Keerring eruit gelopen - einde oefening?

• WILJAN Muller (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2016 21:12 #1105790 door WILJAN Muller (GAST)
Keerring eruit gelopen - einde oefening? is gemaakt door WILJAN Muller (GAST)
Situatie samengevat:
- Donderdagmiddag vlak voordat ik thuis was wat rook van onder de motorkap. Eerste vermoeden een koelwaterlek.
- Auto thuis laten afkoelen (eerst wezen sporten) en daarna eronder gekropen om de lekkage op te sporen
- Blijkt geen koelwater, maar olie te zijn :(
- Bij nader bestuderen tot de conclusie gekomen dat het de nokkenaskeerring is aan de achterkant van het blok (B6304S, V90 '97)

Even ingelezen op het net en tot de conclusie gekomen dat ik dat klusje zelf niet aandurf, dus voor vandaag een afspraak gemaakt bij de Limbeek in Eindhoven. Vanmorgen de auto afgegeven en eind van de middag mocht ik hem weer ophalen. Verhaal van de monteur was de dat de betreffende keerring eruit was gelopen (in mijn achterhoofd beginnen alarmbellen te rinkelen) en dat ze hem terug hebben geplaatst. Ik moest maar even aanzien of de lekkage nu verholpen was, anders wordt het alsnog een nieuwe keerring.

Lekkage dus NIET verholpen. Om zeker te stellen direct doorgereden naar de wasbox en het blok schoongespoten. Terug bij huis was de achterkant van het blok (en het versnellingsbakhuis) weer zeiknat van de olie (we hebben het over een rit van ca. 5 km).

Nu slaat de paniek dus toe... Als de keerring er weer is uitgelopen, dan wordt er dus ergens teveel (olie)druk opgebouwd. Het valt me ook op dat er erg veel overdruk ontstaat in het koelsysteem (al is het verbruik van koelwater niet zorgelijk en lijkt er ook geen mengeling te zijn van olie en koelwater). Is mijn blok terminaal?

Auto braakt geen rook uit, olieverbruik was het afgelopen half jaar ongeveer 1 op 2000 à 2500km (al zal dat dus waarschijnlijk dus al deels te wijten zijn geweest aan de lekkende keerring - er hing altijd wel een drup onderaan het bellhouse, maar hij liet geen sporen na op straat), carterventilatie lijkt in orde te zijn (geen extreme blow by), koelwaterverbruik is ongeveer een liter geweest over de afgelopen 12K km.

Help?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2016 22:27 #1430273 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Geen paniek
Zelf heb ik het uitdrukken van een keerring ook al eens diverse keren ondervonden. Originele keerring! Wat blijkt de klempassing van de keerring (buitenzijde ring) in het huis is veel te gering. Standaard de keerring van een lijmsoort voorzien bij het monteren is dan (altijd) een goede oplossing.

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 14:58 #1430283 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Betreft de druk zou ik
Betreft de druk zou ik beginnen met de carterventilatie schoonmaken. kan al een hoop schelen.

Drukopbouw van de kvs kan weer andere oorzaken hebben, ik zou eerst even de lekkage verhelpen

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 15:37 #1430286 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Geen paniek
Als je de oliepeilstok er uit trekt en er is daar geen overdruk dan zal het wel meevallen met overdruk.

Sneltest op geblokkeerde carterventilatie is de aansluiting van de carterventilatie op het inlaatspruitstuk loshalen en schoonmaken, olievuldop of oliepeilstok loshalen en met je mond op de aansluiting van de carterventilatie blazen. Als je gewoon vrij kan blazen en je hoort niets bubbelen of zo dan is de carterventilatie in ieder geval niet helemaal geblokkeerd.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 08:03 #1430305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euhm..
Gebruikte keerring hergebruiken ? Lees is dat nu goed ? Dat moet je helemaal niet willen want dan weet je al zeker dat het gaat lekken. Vind dit ook echt een kaai 'oplossing' :(

Beter gewoon een nieuwe keerring halen en die erin drukken. Doe wat Timen zegt, origineel worden ze vaak net even ingesmeerd aan de buitenzijde met de rode vloeibare pakking van Volvo zelf. Dit is dezelfde pakking als word gebruikt voor de kleppendeksels, carters, etc.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2016 14:54 #1430626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hebben ze dan tenminste even
Hebben ze dan tenminste even carterontluchting nagelopen en schoongemaakt. Als dat verstopt zit kan een keerring het zo begeven. Druk zoekt gewoon de zwakste schakel en dat zijn nu eenmaal de keerringen.

Ik zou aan voorkant ook alle 3 meteen vervangen. Die zijn niet zo vervelend, de achterste is wat lastiger.

• WILJAN Muller (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2016 11:36 #1430647 door WILJAN Muller (GAST)
Beantwoord door WILJAN Muller (GAST) in topic We rollen weer :)
Achterste keerring is inmiddels vervangen en de auto lekt geen olie meer :) De keerringen aan de voorkant staan op het menu voor volgend jaar als ook de distributieriem weer aan de beurt is.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC