940 Snelheidsmeter puls uit blok/versnellingsbak?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2017 16:34 #1106900
door V700 register
940 Snelheidsmeter puls uit blok/versnellingsbak? is gemaakt door V700 register
Beste Forumleden,
Ik heb een B230 motorblok uit een 940 (945) in een Amazon ( volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/a...-met-een-vleugje-940 ).
Nu werkt de originele snelheidsmeter niet icm het blok.
Heeft iemand een idee waar precies de snelheidsinfo vandaan komt, is dat bijv een puls die van de versnellingsbak vandaan komt? Wie weet daar meer van?
Zodra ik dat weet, kan ik misschien iets verzinnen om eea toch aan de praat te krijgen.
Of kan deze vraag beter in "Electro" geplaatst worden?
Alvast bedankt!
Ik heb een B230 motorblok uit een 940 (945) in een Amazon ( volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/a...-met-een-vleugje-940 ).
Nu werkt de originele snelheidsmeter niet icm het blok.
Heeft iemand een idee waar precies de snelheidsinfo vandaan komt, is dat bijv een puls die van de versnellingsbak vandaan komt? Wie weet daar meer van?
Zodra ik dat weet, kan ik misschien iets verzinnen om eea toch aan de praat te krijgen.
Of kan deze vraag beter in "Electro" geplaatst worden?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2017 17:03 #1439163
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In een 940 komt het signaal
In een 940 komt het signaal voor de snelheid van de achteras: daar zit een sensor in. In een Amazon komt het signaal uit de versnellingsbak: daar zit een mechanisch aangedreven tellerkabel in.
Het is dus logisch dat een en ander niet werkt. Je zou kunnen kijken of de achteras van een 240 een beetje de juiste breedte heeft voor de Amazon: die van een 940 is in elk geval te breed. En volgens mij heeft de late 240 ook zo'n zelfde electronische sensor.
De amazon-bak koppelen aan de 940-motor gaat niet lukken: daar heb je te maken met die schuine stand, en dat is een van de ombouw-uitdagingen waar ik in een ander draadje op doelde. Een bak van een vroege 240 kan misschien wel: wanneer precies van de mechanische telleraandrijving is afgestapt weet ik niet. Mogelijk heb je een kans met een M46 van 1975-1980.
Het is dus logisch dat een en ander niet werkt. Je zou kunnen kijken of de achteras van een 240 een beetje de juiste breedte heeft voor de Amazon: die van een 940 is in elk geval te breed. En volgens mij heeft de late 240 ook zo'n zelfde electronische sensor.
De amazon-bak koppelen aan de 940-motor gaat niet lukken: daar heb je te maken met die schuine stand, en dat is een van de ombouw-uitdagingen waar ik in een ander draadje op doelde. Een bak van een vroege 240 kan misschien wel: wanneer precies van de mechanische telleraandrijving is afgestapt weet ik niet. Mogelijk heb je een kans met een M46 van 1975-1980.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2017 18:37 #1439167
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Achteras van een 240?
Met een achteras van een 240 heb je alleen nog maar een pulswiel.
De snelheidsmeterr van de Amazon wordt aangedreven door een roterende binnenkabel.
Dan heb je aan die puls van de achteras nog niet veel.
Huke Basart heeft voor jouw probleem al een betaalbare oplossing bedacht.
Zie:
www.hukebasart.nl/huke/?Elektrische_snelheidsmeter
De snelheidsmeterr van de Amazon wordt aangedreven door een roterende binnenkabel.
Dan heb je aan die puls van de achteras nog niet veel.
Huke Basart heeft voor jouw probleem al een betaalbare oplossing bedacht.
Zie:
www.hukebasart.nl/huke/?Elektrische_snelheidsmeter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2017 22:34 #1439172
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja natuurlijk, stom... die
Ja natuurlijk, stom... die achterassensor is natuurlijk nutteloos als je een amazon teller wilt aansturen...
Ombouwsetje ziet er goed doordacht uit. Maar zoals ik al dacht: tot en met modeljaar 1980 had de 240/260 een mechanische teller, dus je kunt ook de M45 of M46 daaruit gebruiken. Fysiek moet die passen op de B230FT.
Ombouwsetje ziet er goed doordacht uit. Maar zoals ik al dacht: tot en met modeljaar 1980 had de 240/260 een mechanische teller, dus je kunt ook de M45 of M46 daaruit gebruiken. Fysiek moet die passen op de B230FT.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2017 09:42 #1439222
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke, ik was niet helemaal
Oke, ik was niet helemaal volledig in mijn vraag.
Ik heb het systeem van Huke Basart in mijn auto. Die krijgt pulsen van een pulsgever (schijf met magneetjes), gemonteerd op de aandrijfas. Nu is dat een wat kwetsbare constructie, waardoor ik dacht, misschien kan ik direct pulsen ergens anders vandaan halen en die aan het systeem van Huke Basart koppelen. Dan sla ik het meest kwetsbare onderdeel over, de pulsgever en opnemer.
Een andere optie zou zijn om iets mechanisch te maken, zoals het in de Amazon bedacht is, maar dat is denk ik wat lastiger, want dan moet er inderdaad bijv een achteras bestaan die een mechanische "output" heeft.
En by the way, het 940 blok met versnellingsbak is al (lang) ingebouwd, dus daar ga ik voorlopig niks aan veranderen.
Ik heb het systeem van Huke Basart in mijn auto. Die krijgt pulsen van een pulsgever (schijf met magneetjes), gemonteerd op de aandrijfas. Nu is dat een wat kwetsbare constructie, waardoor ik dacht, misschien kan ik direct pulsen ergens anders vandaan halen en die aan het systeem van Huke Basart koppelen. Dan sla ik het meest kwetsbare onderdeel over, de pulsgever en opnemer.
Een andere optie zou zijn om iets mechanisch te maken, zoals het in de Amazon bedacht is, maar dat is denk ik wat lastiger, want dan moet er inderdaad bijv een achteras bestaan die een mechanische "output" heeft.
En by the way, het 940 blok met versnellingsbak is al (lang) ingebouwd, dus daar ga ik voorlopig niks aan veranderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2017 13:00 #1439225
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zoals ik schreef: je kan
Zoals ik schreef: je kan kijken of een 240 achteras past of passend te maken is. vanaf 1981 zit daar de benodigde pulsgever in (wel even opletten welke frequentie je nodig hebt voor het Huke Basart systeem, anders is de snelheid niet goed te krijgen).
Voor de andere optie, iets mechanisch maken, zou je dus de versnellingsbak kunnen uitwisselen met die van een vroege 240. Een mechanische telleraandrijving op de achteras heeft Volvo bij mijn weten nooit gehad (andere merken wel, natuurlijk). Anders had je Amazon die tenslotte nu ook wel...
Ik zou eens kunnen kijken of een RWD Toyota Celica/Carina zo'n mechanische aandrijving in de as heeft: die as is vrij eenvoudig uitwisselbaar met een 240-as. Daarna is het natuurlijk de uitdaging zo'n as te vinden...
Voor de andere optie, iets mechanisch maken, zou je dus de versnellingsbak kunnen uitwisselen met die van een vroege 240. Een mechanische telleraandrijving op de achteras heeft Volvo bij mijn weten nooit gehad (andere merken wel, natuurlijk). Anders had je Amazon die tenslotte nu ook wel...
Ik zou eens kunnen kijken of een RWD Toyota Celica/Carina zo'n mechanische aandrijving in de as heeft: die as is vrij eenvoudig uitwisselbaar met een 240-as. Daarna is het natuurlijk de uitdaging zo'n as te vinden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
24-10-2017 13:34 #1441599
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Och, probleem...
Wanneer je een goede GPS hebt kun je die ook als snelheidsmeter en kilometerteller gebruiken. Wel voor de snelheid een marge inbouwen van ongeveer 3 kilometer /u.
Zelf heb ik de snelheidsmeter in de wagen geijkt. dat gaat maar beperkt op, met nieuwe banden krijg je een iets andere uitkomst dan met versleten exemplaren. Die teller ga ik ook weer terugzetten naar de fabrieksinstelling.
Het idee is zeer bruikbaar, ik kijk vaker op mijn GPS dan naar de snelheidsmeter.
Je zit dan wel aan een goed exemplaar vast, zoals een Garmin. Maar die heeft ook veel voordelen.
Zelf heb ik de snelheidsmeter in de wagen geijkt. dat gaat maar beperkt op, met nieuwe banden krijg je een iets andere uitkomst dan met versleten exemplaren. Die teller ga ik ook weer terugzetten naar de fabrieksinstelling.
Het idee is zeer bruikbaar, ik kijk vaker op mijn GPS dan naar de snelheidsmeter.
Je zit dan wel aan een goed exemplaar vast, zoals een Garmin. Maar die heeft ook veel voordelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam