carburator motor 740 GL, B23 bjr 1987, vervangen door injectie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2017 12:14 #1106933 door V700 register
Beste leden,

Ik heb een vraag die ongetwijfeld als een 'ns aan de orde is geweest.
Ik zou de carburatie van mijn Volvo 740 willen ombouwen naar injectie. Voornaamste reden is om er weer op lpg (injectie) mee te gaan rijden. (Voorheen met gas/lucht mengstuk.)
a. is dat doenlijk?
b. moet ik daartoe de onderdelen gebruiken van een 740 injectie, inclusief bedrading en elctronica ? Of
c. kan ik beter de onderdelen van een (modernere) 940 gaan gebruiken, inclusief bedrading en electronica?
d. Wat moet ik daarvoor verder uitwisselen en kan ik bouwen vanaf de huidige cilinderkop?

Wellicht kun je me verwijzen naar eerdere discussies, links doorsturen en/of verder helpen.

Vriendelijk dank,
Robert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2017 15:10 #1439541 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met vervangen van de
Met vervangen van de draadboom plus electronica, overbouwen van de motor van een injectiemodel, en uitwisselen van een deel van het interieurplastic (want jouw carburateurversie heeft geen computer) is het natuurlijk mogelijk. Een grote klus, niet voor een beginnend sleutelaar, maar uiteraard is het mogelijk.
740 en 940 zonder turbo zijn redelijk gelijk, zolang je bij een 740 maar oplet dat je een B230F of B200F hebt, en geen E-uitvoering: die hebben een heel andere injectie die niet lekker combineert met lpg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2017 16:46 #1439544 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een motorwissel?
Willem dank je wel.
Je bedoelt een motorwissel? Om welke redenen?
Ik kan niet van bijvoorbeeld een 740 bjr 1990, die benzine-injectie heeft, alle desbetreffende parts vanaf de cilinderkop vervangen?

Een motorwissel is ook minder interessant, omdat het moeilijk zal zijn een vervangende motor te vinden met ongeveer dezelfde km-stand, voor een redelijke prijs.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2017 13:49 #1439553 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In principe kan je ook het
In principe kan je ook het huidige blok hergebruiken, met andere inlaatspruitstukken, maar er zijn best wat verschillen, je zult een aantal sensoren over moeten zetten die de injectie wel en de carburateur niet heeft, en als je een motor met heron-kop hebt (B230K met 631 kop), dan is de cilinderkop niet bedoeld voor injectie. Geen idee of het daarmee goed gaat.
Een motor met pakweg 250.000-300.000 kim die op benzine heeft gelopen is nog weleens te vinden (moet je wel wat geduld hebben), maar als je een plaatje hebt met minder dan een ton, dan wordt het wel de moeite waard, ja.
Zelf zou ik de moeite niet doen en gewoon een goede installatie laten inbouwen op de bestaande carburateur, met niet-restrictieve ringmixer en zo. G3 erkenning krijg je toch niet, ook niet na ombouw met een moderne motor en installatie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2017 22:17 #1439688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een 740 b230kh laten ombouwen naar b230f.
Kijk even naar mijn topic genaamd "Oâle Grieze weer up and running" en je leest wat er zoals nodig is om aan te passen.
Onder meer:
Kabelboom, brandstofcomputer, afdoppen van koelkanalen blok, diverse sensors, nieuwe brandstofleidingen en pompen, gehele inlaatspruitstuk, automaatkabel aanpassen, gaskabel aanpassen, andere startkrans.
En vooral: VEEL uren!

Met vriendelijke groet,

Lieme Huib

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2017 12:29 #1439692 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Nieuwsgierig
Je schrijft:
"Voornaamste reden is om er weer op lpg (injectie) mee te gaan rijden. (Voorheen met gas/lucht mengstuk.)"

Daarbij ben ik nieuwsgierig waarom je dat weer zou willen? Zo heel veel voordeel levert het namelijk niet op, tenminste, zolang je carburateur goed is en goed afgesteld. Die Pierburg 2B5/2B7 kunnen hele goede carburateurs zijn, alleen wordt door onkunde er verprutst en versjacherd met slechte prestaties, nukken en hoog verbruik tot gevolg.

Zelf rijd ik nu 3 jaar woon/werk in een Volvo 740 automaat met Pierburg 2B5 en haal hiermee een gemiddeld verbruik van 1 op 8,5 op LPG. De auto start altijd goed op LPG en rijd heel erg soepel. Het enige waar ik mee moet leren leven is dat de combinatie 740/carb/automaat/LPG zo traag is als "dikke stront door een trechter". (excusez le mot). Is wel heel goed voor een ontspannen rijgevoel, dat dan weer wel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC