volvo 940 2.3T valt uit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2015 18:28 #1104676
door V700 register
volvo 940 2.3T valt uit is gemaakt door V700 register
Beste allen,
Ik heb een volvo 940 2.3 IC (99KW) en hier valt soms onder het rijden de motor van uit, even later als je de motor gewoon gekoppeld houd (dus niet ontkoppeld maar gewoon door laat draaien) pakt hij hem gewoon weer op. Ook vind ik de motor niet helemaal lekker stationair lopen.
De volgende storingen zijn opgeslagen:
-belasting signaal brandstofsysteem signaal ontbreekt.
-temperatuur signaal ontbreekt. (meter werkt gewoon dus ik ga ervan uit dat het motorregelapparaat een aparte sensor heeft voor de motortemp.)
Deze zijn beide opgeslagen in het motorregelapparaat. Ook het lambda lampje brandt. Hij is vandaag voor de apk geweest en de 4 gas test (inc. lambda) was perfect. De lambdasensor is al vervangen door de vorige eigenaar, ik heb zelf een grote beurt uitgevoerd inc. bougies en luchtfilter. Ook is het ringetje van de pijlstok vervangen ivm valse lucht, de sensor draad van de krukassensor was ook beschadigd dus die heb ik ook vervangen, en de turbo is gereviseerd.
Wat ik tot dusver heb gevonden is aan mogelijke oorzaken:
brandstofpomp relais (kan je daar een storing door krijgen die opgeslagen wordt)
nokkenassensor (geen idee waar die zit en of ik hem wel heb)
temp. sensor (waar zit deze, onder de inlaat heb ik 3 sensoren zitten, maar weet niet welke voor de ecu is)
Zou iemand hier mij wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen?
MVG
Joram
PS
Binnenkort zal ik me even goed voorstellen
Ik heb een volvo 940 2.3 IC (99KW) en hier valt soms onder het rijden de motor van uit, even later als je de motor gewoon gekoppeld houd (dus niet ontkoppeld maar gewoon door laat draaien) pakt hij hem gewoon weer op. Ook vind ik de motor niet helemaal lekker stationair lopen.
De volgende storingen zijn opgeslagen:
-belasting signaal brandstofsysteem signaal ontbreekt.
-temperatuur signaal ontbreekt. (meter werkt gewoon dus ik ga ervan uit dat het motorregelapparaat een aparte sensor heeft voor de motortemp.)
Deze zijn beide opgeslagen in het motorregelapparaat. Ook het lambda lampje brandt. Hij is vandaag voor de apk geweest en de 4 gas test (inc. lambda) was perfect. De lambdasensor is al vervangen door de vorige eigenaar, ik heb zelf een grote beurt uitgevoerd inc. bougies en luchtfilter. Ook is het ringetje van de pijlstok vervangen ivm valse lucht, de sensor draad van de krukassensor was ook beschadigd dus die heb ik ook vervangen, en de turbo is gereviseerd.
Wat ik tot dusver heb gevonden is aan mogelijke oorzaken:
brandstofpomp relais (kan je daar een storing door krijgen die opgeslagen wordt)
nokkenassensor (geen idee waar die zit en of ik hem wel heb)
temp. sensor (waar zit deze, onder de inlaat heb ik 3 sensoren zitten, maar weet niet welke voor de ecu is)
Zou iemand hier mij wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen?
MVG
Joram
PS
Binnenkort zal ik me even goed voorstellen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2015 21:04 #1423569
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
Heb me wel eens ingelezen hierop en daar kwam de BDP-sensor vaak als schuldige naar voren.
Geen idee of dit de nokken- of krukassensor is. Aan de draad van de krukassensor is gesleuteld, dus dat kan sowieso een oorzaak zijn. De BDP-sensor zit meen ik achterop het motorblok gemonteerd en kan behalve kapot ook vervuild zijn.
Dat laatste is waarschijnlijker, omdat het probleem zich soms voordoet.
Maar er zullen vast nog wel meer tips volgen
Succes,
Joost
Geen idee of dit de nokken- of krukassensor is. Aan de draad van de krukassensor is gesleuteld, dus dat kan sowieso een oorzaak zijn. De BDP-sensor zit meen ik achterop het motorblok gemonteerd en kan behalve kapot ook vervuild zijn.
Dat laatste is waarschijnlijker, omdat het probleem zich soms voordoet.
Maar er zullen vast nog wel meer tips volgen

Succes,
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2015 22:54 #1423571
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De krukas sensor heb ik +/- 6
De krukas sensor heb ik +/- 6 maanden geleden al vervangen en dat heeft het probleem helaas niet opgelost.
tnx en ik hoop inderdaad op meer reacties
tnx en ik hoop inderdaad op meer reacties

- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2015 23:51 #1423573
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Dat relais
Kan je eenvoudig doorsolderen in een kwartiertje.
Een nieuwe kopen kan ook.
Gewoon eruit halen openmaken en soldeer even nalopen.
Een nieuwe kopen kan ook.
Gewoon eruit halen openmaken en soldeer even nalopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2015 09:13 #1423575
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nokkenas
Je hebt of een nokkenassensor OF een krukassensor, die doen min of meer hetzelfde en je hebt er dus geen 2 van nodig. Krukassensor is weer hetzelfde als de BDP sensor dus als je die hebt vervangen en de kabel niet beschadigd is dan is dat eigenlijk geen hoofdverdachte.
De sensoren zijn 2x temperatuur, eentje voor injectiesysteem en eentje voor de meter in het dashboard. De achterste sensor is de knock sensor die pingelen detecteert. De temperatuursensor met het metalen ontgrendelingsclipje is van het ontstekingssysteem vermoed ik. Maar als die defect is zou ik niet uitvallen maar eerder koude start problemen of koud veel te rijk lopen verwachten.
Ik zou dus eerst aan het witte brandstofrelais denken, idd opnieuw solderen of vervangen.
Voor de zekerheid: Heb je de foutcodes gewist en toen uitgelezen? Codes blijven er lang in staan, ala je niet wist lun je tegen een oude storing aan kijken.
Je hebt denk ik een LPT (99 kW)? Die worden normaal als 940 ic ( intercooler) aangeduid. De aanduiding 940 T wordt eigenlijk alleen grbruikt voor de HPTet 165 pk.
De sensoren zijn 2x temperatuur, eentje voor injectiesysteem en eentje voor de meter in het dashboard. De achterste sensor is de knock sensor die pingelen detecteert. De temperatuursensor met het metalen ontgrendelingsclipje is van het ontstekingssysteem vermoed ik. Maar als die defect is zou ik niet uitvallen maar eerder koude start problemen of koud veel te rijk lopen verwachten.
Ik zou dus eerst aan het witte brandstofrelais denken, idd opnieuw solderen of vervangen.
Voor de zekerheid: Heb je de foutcodes gewist en toen uitgelezen? Codes blijven er lang in staan, ala je niet wist lun je tegen een oude storing aan kijken.
Je hebt denk ik een LPT (99 kW)? Die worden normaal als 940 ic ( intercooler) aangeduid. De aanduiding 940 T wordt eigenlijk alleen grbruikt voor de HPTet 165 pk.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2015 09:29 #1423576
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Codes en sensor
Geef de storingscodes even door, dat is duidelijker.
De temperatuursensor heet ect sensor. Zit tussen cilinder 3 en 4. Deze heeft 2 plus Polen, een voor brandstof en een voor ontstekingscomputer. Massa gaat via de kop. Maak als eerste de gevlochten aarde draden achter op d kop goed schoon. Om de tempsensor te controleren meet je de voltwaarde bij warme draaiende motor op de grijswittedraad. Deze gaat vanaf sensor naar stekker onder dwarsspijl bij bobine naar de LH comp. Moet onder de 0,5 V zijn.
De temperatuursensor heet ect sensor. Zit tussen cilinder 3 en 4. Deze heeft 2 plus Polen, een voor brandstof en een voor ontstekingscomputer. Massa gaat via de kop. Maak als eerste de gevlochten aarde draden achter op d kop goed schoon. Om de tempsensor te controleren meet je de voltwaarde bij warme draaiende motor op de grijswittedraad. Deze gaat vanaf sensor naar stekker onder dwarsspijl bij bobine naar de LH comp. Moet onder de 0,5 V zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2015 09:43 #1423577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic storingscodes
ik had de storingscodes niet gewist, zal ik vandaag even doen! En ik ga even meten op de sensor. Maar kan een brandstofpomprelais het lambda lampje doen branden?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2015 17:36 #1423583
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Niet direct
Gaat een motor haperen door een elektrische fout dan kan het mengsel ontregeld raken en dat geeft dan de storingscodes, bijvoorbeeld lambdawaarde te lang verkeerd. Er hoeft dan niets aan de hand te zijn met de lambdasonde.
Moderators: Jerry Stam