Vreemde storing
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2016 17:30 #1104993
door Joost Ruizendaal
Vreemde storing is gemaakt door Joost Ruizendaal
Dag medeleden,
Kan iemand me helpen bij een vreemde storing in mijn 1990 940 automaat, B230FB?
Vanmorgen startte ik de motor, en omdat ik even de radio moest instellen reed ik niet direct weg. De motor draaide zoals normaal, automaat in P. Na een seconde of 4 viel ineens het toerental naar beneden. Met het gaspedaal kon ik de motor wel laten draaien, met wisselend toerental. Lamda-lampje ging ook branden, maar da's logisch bij zo'n laag toerental. Ik was net op tijd met gasgeven, anders was de motor uitgevallen.
Bij wijze van test in D gezet, het toerental zou dan moeten stijgen, maar er veranderde niets. Ik ben toch maar op pad gegaan, maar bij verkeerslichten (de eerste is pas na 15 km, tot die tijd gewoon gereden) draaide de motor toch wel laag stationair. Ik denk zo'n 600 tpm. In P en N echter keurig 800 tpm. Zodra je weer in R of D ging, wederom 600 tpm.
De auto reed overigens prima. Niets aan de hand. Alleen stationair...
Vanmiddag op weg naar huis was er niets aan de hand. Geen merkbare verandering in toerental tussen P, R, N of D. Ook met warme motor keurig.
Normaal gesproken slaat de motor bij koude start aan op hooguit 1.000 tpm, en zakt direct terug naar 850. Zodra je in de versnelling schakelt, geeft 'ie even "gas" tot 1.200 tpm en zakt meteen terug naar 1.000. Bij warme motor is het toerental heel stabiel.
Bij 293.000 heb ik de gasklep, CIS-klep en inlaat schoongemaakt. Ook zijn toen bougies, rotor, verdelerkap, brandstofpomprelais, brandstofpomp- en filter, en BDP-sensor vervangen. Ik rijd alleen maar lange afstanden, verbruik is met 1:11 ook bijzonder netjes (geen snelweg, automaat, winterbanden en verkeerslichten...).
Ik vermoed zelf een probleem in de elektronica, omdat de auto verder prima reed. Wie heeft tips?
Kan iemand me helpen bij een vreemde storing in mijn 1990 940 automaat, B230FB?
Vanmorgen startte ik de motor, en omdat ik even de radio moest instellen reed ik niet direct weg. De motor draaide zoals normaal, automaat in P. Na een seconde of 4 viel ineens het toerental naar beneden. Met het gaspedaal kon ik de motor wel laten draaien, met wisselend toerental. Lamda-lampje ging ook branden, maar da's logisch bij zo'n laag toerental. Ik was net op tijd met gasgeven, anders was de motor uitgevallen.
Bij wijze van test in D gezet, het toerental zou dan moeten stijgen, maar er veranderde niets. Ik ben toch maar op pad gegaan, maar bij verkeerslichten (de eerste is pas na 15 km, tot die tijd gewoon gereden) draaide de motor toch wel laag stationair. Ik denk zo'n 600 tpm. In P en N echter keurig 800 tpm. Zodra je weer in R of D ging, wederom 600 tpm.
De auto reed overigens prima. Niets aan de hand. Alleen stationair...
Vanmiddag op weg naar huis was er niets aan de hand. Geen merkbare verandering in toerental tussen P, R, N of D. Ook met warme motor keurig.
Normaal gesproken slaat de motor bij koude start aan op hooguit 1.000 tpm, en zakt direct terug naar 850. Zodra je in de versnelling schakelt, geeft 'ie even "gas" tot 1.200 tpm en zakt meteen terug naar 1.000. Bij warme motor is het toerental heel stabiel.
Bij 293.000 heb ik de gasklep, CIS-klep en inlaat schoongemaakt. Ook zijn toen bougies, rotor, verdelerkap, brandstofpomprelais, brandstofpomp- en filter, en BDP-sensor vervangen. Ik rijd alleen maar lange afstanden, verbruik is met 1:11 ook bijzonder netjes (geen snelweg, automaat, winterbanden en verkeerslichten...).
Ik vermoed zelf een probleem in de elektronica, omdat de auto verder prima reed. Wie heeft tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2016 17:33 #1425742
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Ohja, goed om te vertellen;
Ohja, goed om te vertellen; "bij 293.000" was juni 2015. Nu, februari 2016, is de kmstand 318.000.
Auto loopt op benzine.
Auto loopt op benzine.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2016 18:39 #1425744
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Luchtmassameter kan ook voor
Luchtmassameter kan ook voor vervelende klachten zorgen. De rest heb je wel zo ongeveer vernieuwd denk ik.
O ja, bougiekabels kunnen ook voor veel ellende zorgen. Ze staan niet in het rijtje van onderdelen die je hebt vervangen, maar ik neem aan dat die ook zijn gedaan.
O ja, bougiekabels kunnen ook voor veel ellende zorgen. Ze staan niet in het rijtje van onderdelen die je hebt vervangen, maar ik neem aan dat die ook zijn gedaan.
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2016 18:59 #1425746
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic De bougiekabels heb ik niet
De bougiekabels heb ik niet vervangen, maar zijn het jaar ervoor gedaan. Sluiten ook goed aan en zijn lekker soepel.
Ik heb alles vervangen omdat ik juist een betrouwbare auto wil hebben. Maar kan een LMM dan zo wispelturig zijn dat het zo ineens gebeurt?
Overigens is het blok kurkdroog, geldt voor alles in de motorruimte. De laatste tijd is er veel gepekeld, ik denk dat ik komend weekend maar eens alle stekkers loshaal, schoonmaak en weer vast zet. Het lijkt mij echt een voorbeeld van een slecht contact namelijk.
Ik heb alles vervangen omdat ik juist een betrouwbare auto wil hebben. Maar kan een LMM dan zo wispelturig zijn dat het zo ineens gebeurt?
Overigens is het blok kurkdroog, geldt voor alles in de motorruimte. De laatste tijd is er veel gepekeld, ik denk dat ik komend weekend maar eens alle stekkers loshaal, schoonmaak en weer vast zet. Het lijkt mij echt een voorbeeld van een slecht contact namelijk.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2016 20:51 #1425751
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Een LMM is belangrijk voor
Een LMM is belangrijk voor een goed mengsel. Heb ervaringen met een V70 1998 waar ik doodleuk mee bleef staan dankzij een weigerende LMM. Was 's ochtends zonder problemen van huis gegaan.
Toen adviseerde de wegenwacht mij om de stekker van de LMM te trekken. Dan rijdt de whiteblock in een soort noodloop. Mogelijk werkt dat ook met een redblock
Toen adviseerde de wegenwacht mij om de stekker van de LMM te trekken. Dan rijdt de whiteblock in een soort noodloop. Mogelijk werkt dat ook met een redblock
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2016 10:11 #1425767
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, dat werkt ook met een
Ja, dat werkt ook met een redblock. Kan je proberen met elke auto die een LMM of MAPsensor heeft: als hij vervolgens niet wil starten gewoon alsnog aansluiten.
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2016 20:09 #1425787
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic vanmorgen 6 graden onder nul,
vanmorgen 6 graden onder nul, niets aan de hand (net als altijd).
Komende nacht wordt het nog wat kouder, -10, dus we zullen zien.
Komende nacht wordt het nog wat kouder, -10, dus we zullen zien.
Moderators: Jerry Stam