' uit het expansievat. Dit duidt op een lekke koppakking.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2017 14:03 #1441979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk, dit soort analyses houd
Kijk, dit soort analyses houd ik van!
Klinkt plausibel en alsof ik me inderdaad zorgen maak om niks.

Er is geen borrelen en geen uitlaatlucht.
En zoals gezegd geen KVS-verlies.

Bij koud staat het peil op ongeveer een kwart tussen MIN en MAX, bij warm op driekwart. Klinkt allemaal dus goed.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC