motor houdt in
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 11:28 #1106781
door V700 register
motor houdt in is gemaakt door V700 register
Heeft iemand een verklaring voor het volgende euvel?
Het leek dat mijn uitlaatflens achter de turbo enigszins scheef zat. Ik heb de bouten gecontroleerd en de onderste bleek te ontbreken.
Alles voorzien van nieuwe bouten, uitgelijnd en weer vastgeschroefd.
Toen weer een keertje euro 98 in de Volvo getankt ipv 95
Sindsdien houdt de auto in bij volgas, lijkt alsof hij verzuipt of pingelt. Het wordt steeds erger. Sinds vandaag fluctueert het stationair toerental ook.
Wat zou dat kunnen zijn?
Zelf denk ik aan een bobine die de geest aan het geven is, maar het is wel stomtoevallig dat het precies samenvalt met die uitlaat en de euro 98.
Tot slot; de bougies zitten er al heel lang in, maar dat is op benzine toch niet zo kritisch?
Groet, Ad
Het leek dat mijn uitlaatflens achter de turbo enigszins scheef zat. Ik heb de bouten gecontroleerd en de onderste bleek te ontbreken.
Alles voorzien van nieuwe bouten, uitgelijnd en weer vastgeschroefd.
Toen weer een keertje euro 98 in de Volvo getankt ipv 95
Sindsdien houdt de auto in bij volgas, lijkt alsof hij verzuipt of pingelt. Het wordt steeds erger. Sinds vandaag fluctueert het stationair toerental ook.
Wat zou dat kunnen zijn?
Zelf denk ik aan een bobine die de geest aan het geven is, maar het is wel stomtoevallig dat het precies samenvalt met die uitlaat en de euro 98.
Tot slot; de bougies zitten er al heel lang in, maar dat is op benzine toch niet zo kritisch?
Groet, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 11:34 #1438147
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor houdt in
Oja, het gaat om een 945 FK uit 98 met 3 inch rvs uitlaat, gechipt, en boostcontroller op 0,8 bar. 405.000 km
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 12:51 #1438152
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je hebt, als ik het goed
Je hebt, als ik het goed begrijp, een luchtlek in de uitlaat tussen turbo en lamdasonde opgelost (die scheve flens). Vermoedelijk is je lambda nu aan het bijregelen wat er eerst verkeerd (want op een lekke uitlaat) afgesteld is?
Als mijn vermoeden juist is, is er eerst afgesteld op een te arm mengsel (want ofwel een deel van de gassen ontsnapte bij de turbo, ofwel daar kwam er zuurstof bij). Nu heb je bij de sonde het echte mengsel en dat zal te rijk zijn. Lambda probeert dat armer te krijgen en loopt uit zijn bereik.
Begin eens met een reset, en opnieuw afstellen. Oude bougies zullen in een te rijk mengsel ook wel probelemen (zwakke vonk) geven, maar je zegt niet hoe oud. Zitten ze er 40K in, dan zou ik ze direct vervangen voordat je ergens anders geld aan spendeert. Zeker uitsluiten voordat je een bobine verdenkt.
Als mijn vermoeden juist is, is er eerst afgesteld op een te arm mengsel (want ofwel een deel van de gassen ontsnapte bij de turbo, ofwel daar kwam er zuurstof bij). Nu heb je bij de sonde het echte mengsel en dat zal te rijk zijn. Lambda probeert dat armer te krijgen en loopt uit zijn bereik.
Begin eens met een reset, en opnieuw afstellen. Oude bougies zullen in een te rijk mengsel ook wel probelemen (zwakke vonk) geven, maar je zegt niet hoe oud. Zitten ze er 40K in, dan zou ik ze direct vervangen voordat je ergens anders geld aan spendeert. Zeker uitsluiten voordat je een bobine verdenkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 16:08 #1438157
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fuel cut.....
Is het niet een fuel-cut?
Ik dacht dat als de MBC op 0.8 staat dit wel de grens is zonder andere aanpassingen. Dus bij vol gas misschien net te veel?
Ik dacht dat als de MBC op 0.8 staat dit wel de grens is zonder andere aanpassingen. Dus bij vol gas misschien net te veel?
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 17:13 #1438161
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Als ie
Gechipt is en op 0,8 boost staat kan het niet dan dat de boel is aangepast om zo goed te kunnen rijden zonder fuelcut. Ik denk dat wat Willem aangeeft de rede is van inhouden. Het is direct na reparatie opgetreden. Kan ook niet anders bedenken dan aan de computer hangen en opnieuw inregelen van de computer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2017 10:09 #1438174
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen fuel-cut
Een fuel cut voelt niet als inhouden. Je zit dan namelijk met je tanden in de airbag bij wijze van spreken. Het is een zeer plotselinge wijziging in het motorverloop want de brandstoftoevoer wordt onderbroken, je gaat dan van bijv 165PK naar 0 en dat voel je
.
Ik zou inderdaad beginnen met zekering 1 een minuutje er uit te halen en daarna een ritje maken om de ECU weer in te leren (langzamerhand steeds iets agressiever gaan accelereren). De ECU zal hoogst waarschijnlijk verkeerd ingeregeld zijn geweest.
Hein Wolda

Ik zou inderdaad beginnen met zekering 1 een minuutje er uit te halen en daarna een ritje maken om de ECU weer in te leren (langzamerhand steeds iets agressiever gaan accelereren). De ECU zal hoogst waarschijnlijk verkeerd ingeregeld zijn geweest.
Hein Wolda
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2017 15:29 #1438179
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic problem solved
Accu er een kwartiertje af gehaald om te resetten, nieuwe olie, nieuw luchtfilter en toen nieuwe bougies. Wat bleek? Er zat een gebroken bougie in. Het keramische deel lag in twee stukken. Hoe dat kan gebeuren precies tegelijk met het vastschroeven van die uitlaat is vermoedelijk Murphy's law.
Scheelt een boel die nieuwe bougies, trekkracht terug en hopelijk beter verbruik.
Dat lag op 1 op 9 de laatste tijd. Was ooit ruim 1 op 11.
Op naar Hein z'n kilometerstand, ik zit op de helft.
Dank voor het meedenken.
Scheelt een boel die nieuwe bougies, trekkracht terug en hopelijk beter verbruik.
Dat lag op 1 op 9 de laatste tijd. Was ooit ruim 1 op 11.
Op naar Hein z'n kilometerstand, ik zit op de helft.
Dank voor het meedenken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2017 11:36 #1438195
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd een lekker gevoel.....
Mooi Ad, dat het opgelost is.
Murphy's lopen echt overal rond en in vele gedaanten en wij ons maar druk maken over een enkele loslopende terrorist.
Verbruik blijft natuurlijk wel hoog als je nu de teruggewonnen PK's steeds blijft gebruiken
Murphy's lopen echt overal rond en in vele gedaanten en wij ons maar druk maken over een enkele loslopende terrorist.
Verbruik blijft natuurlijk wel hoog als je nu de teruggewonnen PK's steeds blijft gebruiken

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 00:59 #1438257
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Bij problemen altijd
Stage 0 vast stellen om andere zaken uit te sluiten.
Wat je als toeval noemt is het dus juist totaal niet. Verre van zelfs.
Het is juist niet toevallig dat die bougie net stuk is. Toeval impliceert een kleine kans.
Maar als je bougies 40k laat zitten is de kans juist groot dat er eentje defect is of zal raken. De kans dat dat samenvalt met een andere gebeurtenis ( zoals die uitlaatflens) is dus juist groter en niet kleiner. ...
Wat je als toeval noemt is het dus juist totaal niet. Verre van zelfs.
Het is juist niet toevallig dat die bougie net stuk is. Toeval impliceert een kleine kans.
Maar als je bougies 40k laat zitten is de kans juist groot dat er eentje defect is of zal raken. De kans dat dat samenvalt met een andere gebeurtenis ( zoals die uitlaatflens) is dus juist groter en niet kleiner. ...
Moderators: Jerry Stam