V90 1200-1500 rpm rillende-trillende-schuddende-inhoudende 3ltr motor OPGELOST
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2016 20:13 #1106082
door V700 register
V90 1200-1500 rpm rillende-trillende-schuddende-inhoudende 3ltr motor OPGELOST is gemaakt door V700 register
Hallo,
De motor van mijn V90 trilt bij optrekken in het gebied 1200-1500 rpm. Motor schudt dan flink, en lijkt dan even op minder dan 6 cilinders te lopen. Heeft dan ook geen enkele power meer. Dit is ineens ontstaan. Wat heb ik gedaan om het op te lossen?
- bougies vervangen
-4 vd 6 bobines hadden duidelijke scheuren, dus vervangen
-luchtfilter vervangen
-3 cm rubber tussenslangetje naar ander stevig slangetje van gasklep was volledig verweerd, vervangen
-speciaal reinigings goedje in het systeem gespoten direct na luchtfilter en laten inwerken. Geen vershil.
Probleem is al met al iets minder, maar nog steeds aanwezig. Motor loopt iets slechter stationair, en boven 2500rpm op zich redelijk maar slechter als anders. In de 5, met 50km/h en 1500rpm wat korte hokje af en toe. Lijkt ook minder pit te hebben en wat hokkend loopt ie, en houdt ook wat in. Maar in het overgangsgebied net boven stationair tot zeg 1500-1600 rpm loopt ie echt slecht en lijkt op minder cylinders.
Verdere info:
-uitlezen obdII geeft foutcode luchtmassmeter, vreemd want....
-Op 16-11-2015 de MAF/LMM unit vervangen (door een nieuwe!) BOSCH 0 280 217 511
-valt mij op dat je buiten de auto benzinelucht ruikt, vooral na koude start, maar ook bij uitstappen na stukje rijden. Vooral met volle tank. Dat is trouwens al sinds de aanschaf sinds 2009
-moet zo eens in de 2-3 weken iets van 250cc koelvloeistof bijvullen
-peilstok is boven het meetgedeelte vaak korrelig, roestig. Maak dat wel schoon, maar is er na een bepaalde tijd weer
-4 maand geleden een BG behandeling laten doen
-Als je de olievuldop eraf haalt komt er wat licht gekleurde damp uit de vulopening bij warme motor. Niet veel (zal proberen er een foto van te maken)
-Bij koude start (motor koud en choke) is de storing bijna weg
Ik denk eraan de gasklep eens onderhanden te nemen en bij het inlaatgebied eens met remmenvloeistof te sprayen.
Heeft iemand andere tips?
Volvootje, Pierre
V90, 1997, 3ltr, B6304S2, LE, Manual gear, 306.000km
De motor van mijn V90 trilt bij optrekken in het gebied 1200-1500 rpm. Motor schudt dan flink, en lijkt dan even op minder dan 6 cilinders te lopen. Heeft dan ook geen enkele power meer. Dit is ineens ontstaan. Wat heb ik gedaan om het op te lossen?
- bougies vervangen
-4 vd 6 bobines hadden duidelijke scheuren, dus vervangen
-luchtfilter vervangen
-3 cm rubber tussenslangetje naar ander stevig slangetje van gasklep was volledig verweerd, vervangen
-speciaal reinigings goedje in het systeem gespoten direct na luchtfilter en laten inwerken. Geen vershil.
Probleem is al met al iets minder, maar nog steeds aanwezig. Motor loopt iets slechter stationair, en boven 2500rpm op zich redelijk maar slechter als anders. In de 5, met 50km/h en 1500rpm wat korte hokje af en toe. Lijkt ook minder pit te hebben en wat hokkend loopt ie, en houdt ook wat in. Maar in het overgangsgebied net boven stationair tot zeg 1500-1600 rpm loopt ie echt slecht en lijkt op minder cylinders.
Verdere info:
-uitlezen obdII geeft foutcode luchtmassmeter, vreemd want....
-Op 16-11-2015 de MAF/LMM unit vervangen (door een nieuwe!) BOSCH 0 280 217 511
-valt mij op dat je buiten de auto benzinelucht ruikt, vooral na koude start, maar ook bij uitstappen na stukje rijden. Vooral met volle tank. Dat is trouwens al sinds de aanschaf sinds 2009
-moet zo eens in de 2-3 weken iets van 250cc koelvloeistof bijvullen
-peilstok is boven het meetgedeelte vaak korrelig, roestig. Maak dat wel schoon, maar is er na een bepaalde tijd weer
-4 maand geleden een BG behandeling laten doen
-Als je de olievuldop eraf haalt komt er wat licht gekleurde damp uit de vulopening bij warme motor. Niet veel (zal proberen er een foto van te maken)
-Bij koude start (motor koud en choke) is de storing bijna weg
Ik denk eraan de gasklep eens onderhanden te nemen en bij het inlaatgebied eens met remmenvloeistof te sprayen.
Heeft iemand andere tips?
Volvootje, Pierre
V90, 1997, 3ltr, B6304S2, LE, Manual gear, 306.000km
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2016 22:27 #1432452
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Foutcode
Ik zou de foutcode resetten en dan kijken of de foutcode terug komt.
Zo ja, dan toch even de LMM uitwisselen voor de zekerheid.
Komt er bij een warme motor stoom uit de olievuldop?
Piet.
Zo ja, dan toch even de LMM uitwisselen voor de zekerheid.
Komt er bij een warme motor stoom uit de olievuldop?
Piet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2016 22:46 #1432453
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank Piet, heb helaas geen
Dank Piet, heb helaas geen lmm van 200€ liggen om zomaar te proberen ;-(. Wel heb ik de vorige defecte nog. Die gaf als resultaat dat de motor onregelmatig afsloeg bij stationair. Kan hem eens wisselen en kijken hoe de motor zich gedraagd.
Je tip om te kijken of er damp komt uit de olievuldop zal ik morgen eens bekijken. Tnx, Pierre
Je tip om te kijken of er damp komt uit de olievuldop zal ik morgen eens bekijken. Tnx, Pierre
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 00:03 #1432456
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic LMM
Je moet de LMM ook niet te kopen, maar gewoon even langsgaan bij een forumlid met dezelfde LMM die in een motor zit die wel goed loopt en even een stukje rijden met die LMM. Geeft het partnr van de LMM even en de regio waar je woont. Sowieso is het handig om de foutcode te resetten en te kijken of die terug komt.
PIet
PIet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 07:58 #1432461
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lichte damp uit olievuldop
Als je de olievuldop eraf haalt komt er wat lichtgekleurde damp uit de vulopening inderdaad...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 11:28 #1432464
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou ook even controleren
Ik zou ook even controleren of alle zes de rubber moffen van je inlaatspruitstuk nog netjes vast zitten en dicht zijn. Een luchtlek door een dubbelgeklapte of gescheurde mof geeft ook dit soort onregelmatige loop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 12:52 #1432469
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wordt er niet beter op, nu permanent op minder dan 6 cylinders
Motor loot nu permanent op minder dan 6 cilinders, dus niet mee te rijden. Met LMM connector losgekoppeld is het probleem er ook. Met loskoppelen connector CIS connector is er een permanente storing en loopt op minder cilinders. Motor schudt ook als een gek. Accu loskoppelen hielp daarbij niet.
Laat vandaag de odb maar weer eens uitlezen en resetten. Hopelijk lost dat het issue op dat ie nu uberhaubt niet meer goed loopt.
Laat vandaag de odb maar weer eens uitlezen en resetten. Hopelijk lost dat het issue op dat ie nu uberhaubt niet meer goed loopt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 12:55 #1432470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check rubber moffen
Bedankt Willem, ik zal die checken nadat ik de odb heb laten resetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 14:31 #1432473
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kunt een probleem niet oplossen met dezelfde manier van denke
Je kunt een probleem niet oplossen met dezelfde manier van denken als het veroorzaakt heeft’ (A. Einstein)
Wat bleek vanmiddag:
-Klepje van de injectoren open geklikt en per cilinder de connector van de injector losgehaald. Bij cilinder 1 t/m 4 liep motor nog slechter. Bij cilinder 5 (5e vanaf voorkant) maakte het niet uit! Nadere inspectie bleek dat de draden ingesleten waren en er dus half aan te hangen. Draden opnieuw verbonden en aangesloten et Voila!
Problem solved!
Bedankt voor het meedenken!
Wat bleek vanmiddag:
-Klepje van de injectoren open geklikt en per cilinder de connector van de injector losgehaald. Bij cilinder 1 t/m 4 liep motor nog slechter. Bij cilinder 5 (5e vanaf voorkant) maakte het niet uit! Nadere inspectie bleek dat de draden ingesleten waren en er dus half aan te hangen. Draden opnieuw verbonden en aangesloten et Voila!
Problem solved!
Bedankt voor het meedenken!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2016 15:06 #1432476
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mooi dat het (voor nu in elk
Mooi dat het (voor nu in elk geval) opgelost is!
Die kabelboom is inderdaad ook een berucht zwak punt van de zescilinder whiteblocks. Het is verstandig om de hele kabelboom naar de bobines goed te controleren: als er veel zwakke punten in zitten (loslatende isolatie en dergelijke) dan is een vervangende kabelboom mogelijk. Er is een (aftermarket) reparatiesectie te koop voor specifiek dat stuk.
Geen eigen ervaring mee, maar het lijkt me een stuk minder werk dan de hele motordraadboom te vervangen, zoals ik zelf jaren geleden heb gedaan.
Die kabelboom is inderdaad ook een berucht zwak punt van de zescilinder whiteblocks. Het is verstandig om de hele kabelboom naar de bobines goed te controleren: als er veel zwakke punten in zitten (loslatende isolatie en dergelijke) dan is een vervangende kabelboom mogelijk. Er is een (aftermarket) reparatiesectie te koop voor specifiek dat stuk.
Geen eigen ervaring mee, maar het lijkt me een stuk minder werk dan de hele motordraadboom te vervangen, zoals ik zelf jaren geleden heb gedaan.
Moderators: Jerry Stam