Probleem met de warme start.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 10:36 #1105507
door V700 register
Probleem met de warme start. is gemaakt door V700 register
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een 940 Polar uit 1998. Hij rijdt prima op één lastig probleem na. De auto start probleemloos bij een koude motor. Als de motor echter warm is slaat de motor direct na het aanslaan bij gas loslaten af. Heeft de auto eenmaal een kilometer of twee gereden dan is de neiging tot afslaan verdwenen. Een monteur van mijn garage zegt dat het euvel wordt veroorzaakt door een lekke vacuumslang. Voor de reparatie moet het dashboard gedeeltelijk uitgebouwd worden, een behoorlijke operatie. Voor ik dat laat doen wil ik graag jullie oordeel over dit probleem. Dank voor iedere reactie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 11:40 #1428765
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic lijkt me stug
Ik heb ook een aantal vacuümlekken gehad, en ook onder/achter het dashboard.
Ik heb zelfs een keer met een losgeschoten slang van mijn turbodrukmeter op de inlaat gereden.
Behalve iets wat beroerder lopen verder geen probleem.
De vacuum slangen die onder het dashboard hangen zijn dermate klein dat je auto hier echt niet op af slaat.
Als ik me niet vergis zijn de enige slangen die richting dashboard lopen voor de aansturing van je ventilatie
Je zou deze eventueel kunnen onder de motorkap kunnen afdoppen en kijken of het helpt....je heb dan alleen even geen controle over de stand van je ventilatie....
Ik heb zelfs een keer met een losgeschoten slang van mijn turbodrukmeter op de inlaat gereden.
Behalve iets wat beroerder lopen verder geen probleem.
De vacuum slangen die onder het dashboard hangen zijn dermate klein dat je auto hier echt niet op af slaat.
Als ik me niet vergis zijn de enige slangen die richting dashboard lopen voor de aansturing van je ventilatie
Je zou deze eventueel kunnen onder de motorkap kunnen afdoppen en kijken of het helpt....je heb dan alleen even geen controle over de stand van je ventilatie....
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 11:48 #1428766
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Schoonmaken
Vergeten te vragen/vermelden...
Hoe is het met je gaskleppenhuis en CIS-klep gesteld? Heb je deze al eens schoon gemaakt?
Zou eerst beginnen gaskleppenhuis schoon te maken, bestel van te voren even nieuwe pakking (die kosten vrij weinig)
Hoe is het met je gaskleppenhuis en CIS-klep gesteld? Heb je deze al eens schoon gemaakt?
Zou eerst beginnen gaskleppenhuis schoon te maken, bestel van te voren even nieuwe pakking (die kosten vrij weinig)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 13:18 #1428769
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starten zonder gas geven
Je start toch wel zonder het gaspedaal in te drukken? De ECU moet het stationaire toerental instellen en zolang jij het gaspedaal ingedrukt houdt kan die dat niet doen.
Van een lekke vacuumslang achter het dashboard geloof ik niet zoveel, dat zijn inderdaad hele dunnen slangetjes voor de bediening van de kachel en soms een turbodrukmeter. Als je echt zeker wil zijn, zou je die in de motorruimte kunnen afdoppen, maar ik denk dat het verloren moeite is. Ik verwacht meer van de stationairregeling eens goed nalopen (gasklephuis schoonmaken, afstelling schakelaar op de gasklepas, CIS klep gangbaar, basistoerental 500 tpm).
Van een lekke vacuumslang achter het dashboard geloof ik niet zoveel, dat zijn inderdaad hele dunnen slangetjes voor de bediening van de kachel en soms een turbodrukmeter. Als je echt zeker wil zijn, zou je die in de motorruimte kunnen afdoppen, maar ik denk dat het verloren moeite is. Ik verwacht meer van de stationairregeling eens goed nalopen (gasklephuis schoonmaken, afstelling schakelaar op de gasklepas, CIS klep gangbaar, basistoerental 500 tpm).
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2016 16:17 #1428779
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic afdoppen
Gewoon de vacuumslang die vanuit de motorruimte door het schutbord naar binnen verdwijnt even lostrekken en afdoppen. Als het probleem dan weg is, heeft jouw monteur misschien gelijk. Zo niet, verder zoeken.
Piet
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2016 13:27 #1428784
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Zeer dank voor jullie reacties. Vanmorgen heb ik mijn warme start procedure bekeken en ik blijk inderdaad met gas erop te starten. Normaal doe ik dat nooit maar ik denk dat ik dat snel aangeleerd heb om afslaan te voorkomen. Alle keren dat ik vanmorgen startte sloeg de motor met de nieuwe procedure zonder problemen aan. Ik hou het nog even in de gaten. Wat een uitkomst is dit forum.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2016 09:47 #1428802
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Basistoerental
Bij losgelaten gaspedaal zit de gasklep bijna dicht. Het kleine kiertje dat overblijft laat net genoeg lucht door om de motor ca. 500 tpm te laten draaien, dat is het basistoerental. De rest wordt aangevuld via de omloopleiding door de CIS klep, waardoor de motor keurig iets van 850 tpm stationair draait. Zodra de ECU een lager toerental meet (bijvoorbeeld inschakelen fan, airco), gaat die door de CIS klep verder open te zetten het toerental bijregelen.
Echter, als jij het gaspedaal iets indrukt (schakelaar op de gasklepas), dan stopt de ECU de CIS klep regeling. Als je dus met een ingedrukt gaspedaal start, dan regelt de ECU de CISklep niet in. Laat je dan het gaspedaal los, dan valt het motortoerental terug naar het basistoerental van 500 rpm en blijft dan nog net draaien. De ECU zal direct gaan bijregelen, maar dat duurt wel even. Als het gasklephuis is vervuild, dan kan het zijn dat het basistoerental lager is geworden dan 500 tpm en de motor afslaan voordat de ECU kans heeft gehad bij te regelen. Het gasklephuis schoonmaken kan dus nooit kwaad, evenals het checken van de afstelling van de gasklepschakelaar. Een zwaar bewegende CIS klep zal ook niet helpen, dus gangbaar maken geeft zeker ook verbetering.
Maar belangrijkste is starten zonder gas te geven zodat de ECU het toerental onmiddelijk na starten kan instellen.
Als je start met ingedrukt pedaal weet de ECU niet welk toerental in te stellen en doet bij een warme motor blijkbaar niets. De CIS klep (die het stationaire toerental regelt door extra lucht buiten om de gasklep door te laten) is dan dicht.
Echter, als jij het gaspedaal iets indrukt (schakelaar op de gasklepas), dan stopt de ECU de CIS klep regeling. Als je dus met een ingedrukt gaspedaal start, dan regelt de ECU de CISklep niet in. Laat je dan het gaspedaal los, dan valt het motortoerental terug naar het basistoerental van 500 rpm en blijft dan nog net draaien. De ECU zal direct gaan bijregelen, maar dat duurt wel even. Als het gasklephuis is vervuild, dan kan het zijn dat het basistoerental lager is geworden dan 500 tpm en de motor afslaan voordat de ECU kans heeft gehad bij te regelen. Het gasklephuis schoonmaken kan dus nooit kwaad, evenals het checken van de afstelling van de gasklepschakelaar. Een zwaar bewegende CIS klep zal ook niet helpen, dus gangbaar maken geeft zeker ook verbetering.
Maar belangrijkste is starten zonder gas te geven zodat de ECU het toerental onmiddelijk na starten kan instellen.
Als je start met ingedrukt pedaal weet de ECU niet welk toerental in te stellen en doet bij een warme motor blijkbaar niets. De CIS klep (die het stationaire toerental regelt door extra lucht buiten om de gasklep door te laten) is dan dicht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2016 11:57 #1428808
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic startprocedure
Dank Rob voor je verdere uitleg. Ik heb nu geen problemen meer met het starten. Wel laat ik zo snel mogelijk de andere adviezen in je antwoord en in die van de andere reacties door mijn garage uitvoeren. Dat zal een verdere verbetering opleveren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2016 16:46 #1429212
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem nu echt opgelost.
Het startprobleem is na mijn vorige optimistische reactie na enkele dagen teruggekomen. Twee dagen geleden heb ik op jullie advies het gasklephuis en de luchtregelschuif laten schoonmaken. Die bleken inderdaad behoorlijk vervuild. Omdat er vonkvorming bij de rotor optrad is tevens de verdeelkap en de rotor vervangen. Men vond nog één lekkende vacuumslang die ook vervangen is. De auto start nu in alle situaties probleemloos. De garagehouder noemde als belangrijkste oorzaak het gasklephuis. Nogmaals dank voor jullie constructieve adviezen.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2016 19:44 #1429213
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mooi dat 'ie weer goed loopt!
Mooi dat 'ie weer goed loopt!
Moderators: Jerry Stam