Volvo 960 bj 1994 zwarte rook uit uitlaat te rijk afgesteld

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2016 15:44 #1105712 door V700 register
Hallo.
Sedert één week problemen met Volvo 960 bj 1994 6 cyl 2.5 .
Er komt plots zwarte rook uit de uitlaat samen met wat druppeltjes vettigheid.
Naar de Volvo garage gegaan waar ze de lambda sonde en enkele vacuumleidingen hebben vervangen , doch probleem is hetzelfde gebleven.
In de garage zitten ze met de handen in hun haar (allemaal jonge gasten die blijkbaar enkel een comp kunnen aansluiten op de wagen) .
Ze kunnen het probleem niet aanwijzen.

Ten einde raad naar een andere garage gegaan , hier hetzelfde probleem ( op comp lezen ze drie lambda sonde storingen) kunnen niet vinden wat de oorzaak kan zijn
co uitstoot staat op 13 en veel te rijke inspuiting .
bij stationair draaien koud valt hij bijna stil om dan plots veel hoger in toeren te gaan met flinke zwarte walmen rook uit de uitlaat.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2016 00:29 #1429737 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Benzinedrukregelaar
Ik zou eerst de benzinedrukregelaar controleren. Zit halverwege de motor links net boven het spruitstuk. Slangetje losmaken en als er dan benzine uitkomt ( even rustig kijken want het kan een minuutje duren) is het membraan gescheurd en dat leidt tot een veel te rijk mengsel. Is een zwak punt bij de 6 pitters. Ik heb bij mijn eigen S90 al het derde exemplaar in ruim 11 jaar tijd. Gaat de koude start ook moeizaam? Dat was bij mij wel dat ie koud moeilijk startte vanwege een te rijk mengsel. Is het dat niet dan eerst alle sensoren gaan controleren. Zit er ook lpg in je auto of rijd je alleen op benzine?

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2016 03:21 #1429741 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Benzinedrukregelaar
De benzinedrukregelaar is inderdaad een goede om na te kijken.
Computer uitlezen is op zich goed, maar wat garages niet kunnen is meten, al dan niet met een uitlees apparaat. En daar conclusies aan verbinden is vaak nog lastiger. Men denkt bij uitlezen altijd maar dat de computer wel zegt met een foutcode wat er mis is, maar dat is veel te kort door de bocht.
Kijk maar eens naar
over fuel trim (waar bij jouw 960 dus kennelijk iets mis gaat) en andere filmpjes van ScannerDanner.
Iemand met echte kennis van zaken is in de garagewereld een zeldzaamheid is mijn ervaring, zie ook: volvo700vereniging.nl/vragen/niveau-garages-en-specialisten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2016 21:57 #1429756 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic In een model 94 kun je ook
In een model 94 kun je ook zelf de codes uitlezen mbv het diagnosekasje onder de motorkap. Liefst eerst resetten, stukje rijden en dan uitlezen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 15:00 #1430284 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Vettigheid zeg je? het zou
Vettigheid zeg je? het zou zomaar kunnen dat je lambda dan ook vet is geworden en geen goede meting kan doen, resultaat is hogere uitstoot.
Die lambda meldingen zouden best een defect/vies lambda sensor kunnen zijn!

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 16:35 #1430287 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er zijn een paar "logische"
Er zijn een paar "logische" redenen waarom er plotseling teveel brandstof ingespoten kan worden:
- Lambdasonde geeft verkeerd mengsel aan (maar lamdacode is bijna altijd een gevolgmelding en niet de oorzaak, zeker niet bij plotselinge storingen)
- te hoge benzinedruk (drukregelaar kapot): de inspuiting wordt namelijk alleen op tijd geregeld, niet op volume. Er wordt van een standaard druk uitgegaan.
- Luchtmassameter geeft vreemde waarden aan de ECU
- ECU zelf veroorzaakt een storing.

De eenvoudige checks:
- Gaat het met afgekoppelde LMM-stekker ook fout? Motor gaat dan in ene soort noodloop op dat punt, maar hoort gewoon te blijven werken
- bezinedruk (een goede garage kan de druk ook op de injectierail meten).
- Lambdasonde controleren (volgens mij kan je die ook afkoppelen net als LMM en zo een basisinstelling gebruiken): met een analoge voltmeter de uitslag meten, hij hoort snel te pendelen tussen 0 en 5 volt.
- Storingscodes uitlezen: www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-08-2016 08:54 #1430293 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic waardes lambdasonde
Waardes lambdasonde...
Als ik me niet vergis moet dit ergens tussen 0.1 en 0.9 volt liggen ipv 0-5 volt.
Of ben ik nu gek?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2016 16:42 #1430297 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Halve Volt
Een Lambda zal normaliter snel schakelen tussen 0.1 en 0.9 Volt ongeveer. Ga je meten met een normale Volt meter, dan zie je ongeveer 0.5 Volt. Zulke meters kunnen het snelle schakelen helemaal niet bijbenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 11:38 #1430314 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sorry, ja. Dat komt ervan als
Sorry, ja. Dat komt ervan als je iets uit het hoofd opschrijft zonder het goed te controleren.
Er zijn lambdasondes die met een ander bereik werken, maar die in de 940 en 960 regelen inderdaad tussen 0 en 1 volt (en zijn het meest gebruikelijk).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 11:39 #1430315 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Analoge voltmeter kan het
Analoge voltmeter kan het snelle schakelen overigens wel bijbenen, een multimeter met digitale uitlezing meestal niet. En anders degene die 'm moet aflezen niet...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD