Motor hikt, verslikken.
- Karel Vervrangen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2017 21:05 #1106372
door Karel Vervrangen (GAST)
Motor hikt, verslikken. is gemaakt door Karel Vervrangen (GAST)
Goedendag, mijn naam is Karel en ik heb een vervelend probleem met mijn auto een Volvo 740 GLE benzine van 1989 B230E motor in prima staat. Deze heeft sinds eind vorig jaar een probleem. Dit is begonnen met afslaan motor tot niet meer aanslaan, wel starten bij het starten werkte de toerenteller ook niet. In de Volvo werkplaats hebben ze dan de volgende onderdelen vervangen met: bougies, bougiekabels, bobijnkabel, verdeelkap, rotor, halgever, ontsteking controle module(eindtrap). Schoonmaken injectors, reviseren en afstellen carburator.
Het probleem van niet meer te willen aanslaan is nu van de baan auto start perfect toerental is goed maar het hikken/verslikken, is in de plaats gekomen.
Bij het rijden telkens bij 1200, 2200, 3200 toeren begint de motor te stotteren verliest aan kracht en naald van toerenteller danst op en neer. Het lijkt zelfs hoe rustiger ik optrek hoe erger het stotteren is. Dit gebeurd telkens als de motor goed op bedrijfstemperatuur is. met koude motor gebeurd dit niet. De motor slaat niet af en gaat na ongeveer een halve minuut weer door. Dit herhaald zich wanneer ik in 3de weer bij 2300 kom. Ik heb de indruk dat ze bij de Volvo werkplaats hiervoor niet direct een oorzaak vinden/hebben.
Ik vind dit een zeer vervelende zaak, ook wel gevaarlijk als je bijvoorbeeld een vrachtwagen op de autoweg voorbij wil rijden, dan begint de motor bij 3200 ook zo raar te doen. Het is moeilijk uit te leggen wat het precies is, stotteren lijkt mij misschien? het best om dit te omschrijven.
Is er soms iemand van de leden die hier de oorzaak van kent.
Alvast bedankt voor alle reacties.
Vriendelijke groeten,
Karel.
Het probleem van niet meer te willen aanslaan is nu van de baan auto start perfect toerental is goed maar het hikken/verslikken, is in de plaats gekomen.
Bij het rijden telkens bij 1200, 2200, 3200 toeren begint de motor te stotteren verliest aan kracht en naald van toerenteller danst op en neer. Het lijkt zelfs hoe rustiger ik optrek hoe erger het stotteren is. Dit gebeurd telkens als de motor goed op bedrijfstemperatuur is. met koude motor gebeurd dit niet. De motor slaat niet af en gaat na ongeveer een halve minuut weer door. Dit herhaald zich wanneer ik in 3de weer bij 2300 kom. Ik heb de indruk dat ze bij de Volvo werkplaats hiervoor niet direct een oorzaak vinden/hebben.
Ik vind dit een zeer vervelende zaak, ook wel gevaarlijk als je bijvoorbeeld een vrachtwagen op de autoweg voorbij wil rijden, dan begint de motor bij 3200 ook zo raar te doen. Het is moeilijk uit te leggen wat het precies is, stotteren lijkt mij misschien? het best om dit te omschrijven.
Is er soms iemand van de leden die hier de oorzaak van kent.
Alvast bedankt voor alle reacties.
Vriendelijke groeten,
Karel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
11-02-2017 08:57 #1434593
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Terug
Is het benzine gebruik normaal? Stinkt de uitlaat bijwarme motor naar benzine?
Bij een hoog benzine verbruik kan de ect sensor die de motortemperatuur meet een foute waarde afgeven.
Is het benzine verbruiken in orde dan zal het functioneren van de ontsteking niet betrouwbaar zijn. Vraag dan om alle onderdelen van het hoogspannings gedeelte door te laten meten op weerstandswaarde. Vraag ook om een andere bobine te proberen en de nieuwe hallgever na te kijken.
Er is door de garage al heel wat gedaan. Dan moet dat laatste gedeelte ook goed geregeld worden.
Bij een hoog benzine verbruik kan de ect sensor die de motortemperatuur meet een foute waarde afgeven.
Is het benzine verbruiken in orde dan zal het functioneren van de ontsteking niet betrouwbaar zijn. Vraag dan om alle onderdelen van het hoogspannings gedeelte door te laten meten op weerstandswaarde. Vraag ook om een andere bobine te proberen en de nieuwe hallgever na te kijken.
Er is door de garage al heel wat gedaan. Dan moet dat laatste gedeelte ook goed geregeld worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 09:51 #1434594
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Benzinepomp al vervangen of
Benzinepomp al vervangen of gecontroleerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 22:16 #1434615
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Je hebt geen
Je hebt geen temperatuursensoren.
Werkt allemaal met bimetalen/weerstand.e.d.
Is een k-jetronic, mechanische continu injectie.
Daarmee hoef je niet naar een volvo dealer te gaan behalve wanneer ze nog een monteur in dienst hebben die er al sinds begin jaren 80 werkt.
Die toerentellernaard die dan gaat schommelen, gaat dit gelijk met schommelend toerental van de motor of heeft ie een eigen wil.
Je kan bepaalde zaken zelf redelijk meten.
Het Is old school techniek.
Vind het niet makkelijk om even uit te leggen wat je kan testen.
Kunnen diverse dingen zijn.
Ik heb eerlijk gezegd het vermoeden dat je brandstofdruk niet ok Is/fout geregeld wordt of je luchtmeter niet helemaal jofel Is.
Die laatste moet soepel in gehele slag met zelfde weerstand gaan.
Kijk eens op onderstaande link, daar staat als eerst een k-jetronic beschreven.
www.oldtimerautosite.nl/auto_injectiesystemen_k_jetronic.htm
Probeer het systeem en de werking ervan te begrijpen, dan ben je al een stuk op weg.
Een goede ervaren volvo specialist of goede bosch service zouden je hiermee wel kunnen helpen.
Kost alleen wel wat.
De 240 Is langer en meer met dit systeem geleverd (nl ook de b200e, b20e, b23e en nog een turbo variant b21et).
Weet niet of je de zoekfunctie al gebruikt hebt en iets vergelijkbaars gevonden hebt.
Voor alle 7 en 9 zaken kan je hier terecht maar met een k jetronic zou ik me iets ruimer oriënteren (volvo 240 sites, Porsche 924, Golf 1 etc die ook k-jetronic gebruiken).
Als je in de buurt van Roermond woont kan je ook eens langs komen.
Als je de werking begrijpt van dit systeem kan je veel zelf oplossen.
Nieuw zijn bepaalde vervangende onderdelen belachelijk duur maar gebruikt van een sloop e.d. Goed te verkrijgen.
Volvo specialisten die de oudere volvo's kennen hebben normaal ook gebruikte delen liggen.
Grtz, Daniel
Werkt allemaal met bimetalen/weerstand.e.d.
Is een k-jetronic, mechanische continu injectie.
Daarmee hoef je niet naar een volvo dealer te gaan behalve wanneer ze nog een monteur in dienst hebben die er al sinds begin jaren 80 werkt.
Die toerentellernaard die dan gaat schommelen, gaat dit gelijk met schommelend toerental van de motor of heeft ie een eigen wil.
Je kan bepaalde zaken zelf redelijk meten.
Het Is old school techniek.
Vind het niet makkelijk om even uit te leggen wat je kan testen.
Kunnen diverse dingen zijn.
Ik heb eerlijk gezegd het vermoeden dat je brandstofdruk niet ok Is/fout geregeld wordt of je luchtmeter niet helemaal jofel Is.
Die laatste moet soepel in gehele slag met zelfde weerstand gaan.
Kijk eens op onderstaande link, daar staat als eerst een k-jetronic beschreven.
www.oldtimerautosite.nl/auto_injectiesystemen_k_jetronic.htm
Probeer het systeem en de werking ervan te begrijpen, dan ben je al een stuk op weg.
Een goede ervaren volvo specialist of goede bosch service zouden je hiermee wel kunnen helpen.
Kost alleen wel wat.
De 240 Is langer en meer met dit systeem geleverd (nl ook de b200e, b20e, b23e en nog een turbo variant b21et).
Weet niet of je de zoekfunctie al gebruikt hebt en iets vergelijkbaars gevonden hebt.
Voor alle 7 en 9 zaken kan je hier terecht maar met een k jetronic zou ik me iets ruimer oriënteren (volvo 240 sites, Porsche 924, Golf 1 etc die ook k-jetronic gebruiken).
Als je in de buurt van Roermond woont kan je ook eens langs komen.
Als je de werking begrijpt van dit systeem kan je veel zelf oplossen.
Nieuw zijn bepaalde vervangende onderdelen belachelijk duur maar gebruikt van een sloop e.d. Goed te verkrijgen.
Volvo specialisten die de oudere volvo's kennen hebben normaal ook gebruikte delen liggen.
Grtz, Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2017 09:11 #1434632
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wil je nog eens goed kijken
Wil je nog eens goed kijken wat er nu precies aan onderhoud is gedaan? Want schoonmaken van de carburateur is heel erg knap op een injectiemotor...
Als we zinvol mee willen denken, zal je de juiste informatie moeten geven, want we kunnen zelf niets controleren zonder de auto te zien!
Als we zinvol mee willen denken, zal je de juiste informatie moeten geven, want we kunnen zelf niets controleren zonder de auto te zien!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
12-02-2017 10:54 #1434636
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ontsteking
Omdat ik denk te lezen dat de toerentalnaald helemaal zakt denk ik aan ontsteking, de motor kan niet zo snel stil staan, dus die loopt door op de massa van het vliegwiel, maar verliest wel alle kracht. De bougies vonken helemaal niet. Omdat de naald wordt aangestuurd door de ontsteking zou dat voor mij verdachte 1 zijn. Heb het ook een keer gehad, bleekt de nieuwe electronische ontsteking te zijn. Begon met 1 hikje per uur en later bijna niet meer mee weg te rijden. Oude ontsteking erin en geen centje pijn meer. Als iets niet stuk is, repareer ik het maar niet meer. Al het preventieve onderhoud down the drain?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Karel Vervrangen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2017 22:29 #1434655
door Karel Vervrangen (GAST)
Beantwoord door Karel Vervrangen (GAST) in topic Verslikken hikken motor
Inderdaad, foutje van mij het is de gasklep en al wat er bij hoort dat een revisie heeft gekregen. Ook de benzine filter, benzine pomp buiten en de intank pomp zijn vervangen. Of de bobijn doorgemeten weet ik niet. Maar niettegenstaande al deze maatregelen blijft dit hikken/verslikken en het op en neer dansen van de toerenteller naald met verlies van kracht, al duurt dit niet lang toch bestaan.
MVG.
Karel.
MVG.
Karel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
13-02-2017 08:58 #1434666
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic danst de naald terug tot nul?
danst de naald terug tot nul, en dan weer tot het toerental van de motor? schokkerig? Of gaat ie van nul naar 6000, of iets naders. In het eerste geval moet het de vonk zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Karel Vervrangen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2017 09:40 #1434669
door Karel Vervrangen (GAST)
Beantwoord door Karel Vervrangen (GAST) in topic motor hikt verslikken
Goedemorgen Wessdan,
Ik ben op www.oldtimerautosite.nl/auto_injectiesys ... gaan rondneuzen, heel veel info maar voor mij toch te ingewikkeld. Ik zal toch maar naar de werkplaats gaan. ik denk wel dat er in Nederland op dit gebied betere garage zij die tenminste aan oude wagens kunnen werken. Het zo dat er geen of niet veel Volvo mekaniekers meer zijn uit de jaren 80, deze mensen sleutelden dagelijks aan deze wagens. Probleem is dus een goede en betaalbare werkplaats vinden in Nederland, die dan ook niet n Friesland ligt. Want voor alles wat er tot hiertoe aan mijn auto gebeurd is hangt een behoorlijk hoog prijskaartje. Om niet te spreken over de wachttijden (op nieuwe stukken) uit een Volvo magazijn ergens in Zweden.
Mvg.
Karel.
Ik ben op www.oldtimerautosite.nl/auto_injectiesys ... gaan rondneuzen, heel veel info maar voor mij toch te ingewikkeld. Ik zal toch maar naar de werkplaats gaan. ik denk wel dat er in Nederland op dit gebied betere garage zij die tenminste aan oude wagens kunnen werken. Het zo dat er geen of niet veel Volvo mekaniekers meer zijn uit de jaren 80, deze mensen sleutelden dagelijks aan deze wagens. Probleem is dus een goede en betaalbare werkplaats vinden in Nederland, die dan ook niet n Friesland ligt. Want voor alles wat er tot hiertoe aan mijn auto gebeurd is hangt een behoorlijk hoog prijskaartje. Om niet te spreken over de wachttijden (op nieuwe stukken) uit een Volvo magazijn ergens in Zweden.
Mvg.
Karel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Karel Vervrangen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2017 09:50 #1434671
door Karel Vervrangen (GAST)
Beantwoord door Karel Vervrangen (GAST) in topic motor hikt verslikken
Goede morgen,
Nee de nee de toerentalnaald zakt niet helemaal naar beneden. Als de motor dit op de aangeven toerental heeft dan blijft de naald rond dit toerental maar danst dan naar beneden en omhoog. Motor verliest op dit ogenblik wel aan kracht. Na enkele (vervelende) ogenblikken gaat alles dan weer normaal.
Mvg.
Karel
Nee de nee de toerentalnaald zakt niet helemaal naar beneden. Als de motor dit op de aangeven toerental heeft dan blijft de naald rond dit toerental maar danst dan naar beneden en omhoog. Motor verliest op dit ogenblik wel aan kracht. Na enkele (vervelende) ogenblikken gaat alles dan weer normaal.
Mvg.
Karel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam