960 en af en toe 850. Bekend probleem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 20:51 #1104720 door V700 register
960 en af en toe 850. Bekend probleem? is gemaakt door V700 register
"960 en af en toe 850. Bekend probleem?"..

Ja, u leest het goed. Af en toe rij ik een 850 zeg maar. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit alle 960 rijders eens overkomt. Ik heb de persoonlijke ervaring met die B6XXXX motoren dat ze vooral bij stationair en laag toeren af en toe gewoon op 5 cilinders draaien. Het begint met die mij wel bekende rilling in het motorblok. Voor het stoplicht. Gas er op en het het houdt op. Soms. Niet altijd.
Ik heb alle 6 boubines vervangen en 1 eindtrap van de twee. De eindtrap aan de voorzijde want daar kun je het makkelijkst bij. Het had geen effect.
Ik maak mij sterk dat ik niet de enige met dit euvel ben. Is het de eindtrap / versterker aan de achterzijde (waar je dus heel moeilijk bijkomt) op de "emmer" van het inlaatspruitstuk die het langzaam en soms begeeft? Speelt de wet van Murphy mee dat het juist de achterste eindtrap is die vervangen moet worden? Of is het een ander probleem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2015 21:17 #1423822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewoon van onderaf
De achterste onsteking-module kun je redelijk van onderaf bereiken, maak even goed de ondergrond schoon en gebruik de warmte geleidende witte pasta, wordt meegeleverd bij dit onderdeel in en klein zakje.

Het probleem kan dus ook heel goed aan de bekabeling liggen, ga de stekkers naar de bobines zorgvuldig na.

Succes, Michiel

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2015 12:29 #1423841 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mijn ervaring is, dat een
Mijn ervaring is, dat een probleem in de bedrading naar de bobines gelijk een set van drie cilinders uitschakelt: doordat ontbreken van isolatie de kabel aan massa legt, gaat de vonkversterker in staking. Problemen met 1 cilinder: ik zou eerder de moffen eens goed nalopen op valse lucht, en de luchtmassameter controleren (desnoods door afkoppelen en kijken of het dan ook optreedt: hij gaat dan in noodloop draaien).
Maar die bedrading controleren kan zeker geen kwaad: zwak punt van deze motoren.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2015 17:10 #1423850 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat van uitval van drie
Dat van uitval van drie cylinders tegelijk ben ik niet met je eens Willem. Het is meestal geen kortsluiting naar aarde maar gewoon slecht contact. Ik heb een paar jaar geleden de plastic connectoren en het isolatiemateriaal helemaal verwijderd en de koperen busjes aan de draden ietsje eliptisch geknepen waardoor ze strak op de bobinepennen passen. Functioneert zonder problemen

Piet

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2015 13:35 #1423888 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De gevallen die ik heb gezien
De gevallen die ik heb gezien, gingen om het verbrokkelen van de isolatie rondom de bedrading onder het bobinedeksel: het wordt daar redelijk warm en de isolatie is daar onvoldoende tegen bestand. Met kale aders ligt het spul echt wel aan massa...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC