Oververhit 940 LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 09:20 #1105554
door V700 register
Oververhit 940 LPG is gemaakt door V700 register
Hi,
Ik heb vorige week de kleppen laten stellen en daarbij zijn gelijk de bougies + kabels vervangen. Sinds ik de auto terug heb merk ik dat hij na een rit wat langer blijft blazen als ik de auto heb uitgezet. Vandaag ging mijn temperatuur meter ook het rood in toen ik de snelweg afkwam en in het langzame stadsverkeer terecht kwam. Op de snelweg bleef de temperatuur wijzer netjes in het midden staan.
Kunnen de uitgevoerde handelingen invloed hierop hebben? Ik zal straks, als de auto weer afgekoeld is, kijken of er genoeg koelvloeistof in zit.
Ik heb vorige week de kleppen laten stellen en daarbij zijn gelijk de bougies + kabels vervangen. Sinds ik de auto terug heb merk ik dat hij na een rit wat langer blijft blazen als ik de auto heb uitgezet. Vandaag ging mijn temperatuur meter ook het rood in toen ik de snelweg afkwam en in het langzame stadsverkeer terecht kwam. Op de snelweg bleef de temperatuur wijzer netjes in het midden staan.
Kunnen de uitgevoerde handelingen invloed hierop hebben? Ik zal straks, als de auto weer afgekoeld is, kijken of er genoeg koelvloeistof in zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 09:33 #1429051
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen verband
Ik zie geen direct verband tussen kleppen stellen, bougiekabels of bougies. Wel dat er onder de motorkap is gewerkt, waardoor er onbedoeld iets los kan zijn getrokken. Ik zou in eerste instantie denken aan de electrische (?) fan, maar je zegt dat hij langer blijft nablazen, dus die draait blijkbaar (ook toen de meter richting rood ging?).
Als de fan wel draait en er voldoende koelwater in zit, dan kan het eigenlijk alleen de thermostaat nog zijn die niet (voldoende) opent. De fan draait dan wel omdat de temperatuur in het motorblok hoog is, maar er stroomt door de bijna dichte thermostaat te weinig koelwater door de radiateur. Vervangen van de thermostaat is overigens vrij eenvoudig en kost je niet meer dan twee tientjes of zo.
Als de fan wel draait en er voldoende koelwater in zit, dan kan het eigenlijk alleen de thermostaat nog zijn die niet (voldoende) opent. De fan draait dan wel omdat de temperatuur in het motorblok hoog is, maar er stroomt door de bijna dichte thermostaat te weinig koelwater door de radiateur. Vervangen van de thermostaat is overigens vrij eenvoudig en kost je niet meer dan twee tientjes of zo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 09:47 #1429053
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen warme lucht
Bedankt Rob! Ik was nog vergeten te vermelden dat er ook geen warme lucht binnen komt als ik de verwarming aan zet. Lijkt me in lijn te liggen met de thermostaat of kan dat ook een oorzaak zijn van de weinig koelvloeistof.?
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 09:50 #1429054
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Niet goed werkende
Niet goed werkende thermostaat kan er ook voor zorgen dat er geen warme lucht in de auto komt. Thermostaat is makkelijk te vervangen en kost je de spreekwoordelijke kop niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 12:28 #1429059
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuur
Nee, een hete motor in combinatie met een koude kachel kan niet door een defecte thermostaat worden veroorzaakt:
1. De thermostaat regelt de temperatuur van de motor door meer of minder koelwater naar de radiateur te sturen.
2. De electrische fan helpt de radiateur om extra te koelen als er te weinig lucht doorheen stroomt.
De kachelradiateur gebruikt de warmte van de motor, dus als die te koud blijft (teveel warmte afgevoerd via de radiateur door een defect thermostaat) dan blijft ook de kachel te koud. In dit geval is het juist omgekeerd, een te warme motor, dus dat betekent juist een warmere kachel dan normaal.
Zit er wel voldoende koelwater in het systeem (checken bij afgekoelde motor, dop losdraaien)? Ruik je misschien ook koelwater in de auto (zoetig) of beslaat de voorruit sneller dan anders? In dat geval kan de kachelradiateur lek zijn en daarom droog komen te staan. Ook de kachelkraan kan lek zijn.
1. De thermostaat regelt de temperatuur van de motor door meer of minder koelwater naar de radiateur te sturen.
2. De electrische fan helpt de radiateur om extra te koelen als er te weinig lucht doorheen stroomt.
De kachelradiateur gebruikt de warmte van de motor, dus als die te koud blijft (teveel warmte afgevoerd via de radiateur door een defect thermostaat) dan blijft ook de kachel te koud. In dit geval is het juist omgekeerd, een te warme motor, dus dat betekent juist een warmere kachel dan normaal.
Zit er wel voldoende koelwater in het systeem (checken bij afgekoelde motor, dop losdraaien)? Ruik je misschien ook koelwater in de auto (zoetig) of beslaat de voorruit sneller dan anders? In dat geval kan de kachelradiateur lek zijn en daarom droog komen te staan. Ook de kachelkraan kan lek zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 14:31 #1429060
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelvloeistof
Net gekeken en het reservoir is helemaal leeg! Ik ruik verder niks in de auto en de ramen zijn ook niet beslagen.
Kan ik het reservoir deels vullen nu met gewoon water? Ik zit nu op het werk en heb zo 1.2.3. geen koelvloeistof bij de hand.
Kan ik het reservoir deels vullen nu met gewoon water? Ik zit nu op het werk en heb zo 1.2.3. geen koelvloeistof bij de hand.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 15:25 #1429061
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Water kan...maar liever niet
Water kan, maar dan alleen als noodoplossing.
Als je water erbij mengt om thuis te komen, zou ik vervolgens wel de hele zaak zsm verversen.
Als je water erbij mengt om thuis te komen, zou ik vervolgens wel de hele zaak zsm verversen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 15:37 #1429062
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beter dan niets
Als je naar huis wilt, zul je wel moeten. Beter gewoon water gebruiken dan zonder koelvloeistof rijden. Als de kachel niets meer doet, dan is er al behoorlijk wat water verdwenen. Bijvullen en even stationair laten draaien, het peil zal dan wel weer zakken omdat er lucht uit moet. Uiteindelijk moet je de koelvloeistof wel laten verversen omdat door het bijmengen van veel water het vriespunt wordt verhoogd.
Neem trouwens extra water mee voor onderweg, want koelwater verdwijnt natuurlijk niet zomaar. Het is verstandig om onderweg ook nog te controleren en evt. bij te vullen (oppassen met opendraaien van de dop op het expansievat, voorzichtig druk laten ontsnappen!).
Het is zaak zo snel mogelijk de oorzaak op te sporen, liefst nog voor je naar huis gaat rijden. Zie je nergens witte sporen opgedroogd koelwater of ergens druppels aan hangen? Als het zoetig smaakt, is dat koelwater en geen regenwater.
Nu te laat, maar voor de toekomst is het inbouwen van een vlotterschakelaar in het expansievat zeker aan te raden!
Neem trouwens extra water mee voor onderweg, want koelwater verdwijnt natuurlijk niet zomaar. Het is verstandig om onderweg ook nog te controleren en evt. bij te vullen (oppassen met opendraaien van de dop op het expansievat, voorzichtig druk laten ontsnappen!).
Het is zaak zo snel mogelijk de oorzaak op te sporen, liefst nog voor je naar huis gaat rijden. Zie je nergens witte sporen opgedroogd koelwater of ergens druppels aan hangen? Als het zoetig smaakt, is dat koelwater en geen regenwater.
Nu te laat, maar voor de toekomst is het inbouwen van een vlotterschakelaar in het expansievat zeker aan te raden!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 16:13 #1429063
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelvloeistof
Ik ben toch maar even koelvloeistof wezen halen. 2Liter erin, maar reservoir is nog steeds leeg. Ik zal straks bij het eerste benzinestation nog meer vloeistof bijvullen. Vooralsnog zie ik geen druppels, maar zal vanavond karton onder de auto leggen.
Het staat me bij dat ze ook de koppakking hebben vervangen. Hierbij trekken ze toch wel alle koelvloeistof eruit?
Het staat me bij dat ze ook de koppakking hebben vervangen. Hierbij trekken ze toch wel alle koelvloeistof eruit?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2016 17:08 #1429065
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelvloeistof
In totaal zit er ruim 8 ltr in, dus dan ben je al aardig wat kwijt. Dat raak je niet kwijt door een druppeltje hier en daar, er is echt wel iets serieus aan het lekken of water verdwijnt via een lekke koppakking naar de uitlaat (harde slangen, witte rook uit de uitlaat, even beroerd lopen na een koude start) of in het carter (oplopend oliepeil). Het vervangen van de koppakking had je je denk ik wel herinnerd, want dat is geen simpel klusje en heb je zeker in je portemonnee gevoeld.
Moderators: Jerry Stam