spruitstuk pakking vervangen 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2015 16:25 #1104548 door V700 register
spruitstuk pakking vervangen 960 is gemaakt door V700 register
Dag allen,

Ik heb een sterke uitlaatgeur in mijn cabine bij stationair met de blower aan en ook nogal een ruig geluid vanonder de motorkap.
Duidelijk dat de pakking van een van de 2 spruitstukken lekt of anders op een van de spruitstuk aansluitingen naar de uitlaat.
Goed, ik heb inmiddels een set pakkingen gekocht en dacht vanmiddag even de boel te vervangen.
Echter steeds als ik een moer los probeer te draaien dan draai ik het gehele tapeind los.
Is dit een probleem? Ik bedoel ik zou dan nieuwe tapeinden kunnen plaatsen of is dit niet de bedoeling.
Ik heb de boel maar weer aangedraaid en dacht eerst maar even wat advies in te winnen..
Het gaat hier dus over een 960.

Groet, Michiel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2015 14:04 #1422755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niemand?
Niemand ervaring hiermee?
groet, Michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2015 16:15 #1422759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder
Zonder dat ik de situatie ken: Moer en tapeind eruit draaien, dan proberen de moer die vastzit op het tapeind los te draaien (echte kruipolie gebruiken, geen WD40). Heb je de moer los dan de schroefdraad goed schoonmaken met roestborstel en evt. snij-ijzer. Dan 2 moeren tegen elkaar op het vrije eind van het tapeind draaien en met de sleutel op de achterste moer het tapeind weer in het blok draaien. De twee moeren losdraaien (houd de voorste moer tegen met een tweede sleutel om te voorkomen dat je het tapeind er weer uit draait, of draai die eerst verder naar voren terwijl je de achterste tegenhoud). Dan heb je het tapeind weer vast in het blok.

Weet je zeker dat de schroefdraad in het blok/de kop nog goed is? Misschien wordt die wat minder, waardoor het tapeind zo gemakkelijk los gaat.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2015 20:35 #1422768 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Voor het los krijgen van de
Voor het los krijgen van de vastzittende moer kan je ook twee tegen elkaar in gedraaide moeren op het andere uiteinde gebruiken.

Loctite 270 is geschikt voor het vastzetten van draadeinden in de kop, ook als de schroefdraad wat minder is geworden

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2015 20:54 #1422770 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank voor tip!
Dank Henk en Piet,

Ik ga er morgen mee verder, dank voor het advies.
Ik realiseerde me later dat de motor misschien ook te warm was toen ik het probeerde los te draaien, wellicht zet het aluminium dan uit waardoor het draad in de kop los kwam ipv alleen de moeren.
Loctite 270 heb ik staan, dus dat zal ik ook gebruiken.

Klopt het dat er tussen de aansluitingen van het spruitstuk en de uitlaat geen pakking bestaan?

Ik meld mijn bevinden weer.
gr, Michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2015 18:09 #1422784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic recirculatie aansluiting op spruitstuk?
Vandaag de spruitstukken losgehaald, pakkingen zagen er nog prima uit dus daar zal het lek wel niet vandaan komen. Er zijn drie draadeinden losgekomen, de overige verbindingen kwamen gewoon de moeren los.

Wat betreft de uitlaatgas-lekkage verdenk nu de aansluitingen op de uitlaat of anders misschien iets met de recirculatie.
Hier heb ik dan ook een vraag over.
Op het achterste spruitstuk zit een pijp aangesloten, was een ramp om deze los te krijgen, was haast niet te doen.
Deze pijp loopt volgens mij achter het blok langs, direct naar het luchtinlaat spruitstuk, klopt dat?
Zoja, dan is het waarschijnlijk een onderdeel van het recirculatiesysteem van de uitlaatgassen, Een milieu dingetje van de vorige eeuw, inmiddels achterhaalt.. bij VW doen ze het gewoon middels wat creatieve software..lol
Anyway, ik heb heb een deel van dit recirculatie systeem al niet meer volledig. Zo is de alu. ribbelbuis naar het luchtfilterhuis er niet meer.
Nu heb ik een andere set uitlaatspruitstukken liggen van een 6 cilinder en hier zit de betreffende aansluiting niet op (zie foto's).
Ik zou eigenlijk dit spruitstuk erop willen zetten en de aansluiting op het luchtinlaat spruitstuk afdoppen.
Wat denken jullie is dat een goed idee?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2015 20:27 #1422786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als die
Als die ribbelbuis er niet meer op zat is dat denk ik de bron van de benzinelucht en het geluid geweest. Of zeg ik nu iets heel geks?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2015 21:06 #1422788 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee dat kan het niet zijn
Nee dat kan het niet zijn.
Ik heb de wagen nu bijna een jaar en ca 25 dzd. km mee gereden en die ribbelbuiszat er van af het begin al niet meer in.
Is ook bekend dat men die aansluiting naar luchtfilterhuis wel vaker verwijderd omdat niet bevorderend is voor brandstof verbuik en vermogen.
De uitlaatgasdampen en rauw geluid is echt een recent ding, iets van de afgelopen maand..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2015 15:58 #1422803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weer in elkaar
Vandaag de boel weer gemonteerd met nieuwe pakkingen.
Ik heb toch voor de originele spruitstukken gekozen. Het pijpje liep niet rechtstreeks van het achterste uitlaatspruitstuk naar het inlaatspruitstuk, maar ging eerst het blok weer in aan de achterzijde. Dus dat leek mij niet eenvoudig en of slim om dat af te doppen.
Overigens voor de mensen die hun inlaatspruitstuk willen lossen, denk aan deze aansluiting, lastig te zien namelijk..

Alles ging redelijk makkelijk alleen wat een ongelofelijk gedoe om de uitlaatdelen te monteren aan de reeds aan het blok gemonteerde spruitstukken, je kunt vrijwel niet bij de moeren bij de achterste aansluiting.. Op dat soort momenten wou ik dat ik een 940 had ipv een 960..
Het leek mij niet logisch om eerst de uitlaatdelen te monteren aan de spruitstukken en dan pas aan het blok te bevestigen maar achteraf gezien was het wat dat betreft wel makkelijker geweest.
Volgens mij is de uitlaatgasgeur weg en ook klinkt het duidelijk minder ruig bij de motor.
Ik ga zo een eerste rit maken, ik heb hem nu alleen nog maar een half uur onbelast laten lopen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2015 18:19 #1422827 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die ribbelslang hoort er
Die ribbelslang hoort er gewoon in, maar wordt heel vaak verwijderd, onder andere bij LPG auto's. Hij dient om warme lucht te krijgen bij een koude start, en een thermostaatklep in je luchtfilterhuis regelt waar de lucht vandaan gehaald wordt. Als de auto zuiniger wordt door die slang te verwijderen, is dus die thermostaatklep kapot, en zuig je warme lucht uit de motorruimte aan in plaats van fijne koude lucht uit de normale luchtaanvoer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC