- Berichten: 5
wonderlijke ervaring 960: schokjes zijn niet meer !?
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2016 21:18 #1105372
door Bas Walhof
wonderlijke ervaring 960: schokjes zijn niet meer !? is gemaakt door Bas Walhof
Hallo, even weer een (bijzondere) ervaring delen met de 960.
Zie mijn eerdere draadjes in december 2015 over de vervelende schokjes cq inhouden van de auto. Daar is toen veel op gereageerd. Met name door robertm die uiteindelijk ook een oplossing gevonden dacht te hebben door de bobine verbinding door te solderen. Dat sprak mij ook wel aan alleen heb ik dat steeds uitgesteld omdat bij mij de bedrading er nog redelijk goed uitziet. De afgelopen 5 maanden heb ik dus regelmatig een rit gemaakt. In de wetenschap dat er soms irritante schokjes optreden. Soms een aantal achter elkaar en soms een enkele en soms 40-80 km niks. Begin dit jaar viel de motor zelfs helemaal uit toen ik net de straat uitgereden was. Ook eens toen hij even stationair voor de deur stond te draaien. Maar altijd liep de motor na het starten meteen weer. Ik had dus een overtuiging dat deze me niet echt in de steek zou laten en daarom durfde ik wel te rijden met dit probleem.
Nu het wonderlijke: een paar weken geleden op de A50 (cruise-control op 110km/h) viel de motor ook ineens uit !?. Na het uitrollen op de vluchtstrook, de pook in P en starten en lopen. Ben gewoon doorgereden naar het hoge noorden. Op de heenweg en de volgende dag terug waren er uiteraard ook schokjes.
Vervolgens heb ik de benzinetank eens zo goed als leeg gereden (dit was geen wijsheid maar is nu achteraf gezien puur geluk) en helemaal volgetankt.
Wat is het resultaat ?
Vanaf dat moment geen schokjes meer! Huh ? Ik durf dit nu te schrijven want ik heb sindsdien al bijna 1.000 km zonder schokjes gereden.
Nu natuurlijk de ham-vraag: wat is de oorzaak hiervan?
• Puur toeval?
• Hardnekkig vuiltje in de tank gehad? Hoe ziet dat eruit? Waar is dat dan gebleven? Moet voor de zekerheid alsnog de pomp en een filter eruit? Makkelijk te doen?
• Heeft leeg rijden invloed op de interne benzinepomp werking? Waren de schokjes dus te wijten aan een haperende inwendige tankbenzinepomp? In combi met vuil ?
Wie het weet mag het zeggen.
Zie mijn eerdere draadjes in december 2015 over de vervelende schokjes cq inhouden van de auto. Daar is toen veel op gereageerd. Met name door robertm die uiteindelijk ook een oplossing gevonden dacht te hebben door de bobine verbinding door te solderen. Dat sprak mij ook wel aan alleen heb ik dat steeds uitgesteld omdat bij mij de bedrading er nog redelijk goed uitziet. De afgelopen 5 maanden heb ik dus regelmatig een rit gemaakt. In de wetenschap dat er soms irritante schokjes optreden. Soms een aantal achter elkaar en soms een enkele en soms 40-80 km niks. Begin dit jaar viel de motor zelfs helemaal uit toen ik net de straat uitgereden was. Ook eens toen hij even stationair voor de deur stond te draaien. Maar altijd liep de motor na het starten meteen weer. Ik had dus een overtuiging dat deze me niet echt in de steek zou laten en daarom durfde ik wel te rijden met dit probleem.
Nu het wonderlijke: een paar weken geleden op de A50 (cruise-control op 110km/h) viel de motor ook ineens uit !?. Na het uitrollen op de vluchtstrook, de pook in P en starten en lopen. Ben gewoon doorgereden naar het hoge noorden. Op de heenweg en de volgende dag terug waren er uiteraard ook schokjes.
Vervolgens heb ik de benzinetank eens zo goed als leeg gereden (dit was geen wijsheid maar is nu achteraf gezien puur geluk) en helemaal volgetankt.
Wat is het resultaat ?
Vanaf dat moment geen schokjes meer! Huh ? Ik durf dit nu te schrijven want ik heb sindsdien al bijna 1.000 km zonder schokjes gereden.
Nu natuurlijk de ham-vraag: wat is de oorzaak hiervan?
• Puur toeval?
• Hardnekkig vuiltje in de tank gehad? Hoe ziet dat eruit? Waar is dat dan gebleven? Moet voor de zekerheid alsnog de pomp en een filter eruit? Makkelijk te doen?
• Heeft leeg rijden invloed op de interne benzinepomp werking? Waren de schokjes dus te wijten aan een haperende inwendige tankbenzinepomp? In combi met vuil ?
Wie het weet mag het zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2016 21:26 #1428165
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schokjes...
Maar heb je de tank echt helemaal leeg gereden.??
Het is natuurlijk mogelijk dat er wat vuil op de bodem aanwezig is ,en dat dan opgezogen wordt.
Had je ook al eerder je brandstof filter schoongemaakt.???
Maar fijn dat het nu weg is .
Zou de tank nu niet meer leeg rijden.
Groet Marcel.
Het is natuurlijk mogelijk dat er wat vuil op de bodem aanwezig is ,en dat dan opgezogen wordt.
Had je ook al eerder je brandstof filter schoongemaakt.???
Maar fijn dat het nu weg is .
Zou de tank nu niet meer leeg rijden.
Groet Marcel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
10-05-2016 11:39 #1428173
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lege tank
Dan gaat de pomp hard tollen. Niet te lang doen. Misschien werkt de pomp nu betrouwbaarder na eventjes lekker dol gedraaid te hebben.
Pomp eruit halen zou ik niet doen, is een rot klus. If it ain't broken....
Pomp eruit halen zou ik niet doen, is een rot klus. If it ain't broken....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
10-05-2016 14:48 #1428181
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic leeg rijden
ik heb de tank leeg gereden d.w.z. dat het reserve lampje ongeveer 40 km gebrand heeft. Verder durfde ik niet gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 14:28 #1428203
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic okapi
Ik weet absoluut niet of er misschien ook een filtertje zit in de aanzuig van de pomp.
Zo ja, hier een wonderlijke ervaring met een Land-Rover serie III in Afrika in 1978. Rijdend door de bush vond ik de motor niet lekker draaien zoals een diesel betaamt. Mijn medereizigers konden niets opmerken.
Totdat de auto stilviel. Bleek het hoofd diesel filter verstopt te zijn met een of andere smurie. Schoongemaakt en doorgereden. Maar nog steeds niet naar mijn zin. Bij de tweede keer stilvallen besloot ik niet verder te rijden totdat ik de oorzaak gevonden had. Uiteindelijk de aanzuigpilaar (annex vlotter) uit de tank gehaald (daarvoor een felsnaad open moeten slaan) dezelfde smurie in een grof filter onderin de aanzuig. Dit schoongemaakt en toen liep ie als een zonnetje.
Een tweede mogelijkheid is dat je water onderin de tank gehad hebt. Water is zwaarder dan benzine. Af en toe een beetje water opgezogen met het haperen als gevolg.
Toen de tank langzamerhand leeg raakte werd het water eens goed gemengd met de benzine waardoor er (veel) minder water in de tank is achtergebleven. Na het tanken blijkbaar probleem opgelost.
Het water zou dan door condensatie in de tank terechtgekomen zijn.
Zo ja, hier een wonderlijke ervaring met een Land-Rover serie III in Afrika in 1978. Rijdend door de bush vond ik de motor niet lekker draaien zoals een diesel betaamt. Mijn medereizigers konden niets opmerken.
Totdat de auto stilviel. Bleek het hoofd diesel filter verstopt te zijn met een of andere smurie. Schoongemaakt en doorgereden. Maar nog steeds niet naar mijn zin. Bij de tweede keer stilvallen besloot ik niet verder te rijden totdat ik de oorzaak gevonden had. Uiteindelijk de aanzuigpilaar (annex vlotter) uit de tank gehaald (daarvoor een felsnaad open moeten slaan) dezelfde smurie in een grof filter onderin de aanzuig. Dit schoongemaakt en toen liep ie als een zonnetje.
Een tweede mogelijkheid is dat je water onderin de tank gehad hebt. Water is zwaarder dan benzine. Af en toe een beetje water opgezogen met het haperen als gevolg.
Toen de tank langzamerhand leeg raakte werd het water eens goed gemengd met de benzine waardoor er (veel) minder water in de tank is achtergebleven. Na het tanken blijkbaar probleem opgelost.
Het water zou dan door condensatie in de tank terechtgekomen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





