variërend toerental

• Adriaan van der Burgh
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2015 17:57 #1104597 door Adriaan van der Burgh
variërend toerental is gemaakt door Adriaan van der Burgh
Wie kan mij advies geven over het volgende probleem. Het gaat om een Volvo 740 station van 1990 met een 2.3 liter motor van 85 kw of 116 pk. Na de start loopt het stationair toerental langzaam op naar 2000 en gaat dan met ongeveer 600 toeren op en neer ongeveer van 1700 naar 2300. Als ik de luchtslang van de stappenmotor naar het inlaatspruitstuk bijna dichtknijp loopt het toerental weer terug naar normaal 800-900 toeren. Ik heb de stappenmotor vervangen maar dat hielp niet. Al bij voorbaat dank voor een advies of suggestie. Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2015 22:04 #1423066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien staat het basistoerental te hoog. Je kunt de afstelling controleren door de slang van CIS klep naar gasklephuis helemaal dicht te knijpen. Of beter nog, de tip van Willem van Benthem, door de opening af te plakken met tape zodat het zeker dicht is.

Het basistoerental moet 500 rpm zijn, dat is niet wel/net niet afslaan, het verschil een beetje van motor tot motor. Het komt niet heel precies, 499 of 501 is geen probleem maar het moet geen 600 of meer zijn.

Je zou de BDP sensor op het vliegwielhuis of de hall sensor in de verdelerkap kunnen nakijken. Afhankelijk van het blok heb je de éen of de ander. BDP sensor moet een goede kabel hebben, isolatie mag niet gescheurd zijn. De hall-sensor wil nog wel eens los gaan zitten, of de kabel los aan de sensor.

Anders kun je nog denken aan LMM of lambdasonde, die laatste heeft soms ook "zagen" tot gevolg. En je kunt de foutcodes even wissen, proberen en dan weer uitlezen. Ik denk dat dat wel een hint geeft richting LMM, lambda of hall/BDP sensor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2015 22:06 #1423068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het basistoerental goed laag is dan zou ik er verder vanaf blijven. Dus als je 575 hebt oid, dan lekker laten staan. Het is een instelling die niet vanzelf verloopt. Als het toerental te hoog is, is iemand aan het prutsen geweest of is er iets anders aan de hand (lekke pakking inlaatspruitstuk/kop of spruitstuk/gasklephuis).

Nog even voor de zekerheid: Welk blok heb je ? Code begint met B2xxx. Oudere blokken met het LH 2.2 systeem hebben nog een stelschroef op de LMM.

• Adriaan van der Burgh
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2015 18:57 #1423136 door Adriaan van der Burgh
Beantwoord door Adriaan van der Burgh in topic variërend toerental
Beste Henk, De motor is een B230E en heeft wat meer pk's dan 116, ik dacht 130. Er zit alleen een BDP sensor in die met een boutje op het blok vastzit. Het boutje was zo los maar de sensor kreeg ik er niet uit. De kabel zag er goed uit. Ik heb toen de kabel aan de pluspool van de accu losgemaakt en even op de minpool gedrukt. Dat schijnt een soort reset te zijn. Daarna gestart en de kwaal die niet leuk was, er was nauwelijks te rijden met de wagen, was verholpen. Ik begrijp daar niets van. Maar niettemin veel dank voor je advies. Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2015 09:50 #1423143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
Misschien heeft het gejutter om die BDP sensor er uit te krijgen iets geholpen en zit het echte probleem toch in de sensor..

• LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-12-2015 23:45 #1424065 door LJ
Beantwoord door LJ in topic Doet ie zoiets? --> http:/
Doet ie zoiets? -->

Dit is bij mijn LPT en alleen op benzine, op LPG loopt het blok mooi stabiel stationair.

1800S '67

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2015 10:13 #1424093 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vergeet dan alle voorgaande
Vergeet dan alle voorgaande antwoorden maar: dat slaat op een B230F en die is totaal anders kwa mengselregeling, electronica en de rest. Blok, kop, krukas en zuigers komen overeen, vrijwel de hele rest is anders...
Rijd je op LPG of benzine? Heb je ooit een backfire gehad?
Ik zou beginnen met goed controleren op luchtlekken, tenzij je die backfire hebt gehad. In dat geval kan je vermoedelijk op zoek naar een goede luchtweger, want dan zal de klep wel krom zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC