B6304 en bobines....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2016 15:49 #1104931
door V700 register
B6304 en bobines.... is gemaakt door V700 register
Allen,
al een tijd (jaren dus) kamp ik met "af en toe" problemen met de ontsteking van mijn 960's. Slaat af en toe over en plots rot lopen op LPG maar benzine weer OK. Ik werd het helemaal zat nu omdat hij steeds vaker af en toe slechter ging lopen op LPG. Alle connectoren van de bobines los gehaald, plastic stekker er af an de pennetjes toegeknepen en weer terug gezet. Resultaat: OK. Tot een week of zo en weer af en toe slecht lopen op LPG. Benzine wel OK.
Vandaag verlof genomen om de draden van de bobines gewoon door te solderen. Eerst met een staalborsteltje de pennetjes schoon krabben en daarna met soldeervet 12 stuks korte draadjes aan de bobines solderen. De pennetjes van de bobines zijn beetje wit/grijzig uitgeslagen trouwens. Gecorrodeerd dus. Solderen is lastig, je moet de boel echt goed zuiver maken en soldeerpasta is echt noodzakelijk. Daarna de pennen van de kabelboom afknippen om deze vervolgens door te solderen aan de kabeltjes van de bobines.
Enfin, het resulaat?........
>>> W A T E E N V E R S C H I L <<< Ik kan het niet genoeg benadrukken... Jongens, dat wil je niet weten! De motor loopt super strak! Dat deed ie al als ie OK liep, maar nu nog beter. Wat ook opvalt is dat je harde vacuum hoort van de CIS klep. Niet te geloven.
Dit is mijn tweede 960 met 6 in lijn en de vorige had ook last van af en toe overslaan of een "koude rilling". Het euvel staat dus niet alleen. Ik wist niet dat het zo'n verschil zou uitmaken. Kennelijk wordt het contact van de stekkesr van de bobines na verloop van jaren slechter. Toeknijpen van de pennetjes helpt niet echt. Het electrisch contact blijft ondermaats blijkt.
Nu vragen jullie af waarom op LPG slecht en benzine OK? LPG ontbrandt gewoon moeilijker dan benzine. LPG heeft een krachtige vonk nodig.
Gouden tip, de bobines doorsolderen. Wel belangrijk: De pennetjes GOED schoonmaken., De boel is gecorrodeerd. Anders krijg je onderweg problemen op gegeven moment dat de soldeerverbinding loslaat
Vervolgens heb ik de aansluitingen van de bobines met lijm volgespoten met zo'n heat gun zeg maar. Die lijmstaafjes. De solderingen naar de kabelboom afwerken met krimpkous.
Eindelijk het probleem gevonden...Pffff.... slechte contacten die er langzaam ongemerkt insluipen. Er lopen kennelijk grote piekstromen door de bobines waardoor contactweerstand een groter probleem vormt. Momentje, bedenk ik nu als ik dit nu schrijf.... Even de Ohmse weerstand meten dan zo'n bonine..... Ben zo terug..
Check: minder dan 1 Ohm. Dat zijn dus inderdaad grote piekstromen rond een ampere of 12. Contactweerstand wordt dan funest.
Ik heb een heel andere motor terug gekregen.
Groet,
Robert
al een tijd (jaren dus) kamp ik met "af en toe" problemen met de ontsteking van mijn 960's. Slaat af en toe over en plots rot lopen op LPG maar benzine weer OK. Ik werd het helemaal zat nu omdat hij steeds vaker af en toe slechter ging lopen op LPG. Alle connectoren van de bobines los gehaald, plastic stekker er af an de pennetjes toegeknepen en weer terug gezet. Resultaat: OK. Tot een week of zo en weer af en toe slecht lopen op LPG. Benzine wel OK.
Vandaag verlof genomen om de draden van de bobines gewoon door te solderen. Eerst met een staalborsteltje de pennetjes schoon krabben en daarna met soldeervet 12 stuks korte draadjes aan de bobines solderen. De pennetjes van de bobines zijn beetje wit/grijzig uitgeslagen trouwens. Gecorrodeerd dus. Solderen is lastig, je moet de boel echt goed zuiver maken en soldeerpasta is echt noodzakelijk. Daarna de pennen van de kabelboom afknippen om deze vervolgens door te solderen aan de kabeltjes van de bobines.
Enfin, het resulaat?........
>>> W A T E E N V E R S C H I L <<< Ik kan het niet genoeg benadrukken... Jongens, dat wil je niet weten! De motor loopt super strak! Dat deed ie al als ie OK liep, maar nu nog beter. Wat ook opvalt is dat je harde vacuum hoort van de CIS klep. Niet te geloven.
Dit is mijn tweede 960 met 6 in lijn en de vorige had ook last van af en toe overslaan of een "koude rilling". Het euvel staat dus niet alleen. Ik wist niet dat het zo'n verschil zou uitmaken. Kennelijk wordt het contact van de stekkesr van de bobines na verloop van jaren slechter. Toeknijpen van de pennetjes helpt niet echt. Het electrisch contact blijft ondermaats blijkt.
Nu vragen jullie af waarom op LPG slecht en benzine OK? LPG ontbrandt gewoon moeilijker dan benzine. LPG heeft een krachtige vonk nodig.
Gouden tip, de bobines doorsolderen. Wel belangrijk: De pennetjes GOED schoonmaken., De boel is gecorrodeerd. Anders krijg je onderweg problemen op gegeven moment dat de soldeerverbinding loslaat

Eindelijk het probleem gevonden...Pffff.... slechte contacten die er langzaam ongemerkt insluipen. Er lopen kennelijk grote piekstromen door de bobines waardoor contactweerstand een groter probleem vormt. Momentje, bedenk ik nu als ik dit nu schrijf.... Even de Ohmse weerstand meten dan zo'n bonine..... Ben zo terug..
Check: minder dan 1 Ohm. Dat zijn dus inderdaad grote piekstromen rond een ampere of 12. Contactweerstand wordt dan funest.
Ik heb een heel andere motor terug gekregen.
Groet,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2016 16:00 #1425187
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja,
als u de bobines ook gaat doorsolderen, let er dan wel op dat de draden van de kabelboom op de juiste pennen blijven aangesloten. Er n.l. zit een diode in de bobine. Anders brandt de boel door. De nummering is aangegeven op de bobines. De bekende groen rode draad is de plus. Aangegeven als 15 op de bobine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2016 16:06 #1425188
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uh
uh, soldeervet? Wat bedoel je daar mee?
S39 ed zijn uit den boze bij elektronica/elektrische delen. S39 is voor de loodgieter!
Het is veel te aggressief, en als je het niet goed wegspoelt blijft het doorwerken. Het kan printplaten grondig verzieken tot ze compleet onbruikbaar zijn. Ik zou denk ik eerder voor de route ontvetten met wasbenzine, opschuren, ontvetten met alcohol en dan solderen met soldeer met harskern (als flux/vloeimiddel) gaan. Neem een tin met no-clean flux, die is ongevaarlijk en schoonmaken hoeft dan ook niet.
S39 ed zijn uit den boze bij elektronica/elektrische delen. S39 is voor de loodgieter!
Het is veel te aggressief, en als je het niet goed wegspoelt blijft het doorwerken. Het kan printplaten grondig verzieken tot ze compleet onbruikbaar zijn. Ik zou denk ik eerder voor de route ontvetten met wasbenzine, opschuren, ontvetten met alcohol en dan solderen met soldeer met harskern (als flux/vloeimiddel) gaan. Neem een tin met no-clean flux, die is ongevaarlijk en schoonmaken hoeft dan ook niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2016 16:30 #1425190
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk,
Het is geen S39. Ik heb een vloeimiddel gebruikt. Dank voor je reactie. Ik soldeer al sinds mijn 13-e tot heden
Je moet idd geen agressief middel zoals S39 gebruiken voor electronische solderingen. Het is een soort vet voor gewone solderingen, geen hardsoldeer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2016 16:36 #1425191
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat komt
Dan komt het helemaal goed. En is iemand die dit leest en minder ervaren is qua solderen meteen gewaarschuwd om geen S39 te gebruiken.
Mooi dat zo'n klus zoveel resultaat heeft.
Mooi dat zo'n klus zoveel resultaat heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2016 17:03 #1425195
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Normale soldeer voor
Normale soldeer voor electronica bevat een harskern waardoor toevoegingen niet nodig zijn. Maar dat wordt natuurlijk weer allemaal anders als je loodvrije soldeer moet gebruiken...
Gelukkig heb ik nog een paar rolletjes oud spul, ik kan daar nog wel een paar jaar mee vooruit.
Gelukkig heb ik nog een paar rolletjes oud spul, ik kan daar nog wel een paar jaar mee vooruit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2016 18:22 #1425198
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen 960
Ik heb zelf geen 6 cilinder, maar na dit verhaal
www.davebarton.com/volvoharnesses-960.html
begreep ik jullie probleem een stuk beter. Misschien ook verhelderend voor anderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-02-2016 00:10 #1425215
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tin en honing
Hallo Volvisti
Er is tijdelijk weer loodhoudende soldeertin te koop. Maar zorg dat je er op tijd bij bent, want op is straks echt op. (Al zou je straks kunnen kijken of ze bijvoorbeeld in Oost-Europa nog ergens een voorraad hebben liggen)
BTW mocht je extra vloeimiddel nodig hebben (bijvoorbeeld omdat je iets moet desolderen, terwijl het vloeimiddel al verdampt is): In Duitsland verkopen ze "Löthonig" (bijvoorbeeld op conrad.de). Eigenlijk is het puur colofonium (vloeimiddel). Het zit in tubes niet groter dan die waarin ook wel eens secondelijm verkocht wordt, maar je hebt echt heel weinig nodig.
groetjes
Mathy (die een tijdje terug een "rolletje" soldeertin van een halve kg heeft gekocht)
Er is tijdelijk weer loodhoudende soldeertin te koop. Maar zorg dat je er op tijd bij bent, want op is straks echt op. (Al zou je straks kunnen kijken of ze bijvoorbeeld in Oost-Europa nog ergens een voorraad hebben liggen)
BTW mocht je extra vloeimiddel nodig hebben (bijvoorbeeld omdat je iets moet desolderen, terwijl het vloeimiddel al verdampt is): In Duitsland verkopen ze "Löthonig" (bijvoorbeeld op conrad.de). Eigenlijk is het puur colofonium (vloeimiddel). Het zit in tubes niet groter dan die waarin ook wel eens secondelijm verkocht wordt, maar je hebt echt heel weinig nodig.
groetjes
Mathy (die een tijdje terug een "rolletje" soldeertin van een halve kg heeft gekocht)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-02-2016 09:39 #1425221
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic In 940 en 740
Mooie plaatjes van Dave Barton. In de 740 ben ik een soortgelijk verschijnsel tegen gekomen, bij de stekker op het differentieel voor de snelheidssensor en de stekker voor de knipperlichten voor. Het snelst aan de beurt zijn de stekkers op de claxon. Deze laatste ook al bij de wat latere 940.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
02-02-2016 19:10 #1425241
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic blij met dit bericht !
Dat geeft hoop Robert. Ik heb er ook soms last (irritant inhouden op random momenten) van zoals je weet en ik ga dit ook zeker eens uitproberen. Wordt vervolgd. Veel dank !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam