Verdelerkap en rotor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2017 18:07 #1106320 door V700 register
Verdelerkap en rotor is gemaakt door V700 register
Vanmiddag de verdelerkap en rotor van de 740 gedemonteerd.
Na +/- 25.000 km waren er op de contacten van zowel de kap als de rotor inbrandingen te zien (zie foto's).
Is dit een normaal beeld na 25.000 km?

De contacten van de kap kon ik met een schroevendraaiertje gemakkelijk schoonkrabben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-01-2017 20:18 #1434243 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik zie geen enorme afwijking
van hoe het er bij mijn 240 uitziet. Ik schuur het altijd even op met een schuurpapiertje, of als ik lui ben schraap ik de rotor even over straat.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2017 10:48 #1434258 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen idee, zo vaak demonteer
Geen idee, zo vaak demonteer ik ze helemaal niet...
Ik vind het niet heel fraai eruit zien: als ze er zo uit zien na een ton vervang ik ze in elk geval wel. Toen ik geen geld had, moest een schuurpapiertje op zo'n moment volstaan, maar het effect daarvan is toch wel een stuk minder goed dan nieuw spul.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2017 10:57 #1434261 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Schuurpapiertje!
Een schuurpapiertje kun je beter ver uit de buurt van de rotor en de verdeelkap houden. Je maakt al gauw een krasje op een kunststofstofdeel. In de kras komt vuil en dat wordt geleidend. Niet zo best voor een goede vonk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2017 16:13 #1434306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schuurpapiertje!
Door het schuren wordt de afstand tussen de rotor en de punten in de kap groter en daar door krijg je spanningsverlies bij de bougies, kan soms lastig zijn............

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2017 17:33 #1434327 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja, je moet natuurlijk
Tja, je moet natuurlijk alleen de corrosie die die vonk in eerste instantie belette weghalen. Niet het plastic van de kap, of gezond metaal van de rotor of contactpunten.
En zoals gezegd: het is een noodoplossing als je je geen nieuwe spullen kunt/wilt veroorloven. Niet het beste wat ik kan bedenken: dat is domweg nieuw spul.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2017 20:36 #1434334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal mee eens.
Ik ben het helemaal met je eens dat er niets boven nieuw en goed spul gaat.
De huidige verdelerkap en rotor zitten er echter pas 25.000 km in en waarschijnlijk is de corrosie al eerder opgetreden.
Dat gezegd hebbende zou de levensduur van een verdelerkap en rotor minder dan 25.000 kilometer zijn. Dat kan ik me niet voorstellen.

Een andere mogelijkheid is dat een ander component in de ontsteking minder aan het worden is waardoor in de verdelerkap corrosie optreedt.
Uit de oudheid kan ik me nog herinneren dat contactpunten in konden branden wanneer de condensator van de ontsteking niet goed meer werkte. Mogelijk speelt hier het zelfde fenomeen, hoewel de contactpunten aan de laagspanning zijde van de ontsteking zaten.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2017 17:22 #1434375 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Corrosie
De corrosie is een goede isolator. Dus schoon krabben.

Uit mijn onderhoudsdatabase blijkt dat ik verdelerkap en rotor om de 200.000 km vervang, het schoonkrabben gebeurt gemiddeld om de 65.00 kilometer.

Meestal vervankg ik deze onderdelen uti een soort 'plichtsgetrouw schuldbesef', de wagen loopt dan echter nog steeds zonder mankeren.

Wat wel duidelijk is, de bougie-elektroden moeten iedere 15.000 kilometer worden gesteld, de B200F is daar nogal gevoelig voor. Bij 45.000 worden bougies zonder nadenken vervangen.

Niet vergeten, in een afgesloten droge ruimte slaat een vonk gemakkelijker over dan in een cylinder met gecomprimeerd gas. De weerstand in de verdelerkap is verwaarloosbaar ten opzichte van die van de bougie in gasrijke dan wel benzineuze compressionele omgeving. ;-)

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2017 20:07 #1434409 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Gewoonweg
goed zoeken naar de koopjes. Eigenlijk op het moment dat je het niet nodig hebt.
Laatst een verdelerkap voor 10 euro en een rotor voor 5. Hagelnieuw dus ook.
Normaal iets van 65 euro samen.
De kosten mogen toch niet het bezwaar zijn dan lijkt me om het te vervangen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC