k-jetronic vragen

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2016 20:36 #1105787 door P.J. Bus
k-jetronic vragen is gemaakt door P.J. Bus
Beste k-jetronic rijders,

Ik heb een vraag over de werking van de intankpomp of wel de pre-pomp in de benzinetank en de werking van het aansturingsrelais (de groene). Als ik de auto op contact zet dan zoemt de hoofdbenzinepomp max even 2 sec en gaat daarna uit. Maar de pre-pomp krijgt op dat moment, op contact stand II, geen stroom. Pas na starten, dus lopend, krijgt de pre pomp continue stroom van 12V via de roze draad.

Er gaan drie draden naar de vlotterunit; roze, grijs/wit en bruin. En een zwarte aarde draad die ergens nabij de deksel aarde zoekt. Wanneer je zelf via een accu 12Volt zet op de rode en zwarte draad, de zwarte draad heb dan los gemaakt van het chassis & de motor is uit, dan hoor je pre-pomp zoemen als je je oor tegen de benzinedop legt (is dan open). Als de auto loopt kun je het zoemen niet meer waarnemen.....dan begin ik te twijfelen of de pre pomp wel goed loopt!

Waarom ik dit wil weten is omdat de hoofdbenzinepomp onder de bestuurdersstoel soms steeds meer lawaai begint te maken (en vaak helemaal geen lawaai, ook niet eens licht zoemen). Een van de oorzaken zou een niet werkende pre-pomp zijn.

Vragen:
- hoe kan ik de werking van de pre pomp goed testen als de auto loopt?
- werkt de pre pomp alleen na het starten en niet op startstand II (dus alle lampjes branden in het dashboard en motor loopt niet).
- hoe kan ik een goede aarde meten van de zwarte draad als de motor loopt, zodat het stroomcircuit sluitend is voor de pre-pomp? Ik weet namelijk dat de rode draad de 12V goed doorgeeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2016 20:37 #1430220 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Oh ja
het gaat om een B200E uit 1986. Een B230E uit die tijd of B23E of B19E voor die tijd zal denk ik dezelfde werking moeten hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2016 21:26 #1430221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat?
Zet er paralel een 12volt lampje op .Zo zie je of er altijd spanning op staat
Heb je het relais al vervangen ? er zijn verschillende kleuren of ze anders werken weet ik niet ,misschien zit daar de "storing" ?
Als de pomp onder de stoel het niet doet loopt de motor wel stationair maar slaat af als je gas geeft
suc ( v ) 6

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2016 15:22 #1430231 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Een
Een M47 van het eerste uur :-).

Ik heb het al doorgemeten en er staat idd continue 12V na het starten. dat zal wel zo horen ivm veiligheid; stroom eraf --> geen pompen meer lopen.

Waar het allemaal om begonnen is met deze zoektocht is dat de hoofdpomp een enorm kabel en schurend geluid maakte na een lange tocht op een hele warme dag dwars door Rottterdam. Ik dacht eerst aan de pre pomp maar begin nu te twijfelen en verdenk nu de benzinepomp onder de bestuurdersstoel. Maar dat was alleen toen; nu normaal gezoem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2016 19:11 #1430239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herrie verklaard
Dus dat was jij federervolvo die de klachten veroorzaakte bij ons in Rotterdam.

De klachtenlijn van de gem. rotterdam wist ook niet zo gauw waar de herrie vandaan kwam.:)

Was al bij mijn eigen Volvo's wezen kijken , maar daar was niets te horen .

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2016 19:35 #1430240 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ha ha
die was goed :-)

Ik laat wel weten als de uitlaat eronder uit ligt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2016 21:07 #1430243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brom
de pomp bromt/zoemt altijd wel.Zo weet je of hij het doet ;-)
Loopt de motor er minder om ?
Zo niet ,dan zou ik me geen zorgen maken,...alhoewel....hoeveel kilometer heeft de pomp er al op zitten ?

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2016 19:56 #1430270 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Wat ik merk
Wat ik merkte is dat de pomp onder de bestuurderstoel veel herrie maakt en zelf zo'n licht schurend geluid dat de auto er iets van - zij het erg licht - van trilde. Net alsof de fan soms langs de zwarte kap waarin hij beweegt schuurt, zo'n lichte trilling. En dat bij een iets minder half vol (benzinetank).

Mij eerste gedachte was dan ook meteen: de pre pomp.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2016 19:12 #1430298 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic hoofdbenzinepomp vervangen
Vandaag bleek idd dat de pre-pomp in de tank gewoon zijn werk doet. Om die reden de hoofdbenzinepomp vervangen en daardoor +/- 150 tpm er gratis bij. Wrsl omdat de benzinedruk nu hoger is en dus het sproeibeeld daarmee onder andere ook?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC