740 schakelt zwaar
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2016 15:46 #1104967
door V700 register
740 schakelt zwaar is gemaakt door V700 register
Goedemiddag Volvisti,
Zelfs in de huidige (kwakkel)winterse omstandigheden schakelt de 740 (M47 bak) erg zwaar naar de tweede versnelling wanneer het ijzerwerk nog koud is. Eenmaal warm dan gaat het schakelen aanzienlijk beter.
Als vergelijk dient onze 940 (ook M47) die zowel koud als warm uitermate soepel schakelt. Dit wil ik voor de 740 ook.
Bij de laatste beurt is de versnellingsbakolie ververst en is er ATF-F olie ingekomen. Van de garagist kreeg ik het advies om er een additief bij te gooien, daar voel ik me echter niet zo comfortabel bij. Is dit terecht?
Om te beginnen ga ik binnenkort naar Timen om de koppeling te laten vervangen. Niet omdat ik bij een zwaar schakelende versnellingsbak als eerste aan de koppeling denk. Wel omdat de koppeling sowieso versleten aanvoelt (koppeling grijpt 'hoog' aan, heeft geen duidelijk aangrijppunt en kraakt bij bedienen).
Mocht de oorzaak van het zware schakelen in een versleten koppeling gezocht moeten worden dan pak ik dat gelijk mee.
Een versleten koppeling bij pakweg 110.000 km duidt wat mij betreft op een niet al te beste chauffeur en/of veel stadswerk in het verleden. Beide invloeden zullen waarschijnlijk ook hun sporen op de synchromeshes van met name de tweede versnelling nagelaten hebben.
Mocht het vervangen van de koppeling onverhoopt niet het gewenste effect hebben dan overweeg ik om de olie van de versnellingsbak nogmaals te vervangen. Er gaat dan echter geen ATF-F meer in.
Een speurtocht op het internet laat verschillende meningen zien (what is new?) over het effect van andere olie. Ook de website van IPD geeft een advies: www.ipdusa.com/techtips/10091/m46-m47-transmission-oil .
Op basis van al deze berichten overweeg ik dus om de olie nogmaals te verversen. Motorolie gaat het niet worden aangezien ik ook daar met mijn beperkte kennis van oliën niet zo'n goed gevoel bij heb. Het lijkt me dat de uitdaging van versnellingsbakolie een heel andere is dan die van motorolie, qua belastingen. Blijven dus de oliën voor handgeschakelde versnellingsbakken over, met tenminste de volgende specificaties: GL-4 kwalificatie omdat de GL-5 kwalificatie ingrediënten (zwavel) bevat die de bronzen synchromeshes in de M47 versnellingsbak aan kunnen tasten. Verder ben ik zoek naar een olie die koud ongeveer even visceus is ATF-F olie. Een olie die in de buurt komt is de SP1051 van Kroon Olie. Niet toevalligerwijze is dit ook de olie die voor de M90 versnellingsbak aanbevolen wordt. Roept bij mij de vraag op in hoeverre de M90 versnellingsbak qua synchromeshes vergelijkbaar is met de M47?
Ik ben erg geïnteresseerd in gefundeerde meningen / ervaringen mbt het gebruik van andere oliën dan ATF-F in een M47.
Oh ja, natuurlijk heb ik ook het gebruik van Volvo synthetische versnellingsbakolie overwogen. Ik heb echter geen idee wat dit goedje kost en ook Volvo zal deze ergens inkopen.
Thx,
Martijn
Zelfs in de huidige (kwakkel)winterse omstandigheden schakelt de 740 (M47 bak) erg zwaar naar de tweede versnelling wanneer het ijzerwerk nog koud is. Eenmaal warm dan gaat het schakelen aanzienlijk beter.
Als vergelijk dient onze 940 (ook M47) die zowel koud als warm uitermate soepel schakelt. Dit wil ik voor de 740 ook.
Bij de laatste beurt is de versnellingsbakolie ververst en is er ATF-F olie ingekomen. Van de garagist kreeg ik het advies om er een additief bij te gooien, daar voel ik me echter niet zo comfortabel bij. Is dit terecht?
Om te beginnen ga ik binnenkort naar Timen om de koppeling te laten vervangen. Niet omdat ik bij een zwaar schakelende versnellingsbak als eerste aan de koppeling denk. Wel omdat de koppeling sowieso versleten aanvoelt (koppeling grijpt 'hoog' aan, heeft geen duidelijk aangrijppunt en kraakt bij bedienen).
Mocht de oorzaak van het zware schakelen in een versleten koppeling gezocht moeten worden dan pak ik dat gelijk mee.
Een versleten koppeling bij pakweg 110.000 km duidt wat mij betreft op een niet al te beste chauffeur en/of veel stadswerk in het verleden. Beide invloeden zullen waarschijnlijk ook hun sporen op de synchromeshes van met name de tweede versnelling nagelaten hebben.
Mocht het vervangen van de koppeling onverhoopt niet het gewenste effect hebben dan overweeg ik om de olie van de versnellingsbak nogmaals te vervangen. Er gaat dan echter geen ATF-F meer in.
Een speurtocht op het internet laat verschillende meningen zien (what is new?) over het effect van andere olie. Ook de website van IPD geeft een advies: www.ipdusa.com/techtips/10091/m46-m47-transmission-oil .
Op basis van al deze berichten overweeg ik dus om de olie nogmaals te verversen. Motorolie gaat het niet worden aangezien ik ook daar met mijn beperkte kennis van oliën niet zo'n goed gevoel bij heb. Het lijkt me dat de uitdaging van versnellingsbakolie een heel andere is dan die van motorolie, qua belastingen. Blijven dus de oliën voor handgeschakelde versnellingsbakken over, met tenminste de volgende specificaties: GL-4 kwalificatie omdat de GL-5 kwalificatie ingrediënten (zwavel) bevat die de bronzen synchromeshes in de M47 versnellingsbak aan kunnen tasten. Verder ben ik zoek naar een olie die koud ongeveer even visceus is ATF-F olie. Een olie die in de buurt komt is de SP1051 van Kroon Olie. Niet toevalligerwijze is dit ook de olie die voor de M90 versnellingsbak aanbevolen wordt. Roept bij mij de vraag op in hoeverre de M90 versnellingsbak qua synchromeshes vergelijkbaar is met de M47?
Ik ben erg geïnteresseerd in gefundeerde meningen / ervaringen mbt het gebruik van andere oliën dan ATF-F in een M47.
Oh ja, natuurlijk heb ik ook het gebruik van Volvo synthetische versnellingsbakolie overwogen. Ik heb echter geen idee wat dit goedje kost en ook Volvo zal deze ergens inkopen.
Thx,
Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2016 21:36 #1425452
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik verwacht, dat je probleem
Ik verwacht, dat je probleem onder de auto zit. Je bedient de koppeling met een gaffel die over een bolvormige kop loopt, en soms vreet die kop door de gaffel heen, met deze problemen als gevolg. Met een beetje handigheid (en Timen lijkt handig te zijn) kan je die gaffel vervangen zonder de bak te demonteren. Let dan goed op of de bolkop nog mooi glad is: zo niet, moet je ook die vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2016 22:20 #1425460
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
In een handbak zitten tandwieloverbrengingen (je meent het). Voor tandwieloverbreningen is er een specifieke oliesoort die ondanks de hoge druk waar twee tanden elkaar raken (alle kracht wordt heel eventjes over deze tanden overgebracht!) toch voldoende blijven smeren.
Daar motorolie voor gebruiken, of andere oliesoorten, lijkt me niet bevorderlijk.
Het gebruik van ATF als wondermiddel (sommigen gebruiken het ook als reinigingsolie voor motorblokken) lijkt mij persoonlijk niet zo bevorderlijk.
Qua viscositeit zou ik het voorschrift van Volvo volgen.
Daar motorolie voor gebruiken, of andere oliesoorten, lijkt me niet bevorderlijk.
Het gebruik van ATF als wondermiddel (sommigen gebruiken het ook als reinigingsolie voor motorblokken) lijkt mij persoonlijk niet zo bevorderlijk.
Qua viscositeit zou ik het voorschrift van Volvo volgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 08:18 #1425472
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het voorschrift van Volvo is
Het voorschrift van Volvo is ATF. Tot pakweg 1984 was het voorschrift voor dezelfde bakken motorolie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 08:24 #1425474
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heeft deze 740 eigenlijk een
Heeft deze 740 eigenlijk een hydraulische koppeling, of een draadbediende? In het laatste geval kan de "versleten" aanvoelende koppeling ook domweg een verkeerd afgestelde kabel zijn.
Ik denk echt dat je je onnodig zorgen maakt: M47's zijn sterk en goed voor vele tonnen gebruik zonder dat rare fratsen als alternatieve olie nodig zijn. Er is iets niet goed, en een bezoekje aan Timen of een sleuteldag zal vast naar boven brengen dat dat maar een kleine reparatie is.
Ik denk echt dat je je onnodig zorgen maakt: M47's zijn sterk en goed voor vele tonnen gebruik zonder dat rare fratsen als alternatieve olie nodig zijn. Er is iets niet goed, en een bezoekje aan Timen of een sleuteldag zal vast naar boven brengen dat dat maar een kleine reparatie is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 10:08 #1425482
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De auto heeft een hydraulisch
De auto heeft een hydraulisch bediende koppeling. Ik heb het 'versleten gevoel' niet helemaal correct omschreven.
De koppeling zit niet zo zeer 'hoog' (begint snel te slippen na indrukken pedaal), het is meer dat deze een kort aangrijptraject heeft zonder duidelijk aangrijppunt. Heel anders dan bij de 940 die veel beter functioneert.
Daarnaast heeft de koppeling in ernstige mate last van rupfen (het oneenparig aanstoten van de drijflijn bij slippende koppeling).
Daarom ga ik de koppeling sowieso vervangen. Mogelijk helpt dit tegen het zware schakelen.
Zo niet, dan zoek ik de oplossing mogelijk in een ander smeermiddel. Het is tenslotte ook hobby om de auto niet alleen in goede staat te houden maar ook om hem steeds beter te maken.
De koppeling zit niet zo zeer 'hoog' (begint snel te slippen na indrukken pedaal), het is meer dat deze een kort aangrijptraject heeft zonder duidelijk aangrijppunt. Heel anders dan bij de 940 die veel beter functioneert.
Daarnaast heeft de koppeling in ernstige mate last van rupfen (het oneenparig aanstoten van de drijflijn bij slippende koppeling).
Daarom ga ik de koppeling sowieso vervangen. Mogelijk helpt dit tegen het zware schakelen.
Zo niet, dan zoek ik de oplossing mogelijk in een ander smeermiddel. Het is tenslotte ook hobby om de auto niet alleen in goede staat te houden maar ook om hem steeds beter te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 14:47 #1425503
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De gebruikte olie lijkt mij
De gebruikte olie lijkt mij terecht.
Mijn bak begon na 3,5 ton toch wel wat lagergeluid te maken (bv in zin 5 80 km/h rijden en dan gas geven. Ik heb toen de bakolie vervangen en daar een Teflon goedje bij gemikt (weet de naam niet meer) en daarna was de bak een stuk stiller. Nu weer ruim een ton verder hoor ik hem wel maar lang niet zo erg als destijds. Kan ook zo maar zijn dat mijn gehoor slechter is (famileikwaaltje).
Ik denk dat Timen bij het wisselen van de koppeling er vrij snel achtr is wat het zware schakelen veroorzaakt. Vermoedelijk zit het niet in de bak zelf maar in de gaffel (zoals Willem al zegt).
Mijn bak begon na 3,5 ton toch wel wat lagergeluid te maken (bv in zin 5 80 km/h rijden en dan gas geven. Ik heb toen de bakolie vervangen en daar een Teflon goedje bij gemikt (weet de naam niet meer) en daarna was de bak een stuk stiller. Nu weer ruim een ton verder hoor ik hem wel maar lang niet zo erg als destijds. Kan ook zo maar zijn dat mijn gehoor slechter is (famileikwaaltje).
Ik denk dat Timen bij het wisselen van de koppeling er vrij snel achtr is wat het zware schakelen veroorzaakt. Vermoedelijk zit het niet in de bak zelf maar in de gaffel (zoals Willem al zegt).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 17:20 #1425510
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic ATF
Henk,
ATF is bijzonder geschikt voor de M46 M47 M90 versnellingbakken.
Ook in de automaatbakken wordt het gebruikt. Je moet toch weten hoe in de converter de tandwielen in elkaar grijpen. De flitsbelasting is daar nog een stuk hoger.
ATF is bijzonder geschikt voor de M46 M47 M90 versnellingbakken.
Ook in de automaatbakken wordt het gebruikt. Je moet toch weten hoe in de converter de tandwielen in elkaar grijpen. De flitsbelasting is daar nog een stuk hoger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2016 17:24 #1425511
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Scheen
Ook is het mogelijk dat de scheen niet helemaal meer goed staat. De bak gaat dan wat moeilijk in 1 en 2.
De scheen is de aanslag van het versnellingshandel voor gang 1 en 2.
De scheen is de aanslag van het versnellingshandel voor gang 1 en 2.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam