960 2.5 koelvloeistof verbuik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 11:38 #1104964 door V700 register
960 2.5 koelvloeistof verbuik is gemaakt door V700 register

Heren,

Mijn 960 (2.5-6cyl) verbruikt veel koelvloeistof.
Via de carter ontluchting (die hangt bij mij los in een flesje) komt veel vocht naar buiten.
Als de auto warm is kan je de dop van het expansievat gewoon los draaien, staat dus geen druk op.
Hij lekt nergens zichtbaar koelvloeistof.
Verder werkt alles 100%, koude start geen probleem, loopt mooi op 6 cilinders, levert vol vermogen, rook uit de uitlaat is mij nog niet opgevallen.

Dus ik denk dat de koppakking ergens tussen koelwater & olie kanaal lek is.Dus dat het cilinder deel nog oke is?
vandaag maar een een paar busjes "Wynns Radiator Stop Leak s" of iets degelijks er in doen.

Mijn vraag, kan ik de reparatie nog even uitstellen door de kopbouten nog eens wat na te trekken?
Kan dat of zijn het rek-bouten?
zo ja bij aantrekken, wat dan de juiste methode (volgorde met de klok mee naar buiten is duidelijk)
maar dan: hoeveel kracht? eerst nog kwartslag los?

bedankt voor reactie
Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 12:55 #1425424 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Zou die lekmiddelen er niet in doen, lijken me meer bedoeld voor bijv. radiateuren dan voor een koppakking, met veel hogere temperatuur en druk dan een koelsysteem.

Kopbouten aanhalen zou ik NIET doen. De onderblokken zijn nogal gevoelig voor scheuren en extra kracht zou ik er dus niet op zetten. Bovendien lijkt het me maar korte uitstel van executie, die pakking zal het niet lang meer uithouden en vervangen moeten worden. Ik zou geen extra risico willen lopen op een beschadigd onderblok in de hoop wat langer door te rijden.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 13:06 #1425425 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic koppakking
Als je bij warme motor de dop van het expansievat kan losdraaien zonder enig drukverlies dan is je koppakking aardig lek. Ik denk dat een stopmiddel als Bar's leak of zo dan ook weinig kans maakt. Maar baadt het niet het schaadt waarschijnlijk ook niet dus proberen kan altijd.

De kopbouten zijn rekbouten en zoals Henk al schreef is het niet aan te raden om die na te trekken. Het onderblok wil nogal een scheuren.

Piet

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 19:40 #1425444 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Natrekken

Natrekken kan geen kwaad. Veel ellende komt juist doordat de koppakking "inklinkt" dus wat dunner wordt.
De druk op de pakking (meestal een niet metalen pakking) wordt met de tijd wat minder.
Natrekken kan dus gerust als je maar niet het max. toegestane moment en de hoekverdraaiing overschrijdt.
Wel jammer wanneer de pakking reeds doorslaat dan heb je niet veel kans meer op verbetering.
Ook moet je onmiddellijk wanneer de kop om e.o.a. reden warm is gelopen direct natrekken. Door de overmatige hitte worden kop en pakking a.h.w. iets blijvend in elkaar gedrukt.
Soms zitten de kopbouten zo los dat je ze bij wijze van spreken met de hand kunt aandraaien.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 21:44 #1425454 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoe doe je dat: nadraaien bij
Hoe doe je dat: nadraaien bij rekbouten die je eerst op moment en daarna nog een aantal graden moet draaien? Hoe kan je dan bij nadraaien nog het juiste moment bepalen?

Overigens heb ik foto's gezien van een whiteblock dat volkomen onbruikbaar is geworden van residu van zo'n lek-stop middeltje. Ik zou het dan ook niet doen, en gelijk uitzoeken hoe de koppakking gewisseld moet worden. Het is duidelijk dat die hier toch reddeloos verloren is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 22:20 #1425459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschillende reacties
bedankt voor de reacties.

euh, een beetje wisselend?
Ach, ik gok het er gewoon op: eerst anti lek rommel er in baat het niet schaad het niet denk ik toch ook wel.
op hoeveel NM moet je deze kopbouten normaal natrekken van vervanging koppakking?

Als het echt helemaal mis gaat wissel ik het blok wel is ongeveer even veel werk als koppaking.

Thanx Sven

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2016 23:19 #1425463 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er wordt bij de advertenties
Er wordt bij de advertenties een 960 met een 2,5 liter aangeboden loop of sloop.

Piet

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2016 10:35 #1425484 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Lek-stop middeltje,.... liever niet.
Dit zijn de gevolgen van een lek-stop middeltje zie onderstaande foto, dit blok is compleet naar de filistijnen, en kopbouten na trekken is een zinloze actie.
En die scheuren in het onderblok komt enkel en alleen dat het blok al eens vaker te warm is geweest, het ligt echt niet aan de kwaliteit van het materiaal van het blok.
Ook 5 cilinders heb ik gezien met scheuren, waren ook meer dan een keer te warm geweest. de koelwater temperatuurmeter is bij deze auto's de zwakste schakel, of liever gezegd de plaats waar de zender op het blok is gemonteerd.
Heb momenteel een V90 onderhanden die niet de goede waarde aangaf.
De temperatuur op de meter was normaal, maar in werkelijkheid had de meter diep in het rode moeten staan. en zo kan je mooi op het verkeerde been worden gezet met alle gevolgen van dien.

Groeten Henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2016 21:24 #1426490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even een update
het volgende is mij opgevallen: hij lekt het water 1 keer tijdens het warm worden (uitzetten van water)
en daarna niet meer. dus als ik 4 dagen achterelkaar 10 km rij verbruikt hij 4x zoveel koelvloeistof dan als ik in 1x naar zuid Duitsland rij.

inmiddels had ik er al een flesje anti lek in gedaan.
na 1 benzine tank stopte de auto met koelvloeistof te gebruiken.
inmiddels ben ik met de auto naar Oostenrijk en Zwitserland en Andorra geweest.
En na deze +/- 4000km begint het koelvloeistof gebruik weer op nieuw.
Ach ik denk dat ik door rij tot het echt kapot is en zie dan wel weer verder.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2016 09:52 #1426500 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En zo help je een blok dat
En zo help je een blok dat prima gerepareerd had kunnen worden met simpelweg een nieuwe koppakking volledig naar z'n grootje.
Your choice, natuurlijk, maar die blokken groeien, in goede staat, niet bepaald aan de bomen...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC