hoe moet ik de airco pomp vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2015 20:44 #1104604
door V700 register
hoe moet ik de airco pomp vervangen is gemaakt door V700 register
Dag allen,
Sinds een paar dagen is mijn airco er ineens totaal mee gestopt, ramen beslaan ineens erg en wordt geheel niet meer koud, normaliter ijskoud.
Ik vond vorige week al dat er wat ongewoon geluid kwam uit de de omgeving van de multiriem en pompen, bij het vervangen van de uitlaatspruitstuk pakkingen merkte ik dat toen.
Goed,. ik zal morgen nog even goed checken maar ik weet haast wel zeker dat de pomp de boosdoener is.
Nu heb ik nog een werkend reserve exemplaar liggen en mijn idee is om ze te wisselen.
Ik heb dit echter nog nooit gedaan en weet niet goed hoe het eigenlijk werkt met de vloeistof in het systeem, moet ik dat aftappen oid, mag je dat wel zelf eigelijk? Of kan kan ik de pomp gewoon losnemen zonder iets met de vloeistof te doen?
Ik stel mij de volgende volgorde van demontage voor: Multiriem eraf > Stuurbekrachtigingpomp opzij leggen met alle slangen eraan vast en dan de slangen aan de aircopomp verwijderen, en dan de pomp zelf...
Correct gedacht? Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft hiermee.
Alvast dank en groet, Michiel
Sinds een paar dagen is mijn airco er ineens totaal mee gestopt, ramen beslaan ineens erg en wordt geheel niet meer koud, normaliter ijskoud.
Ik vond vorige week al dat er wat ongewoon geluid kwam uit de de omgeving van de multiriem en pompen, bij het vervangen van de uitlaatspruitstuk pakkingen merkte ik dat toen.
Goed,. ik zal morgen nog even goed checken maar ik weet haast wel zeker dat de pomp de boosdoener is.
Nu heb ik nog een werkend reserve exemplaar liggen en mijn idee is om ze te wisselen.
Ik heb dit echter nog nooit gedaan en weet niet goed hoe het eigenlijk werkt met de vloeistof in het systeem, moet ik dat aftappen oid, mag je dat wel zelf eigelijk? Of kan kan ik de pomp gewoon losnemen zonder iets met de vloeistof te doen?
Ik stel mij de volgende volgorde van demontage voor: Multiriem eraf > Stuurbekrachtigingpomp opzij leggen met alle slangen eraan vast en dan de slangen aan de aircopomp verwijderen, en dan de pomp zelf...
Correct gedacht? Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft hiermee.
Alvast dank en groet, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2015 20:53 #1423087
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke
Wat voor auto? Met multiriem denk ik aan een 6 cilinder maar voor de zekerheid,
Meest netjes is het koudemiddel eruit uit te laten zuigen bij een airco servicebedrijf. Wat een groot voordeel is dat je dan ook weet hoeveel olie er met de olie met het koudemiddel naar buiten is gekomen. Bij het opnieuw vullen moet er net zoveel olie bij. Te weinig olie = vastlopen van de compressor. Te veel olie is ook niet goed. Je kunt het evt. ook laten ontsnappen.
Niets met het koudemiddel doen lukt niet als je compressor wilt vervangen, als je de leidingen loshaalt komt het koudemiddel er uit.
Men vergeet tegenwoordig bijna altijd te vermelden of in de signature te zetten (niet persoonlijk bedoeld Michiel).
Meest netjes is het koudemiddel eruit uit te laten zuigen bij een airco servicebedrijf. Wat een groot voordeel is dat je dan ook weet hoeveel olie er met de olie met het koudemiddel naar buiten is gekomen. Bij het opnieuw vullen moet er net zoveel olie bij. Te weinig olie = vastlopen van de compressor. Te veel olie is ook niet goed. Je kunt het evt. ook laten ontsnappen.
Niets met het koudemiddel doen lukt niet als je compressor wilt vervangen, als je de leidingen loshaalt komt het koudemiddel er uit.
Men vergeet tegenwoordig bijna altijd te vermelden of in de signature te zetten (niet persoonlijk bedoeld Michiel).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2015 21:21 #1423089
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic signature
Henk,
Helaas komt in de OP van een topic de signature in het geheel niet mee. Een van de open puntjes die we nog hebben...
Signature van liv:
LIDNUMMER: 963
Verleden: Volvo 940 Estate 2.3i Polar U9 - 1993 B230FB - Vialle AMS G2
Heden: Volvo 960 II Estate 24V 2.5liter Ambassador Line - 1995 - Vialle LPI G3 - dagelijkse auto > 673000 km
Helaas komt in de OP van een topic de signature in het geheel niet mee. Een van de open puntjes die we nog hebben...
Signature van liv:
LIDNUMMER: 963
Verleden: Volvo 940 Estate 2.3i Polar U9 - 1993 B230FB - Vialle AMS G2
Heden: Volvo 960 II Estate 24V 2.5liter Ambassador Line - 1995 - Vialle LPI G3 - dagelijkse auto > 673000 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2015 09:49 #1423096
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het vervangen van een airco
Het vervangen van een airco compressor is geen eenvoudig klusje. Ik zou eerst kijken of de compressor bekrachtigd wordt oftewel draait het middendeel mee. Zo niet, dan dan de lage druk sensor van de filter/droger loshalen en kortsluiten en kijken of de compressor dan wel mee gaat draaien. Als dat het geval is heb je gewoon te weinig koelmiddel in het systeem. Als het middendeel dan nog niet meedraait zou dat ook nog kunnen komen omdat de speling van de magneetkoppeling te groot is, dus moet je meten of de magneetkoppeling wel bekrachtigd wordt.
Als de compressor echt defect is moet je controleren of er geen metaaldeeltjes in het systeem zijn gekomen door de defecte compressor. Het eerste checkpoint is het filter voor de orifice, het naaldventiel bij de overgang van hoge naar lage druk. Als daar veel metaaldeeltjes zitten moet het hele systeem van binnen schoon gemaakt worden.
Sowieso dan ook orifice en filter/droger vervangen. En nieuwe o-ringen gebruiken. Het wil nogal eens tegenvallen om de leidingen los te krijgen en daarna weer lekdicht vast te zetten, alles is toch bijna 20 jaar oud. Dit is een typische klus die uit de hand kan gaan lopen!
Piet
Als de compressor echt defect is moet je controleren of er geen metaaldeeltjes in het systeem zijn gekomen door de defecte compressor. Het eerste checkpoint is het filter voor de orifice, het naaldventiel bij de overgang van hoge naar lage druk. Als daar veel metaaldeeltjes zitten moet het hele systeem van binnen schoon gemaakt worden.
Sowieso dan ook orifice en filter/droger vervangen. En nieuwe o-ringen gebruiken. Het wil nogal eens tegenvallen om de leidingen los te krijgen en daarna weer lekdicht vast te zetten, alles is toch bijna 20 jaar oud. Dit is een typische klus die uit de hand kan gaan lopen!
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2015 09:55 #1423097
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor
Voor O-ringen moet je speciale airco O-ringen gebruiken, de "gewone" zijn volgens mij niet geschikt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2015 10:50 #1423100
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt heel specialistisch
Hoi Henk en Piet,
Dank voor de uitleg.
Klinkt heel specialistisch, goed dat jullie mij zo uitvoerig informeren.
Ik denk na het lezen dat ik dit toch maar niet zelf ga uitzoeken. Te meer ook omdat het nog wel eens wat dagen in beslag kan gaan nemen, met zoeken van de onderdelen etc. Het betreft mijn dagelijks vervoer.
Ik meld mij weer als het is opgelost met hoe en wat er aan de hand was.
gr, Michiel
Dank voor de uitleg.
Klinkt heel specialistisch, goed dat jullie mij zo uitvoerig informeren.
Ik denk na het lezen dat ik dit toch maar niet zelf ga uitzoeken. Te meer ook omdat het nog wel eens wat dagen in beslag kan gaan nemen, met zoeken van de onderdelen etc. Het betreft mijn dagelijks vervoer.
Ik meld mij weer als het is opgelost met hoe en wat er aan de hand was.
gr, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2015 11:01 #1423920
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic airco condensor
Updtae.
Blij dat ik niet zelf ben gaan sleutelen!
De condensor bleek lek en het systeem was volledig leeg.
Lag dus niet aan de compressor..
Gr, Michiel
Blij dat ik niet zelf ben gaan sleutelen!
De condensor bleek lek en het systeem was volledig leeg.
Lag dus niet aan de compressor..
Gr, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam