940 plots uitgevallen, niet meer starten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2016 23:24 #1105750
door V700 register
940 plots uitgevallen, niet meer starten is gemaakt door V700 register
Volvisti,
vorige week vrijdag, na een ritje van Lopik naar Callantsoog met de 945, B230FK, is bij een afrit de motor spontaan gestopt.
Krijg hem sindsdien niet meer lopend. Hij heeft direct daarna nog heel even willen starten, een paar seconden zachtjes lopen, maar bij gaf geven niet oppakken.
Als eerste het witte Injectierelais vervangen, die had ik in de auto liggen maar bood geen soelaas.
Vervolgens de auto zelf weggesleept, toevallig waren we met 2 auto's. Wel grappig, een Prius Plug-In die een 940 Station sleept. Ging trouwens wel goed...(hoog verbruik opeens...
)
Vervolgens ANWB gebeld, die kwam vlotjes langs.
Overlegd, Brandstof pomp loopt, bij injectiebuis met sleuteltje 15 en 17 geloof ik boutjes losgemaakt en benzine stroomt.
Met Spuitbus direct in de luchtinlaat "startversneller oid" inspuiten, direct aanslaan, en even later uiteraard afslaan. Vacuumslangetjes etc zien er allemaal goed uit, ik zie ook niks afwijkends. Vorig jaar (15k geleden) bij Timen nog kleppen gecheckt, nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels erop gezet, alles is in principe ook goed, geen enkel probleem gehad de afgelopen 11 maanden.
Alles lijkt dus te werken, maar helaas, niet meer starten, resultaat ....op de Ambulance, NA het, overigens zeer gezellige weekend.
ANWB heeft me een paar dagen later netjes thuis afgezet, inclusief de 940.
Vandaag even bij de dealer (Hooftman) langs geweest en die wees op het relais voor de veerpoot aan bestuurderszijde, tik erop, wellicht werkt het. Helaas.
Ik kan natuurlijk (nog) een ander Injectierelais (die witte onder de asbak) vervangen, maar betwijfel of dat de oplossing is. Er is dus al een nieuwe ingegaan.
Nu verdenk ik de BDP-sensor, die stuurt volgens mij wanneer brandstof te "geven" en wanneer niet. Morgen eens kijken of ik die los kan krijgen. Het blok is in ieder geval koud genoeg en lange armen is geen probleem. Ik vond hem wel een heel klein beetje onrustig lopen al wat langere tijd, het forum doorlezende zou dat mogelijk ook kunnen wijzen op een BDP-sensor probleempje...?
Iemand nog meer ideeën? Temp-sensor, maar dat lijkt me niet veel met starten te doen, meer daarna?
Een adresje waar op zaterdag in de omgeving van Lopik een nieuwe BDP-sensor te halen is?
Helaas heb ik geen uitleeskastje van OBD-2 aansluiting op de middenconsole naar LED-codes, weet ook niet of die werkt met een 975-ECU.
Het is overigens een B230FK van begin '96 , alleen op benzine.
vorige week vrijdag, na een ritje van Lopik naar Callantsoog met de 945, B230FK, is bij een afrit de motor spontaan gestopt.
Krijg hem sindsdien niet meer lopend. Hij heeft direct daarna nog heel even willen starten, een paar seconden zachtjes lopen, maar bij gaf geven niet oppakken.
Als eerste het witte Injectierelais vervangen, die had ik in de auto liggen maar bood geen soelaas.
Vervolgens de auto zelf weggesleept, toevallig waren we met 2 auto's. Wel grappig, een Prius Plug-In die een 940 Station sleept. Ging trouwens wel goed...(hoog verbruik opeens...

Vervolgens ANWB gebeld, die kwam vlotjes langs.
Overlegd, Brandstof pomp loopt, bij injectiebuis met sleuteltje 15 en 17 geloof ik boutjes losgemaakt en benzine stroomt.
Met Spuitbus direct in de luchtinlaat "startversneller oid" inspuiten, direct aanslaan, en even later uiteraard afslaan. Vacuumslangetjes etc zien er allemaal goed uit, ik zie ook niks afwijkends. Vorig jaar (15k geleden) bij Timen nog kleppen gecheckt, nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels erop gezet, alles is in principe ook goed, geen enkel probleem gehad de afgelopen 11 maanden.
Alles lijkt dus te werken, maar helaas, niet meer starten, resultaat ....op de Ambulance, NA het, overigens zeer gezellige weekend.
ANWB heeft me een paar dagen later netjes thuis afgezet, inclusief de 940.
Vandaag even bij de dealer (Hooftman) langs geweest en die wees op het relais voor de veerpoot aan bestuurderszijde, tik erop, wellicht werkt het. Helaas.
Ik kan natuurlijk (nog) een ander Injectierelais (die witte onder de asbak) vervangen, maar betwijfel of dat de oplossing is. Er is dus al een nieuwe ingegaan.
Nu verdenk ik de BDP-sensor, die stuurt volgens mij wanneer brandstof te "geven" en wanneer niet. Morgen eens kijken of ik die los kan krijgen. Het blok is in ieder geval koud genoeg en lange armen is geen probleem. Ik vond hem wel een heel klein beetje onrustig lopen al wat langere tijd, het forum doorlezende zou dat mogelijk ook kunnen wijzen op een BDP-sensor probleempje...?
Iemand nog meer ideeën? Temp-sensor, maar dat lijkt me niet veel met starten te doen, meer daarna?
Een adresje waar op zaterdag in de omgeving van Lopik een nieuwe BDP-sensor te halen is?
Helaas heb ik geen uitleeskastje van OBD-2 aansluiting op de middenconsole naar LED-codes, weet ook niet of die werkt met een 975-ECU.
Het is overigens een B230FK van begin '96 , alleen op benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2016 09:01 #1430009
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Een nieuwe BDP sensor is geen
Een nieuwe BDP sensor is geen slecht idee.
Meet of je spanning op de bobine hebt
Natuurlijk heb je even gecontroleerd of je vonk hebt. Wellicht heb je en oude bougie liggen, deze tegen massa klemmen en even starten. Wel handig als je met meer bent!
Geen vonk dan zijn verdere verdachten de vonkversterker en eventueel het ontstekings relais.
Soms een defecte LH of ECU.
Meten van de benzinedruk via het drukventiel geeft meer zekerheid dan wat er nu gedaan is.
Meet of je spanning op de bobine hebt
Natuurlijk heb je even gecontroleerd of je vonk hebt. Wellicht heb je en oude bougie liggen, deze tegen massa klemmen en even starten. Wel handig als je met meer bent!
Geen vonk dan zijn verdere verdachten de vonkversterker en eventueel het ontstekings relais.
Soms een defecte LH of ECU.
Meten van de benzinedruk via het drukventiel geeft meer zekerheid dan wat er nu gedaan is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2016 13:14 #1430012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 Uitval, niet (door) starten
Even een update:
Allereerst dank voor Timen dat hij me telefonisch bijstand verleende.
Eerst heb ik de connector van de BDP sensor, het "Radio ontkoppelcontact (2.12)" de LMM-connector , temp-gever en Throttle position switch met contactspray ingespoten.
Vervolgens proberen te starten, hij wil, maar krijgt niet voldoende brandstof om echt op te pakken. Hij wil, maar lukt net niet.
Na een aantal keren proberen, brandstofpomp loopt, injectie/brandstofrelais schakelt aan en uit, en af en toe wil ie wel. Heel voorzichtig beetje gas, anders smoort ie meteen. een enkele keer pakt 'ie door en blijft ie lopen, meestal is het max 1 slag oppakken en daarna weer dood.
Als ie oppakt en ik weet 'm aan te houden, heeeel voorzichtig met gas, dan heb ik 'm een minuut of zo aan weten te houden. Laat ik gas los, dan gaat 'ie uit. Geef ik te veel gas is het ook einde oefening.
Timen gebeld, die nam op (nogmaals Thanx my friend!) en legde me uit hoe en waar t ventiel zit op de brandstof rail en hoe de druk daar te meten. Ook hoe het daar een beetje werkt. Helaas lukt het me niet om met een fietspomp met manometer de brandstofdruk te meten.
Met ventieldop eraf en contact aan komt er wel benzine uit, bij starten lijkt dat voorbij te zijn, ik meet i.i.g. GEEN druk met mń beperkte meet-instrumentarium.
De voorste pot op de brandstofleiding is , wat ik begreep, de brandstof drukregelaar. Daarop zit aan de voorkant een vacuumslang die loopt vanaf de regelaar naar het gasklephuis. Daar slangetje eraf gehaald, maar ruik niks.
Zit ik daar wel goed te "ruiken"?
Eens verder gaan zoeken op brandstof druk regelaar en hoe die te checken. En ergens een fatsoenlijke manometer zien te regelen, a\de garages hier dicht in de buurt zijn dicht....GRRRRR....
Oh ja, Brandstof injectierelais weer teruggezet naar de oude, die was zo te zien al eens vervangen, zat een originele Volvo in, met daarop datestamp van 2010.
Auto reageert identiek op beide relais (je hoort 'm ook klikken na ca. 2 seconden).
Alvast dank voor eenieders input,
ik hou jullie op de hoogte.
Allereerst dank voor Timen dat hij me telefonisch bijstand verleende.
Eerst heb ik de connector van de BDP sensor, het "Radio ontkoppelcontact (2.12)" de LMM-connector , temp-gever en Throttle position switch met contactspray ingespoten.
Vervolgens proberen te starten, hij wil, maar krijgt niet voldoende brandstof om echt op te pakken. Hij wil, maar lukt net niet.
Na een aantal keren proberen, brandstofpomp loopt, injectie/brandstofrelais schakelt aan en uit, en af en toe wil ie wel. Heel voorzichtig beetje gas, anders smoort ie meteen. een enkele keer pakt 'ie door en blijft ie lopen, meestal is het max 1 slag oppakken en daarna weer dood.
Als ie oppakt en ik weet 'm aan te houden, heeeel voorzichtig met gas, dan heb ik 'm een minuut of zo aan weten te houden. Laat ik gas los, dan gaat 'ie uit. Geef ik te veel gas is het ook einde oefening.
Timen gebeld, die nam op (nogmaals Thanx my friend!) en legde me uit hoe en waar t ventiel zit op de brandstof rail en hoe de druk daar te meten. Ook hoe het daar een beetje werkt. Helaas lukt het me niet om met een fietspomp met manometer de brandstofdruk te meten.
Met ventieldop eraf en contact aan komt er wel benzine uit, bij starten lijkt dat voorbij te zijn, ik meet i.i.g. GEEN druk met mń beperkte meet-instrumentarium.
De voorste pot op de brandstofleiding is , wat ik begreep, de brandstof drukregelaar. Daarop zit aan de voorkant een vacuumslang die loopt vanaf de regelaar naar het gasklephuis. Daar slangetje eraf gehaald, maar ruik niks.
Zit ik daar wel goed te "ruiken"?
Eens verder gaan zoeken op brandstof druk regelaar en hoe die te checken. En ergens een fatsoenlijke manometer zien te regelen, a\de garages hier dicht in de buurt zijn dicht....GRRRRR....
Oh ja, Brandstof injectierelais weer teruggezet naar de oude, die was zo te zien al eens vervangen, zat een originele Volvo in, met daarop datestamp van 2010.

Auto reageert identiek op beide relais (je hoort 'm ook klikken na ca. 2 seconden).
Alvast dank voor eenieders input,
ik hou jullie op de hoogte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2016 16:00 #1430014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg 940 niet starten / uitval
Update:
M.b.v. mijn allerhandigste ijzerwarenhandel zelf een manometer in elkaar gezet, keurig met ventielnippel, flex-slangetje en manometer, maar ik krijg GEEN benzinedruk te zien.
Aangesloten op het ventiel van de brandstofrail, er komt ook wat benzine uit, maar contact aan en geen verhoging van de druk.
gekke is dan weer dat ik 'm op een gegeven wel moment aan kreeg, de motor ook nog, met voorzichtig gaf erbij, eraf, erbij totdat ie een beetje goed pakt, op ca 2500 toeren kreeg, maar nog steeds verrekte weinig druk af te lezen. Als ik dan gas geef wilde 'de motor wel even oppakken, maar steeds geen druk af te lezen.
Ik moet ook niet te veel gas geven dan, dan gaat 'ie weer langzamer lopen.
Het lijkt allemaal symptomen dat er geen brandstofdruk opgebouwd wordt.
Vreemd is dat de pomp begint te zoenem bij contact-AAN, na 2 tellen is dat weg. Het relais klikt, proberen te starten, net niet aan slaan en op dat moment zoemt de pomp wel weer.
Gaat de brandstofpomp AAN zodra de motor opgepakt heeft? Dat 't net lijkt alsof het management-systeem denk van: JA, hij doet 't, dus pomp weer aan maar hij pakt hem net niet.
Ik meet dus GEEN brandstofdruk.
Al een tik op de ring rond de pomp (achter onder de achterbank, deksel eraf) gegeven, aantal keer, maar biedt helaas geen soelaas.
Iemand nog ideeen? Ik heb geen spanning gemeten bij de pomp omdat het een heel duidelijk zoemend geluid geeft wat na ca. 2 seconden weg is. Nadat ie geprobeert heeft te starten, zoemt de pomp ook nog even.
Dus electra lijkt wel te werken.....
Hoe kun je bij de pomp trouwens een/de stekker eraf halen, of moet dan eerst die ring eraf en alle andere aansluitingen, met ditto ellende, eraf halen?
Haynes legt overigens wel e.e.a. uit.....
Wel weer lekker klussen zo, jammer genoeg nog zonder resultaat.
M.b.v. mijn allerhandigste ijzerwarenhandel zelf een manometer in elkaar gezet, keurig met ventielnippel, flex-slangetje en manometer, maar ik krijg GEEN benzinedruk te zien.
Aangesloten op het ventiel van de brandstofrail, er komt ook wat benzine uit, maar contact aan en geen verhoging van de druk.
gekke is dan weer dat ik 'm op een gegeven wel moment aan kreeg, de motor ook nog, met voorzichtig gaf erbij, eraf, erbij totdat ie een beetje goed pakt, op ca 2500 toeren kreeg, maar nog steeds verrekte weinig druk af te lezen. Als ik dan gas geef wilde 'de motor wel even oppakken, maar steeds geen druk af te lezen.
Ik moet ook niet te veel gas geven dan, dan gaat 'ie weer langzamer lopen.
Het lijkt allemaal symptomen dat er geen brandstofdruk opgebouwd wordt.
Vreemd is dat de pomp begint te zoenem bij contact-AAN, na 2 tellen is dat weg. Het relais klikt, proberen te starten, net niet aan slaan en op dat moment zoemt de pomp wel weer.
Gaat de brandstofpomp AAN zodra de motor opgepakt heeft? Dat 't net lijkt alsof het management-systeem denk van: JA, hij doet 't, dus pomp weer aan maar hij pakt hem net niet.
Ik meet dus GEEN brandstofdruk.
Al een tik op de ring rond de pomp (achter onder de achterbank, deksel eraf) gegeven, aantal keer, maar biedt helaas geen soelaas.
Iemand nog ideeen? Ik heb geen spanning gemeten bij de pomp omdat het een heel duidelijk zoemend geluid geeft wat na ca. 2 seconden weg is. Nadat ie geprobeert heeft te starten, zoemt de pomp ook nog even.
Dus electra lijkt wel te werken.....
Hoe kun je bij de pomp trouwens een/de stekker eraf halen, of moet dan eerst die ring eraf en alle andere aansluitingen, met ditto ellende, eraf halen?
Haynes legt overigens wel e.e.a. uit.....
Wel weer lekker klussen zo, jammer genoeg nog zonder resultaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2016 16:54 #1430015
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het lijkt me dat je een
Het lijkt me dat je een nieuwe pomp moet hebben.
De pomp moet na enige tijd uitschakelen als je het contact uitzet (dus van stand 2 van de sleutel naar stand 1 (radiostand)) en volgens mij ook als de motor niet loopt. Dat weet ik niet zeker. Maar ik dacht dat dat was ivm veiligheid als je een ongeluk hebt gehad zodat de pomp niet benzine blijft aanvoeren. Dat is dat zoemen wat 'ie twee seconden doet. De pomp wordt automatisch uitgeschakeld.
Mogelijk zit daar nog een oorzaak. Maar een andere pomp lijkt me het meest logisch (en simpel). De tik op de pomp is echt een laatste redmiddel dat je nog één keer thuis kan brengen. Daarna is het echt voorbij. Misschien testen met een andere pomp.
De pomp moet na enige tijd uitschakelen als je het contact uitzet (dus van stand 2 van de sleutel naar stand 1 (radiostand)) en volgens mij ook als de motor niet loopt. Dat weet ik niet zeker. Maar ik dacht dat dat was ivm veiligheid als je een ongeluk hebt gehad zodat de pomp niet benzine blijft aanvoeren. Dat is dat zoemen wat 'ie twee seconden doet. De pomp wordt automatisch uitgeschakeld.
Mogelijk zit daar nog een oorzaak. Maar een andere pomp lijkt me het meest logisch (en simpel). De tik op de pomp is echt een laatste redmiddel dat je nog één keer thuis kan brengen. Daarna is het echt voorbij. Misschien testen met een andere pomp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2016 18:41 #1430016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp zonder witte relais gebruiken/testen
1: 12v rechtstreeks op de pomp zetten onder de Volvo
2: Witte brandstof relais er uit halen en nr 30 en 87 zelf met een draadbrug doorverbinden.Je hoort dan vanzelf de pomp draaien , deze blijft dan wel aan staan als je de draadbrug niet verbreekt.
3: Mogelijk geeft de ECU geen signaal meer door aan brandstofrelais om pomp aan te zetten. Dit gebeurt nog wel eens met de wat oudere ECU , schijnbaar wat vaker met ECU nr 0280000561.
2: Witte brandstof relais er uit halen en nr 30 en 87 zelf met een draadbrug doorverbinden.Je hoort dan vanzelf de pomp draaien , deze blijft dan wel aan staan als je de draadbrug niet verbreekt.
3: Mogelijk geeft de ECU geen signaal meer door aan brandstofrelais om pomp aan te zetten. Dit gebeurt nog wel eens met de wat oudere ECU , schijnbaar wat vaker met ECU nr 0280000561.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2016 13:03 #1430036
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstoffilter?
Zou het ook gewoon het brandstoffilter kunnen zijn wat vuil/dicht/verstopt zit?
Ik vind het zo vreemd dat ik m af en toe wel aan krijg, dan voorzichtig spelend naar hogere toeren weet te krijgen.
Er komt dus benzine "binnen" , wat volgens mij met een kapotte pomp niet kan. Het hele benzine-toevoer verhaal is volgens mij niet een "zuigend" verhaal zoals meer met een carburateur, dus er is minimaal "iets" van druk nodig om 'm aan te krijgen.
Ik denk dat dat maar eens stap-1 op de brug wordt. Benzinefilter onder eraf en dan kijken of daar de benzinedruk wel lekker is.
Ik vind het zo vreemd dat ik m af en toe wel aan krijg, dan voorzichtig spelend naar hogere toeren weet te krijgen.
Er komt dus benzine "binnen" , wat volgens mij met een kapotte pomp niet kan. Het hele benzine-toevoer verhaal is volgens mij niet een "zuigend" verhaal zoals meer met een carburateur, dus er is minimaal "iets" van druk nodig om 'm aan te krijgen.
Ik denk dat dat maar eens stap-1 op de brug wordt. Benzinefilter onder eraf en dan kijken of daar de benzinedruk wel lekker is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2016 14:32 #1430362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al andere hal/bdp sensor
Al andere hal/bdp sensor geprobeerd. Bij oudere type zit de sensor in de verdelerkap, later verplaatst naar achter op de motor, boven t vliegwiel.
Vooral het oudere type hal sensor loopt heel je motor niet meer. Verder even een andere LMM proberen als dat erop zit, dat kan voor de meest vreemde storingen zorgen. Zoals slecht starten, stotteren, haperen.
Vooral het oudere type hal sensor loopt heel je motor niet meer. Verder even een andere LMM proberen als dat erop zit, dat kan voor de meest vreemde storingen zorgen. Zoals slecht starten, stotteren, haperen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam