Slecht startende FK (Vialle G3)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2015 16:26 #1104244
door V700 register
Slecht startende FK (Vialle G3) is gemaakt door V700 register
Mede Volvoïtislijders,
Onze 940 lijdt al enige tijd aan een slecht-starten-gedrag. Eigenlijk is het in 99 van de 100 keer noodzakelijk om twee startpogingen te doen voordat'ie loopt. De auto heeft een Vialle G3 installatie, start dus op benzine. Gek genoeg is het vrijwel nooit nodig om een derde poging te ondernemen, de tweede is bijna altijd raak. Heel soms, als de auto net 'uit' is lukt het in één keer. Rijdend zijn er verder geen problemen.
Iemand enig idee waar deze malheur te zoeken valt?
Als altijd bij voorbaat dankend voor de suggesties,
met groet,
Hans
Onze 940 lijdt al enige tijd aan een slecht-starten-gedrag. Eigenlijk is het in 99 van de 100 keer noodzakelijk om twee startpogingen te doen voordat'ie loopt. De auto heeft een Vialle G3 installatie, start dus op benzine. Gek genoeg is het vrijwel nooit nodig om een derde poging te ondernemen, de tweede is bijna altijd raak. Heel soms, als de auto net 'uit' is lukt het in één keer. Rijdend zijn er verder geen problemen.
Iemand enig idee waar deze malheur te zoeken valt?
Als altijd bij voorbaat dankend voor de suggesties,
met groet,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2015 16:44 #1420793
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik zou eigenlijk eerst aan het benzine systeem denken. Hij start inderdaad op benzine, en misschien komt dat net te laat bij de motor om in één keer te starten?
Benzinefilter verstopt of benzinepomp gaar? Komt vaker voor bij LPG auto's. Je kunt eens proberen of hij beter start door m enige seconden op contact te laten staan voor je doordraait om te starten.
Lekkende LPi injectoren zou ook kunnen, maar dan zou hij slechter moeten starten naarmate de auto meer uren terug is stopgezet.
Benzinefilter verstopt of benzinepomp gaar? Komt vaker voor bij LPG auto's. Je kunt eens proberen of hij beter start door m enige seconden op contact te laten staan voor je doordraait om te starten.
Lekkende LPi injectoren zou ook kunnen, maar dan zou hij slechter moeten starten naarmate de auto meer uren terug is stopgezet.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 11:32 #1420922
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Lekkende injector zou heel goed kunnen
Het gedrag dat je beschrijft zou heel goed kunnen komen door (een) lekkende LPI injector(en).
Een paar weken geleden bij/met Timen Smit een tweetal injectoren vervangen en sindsdien is het sleutel omdraaien en lopen. Daarvoor was meestal de halve accu leeg als de auto wat langer uitstond.
Zeker je opmerking dat de auto soms wel snel start als ie maar even uit is.
Je zou even kunnen proberen om te starten met de gasklep volledig open (linkervoet vol op de bodemplaat). Het te rijke mengsel (LPG ontbrandt niet zo heel makkelijk) wordt dan sneller afgevoerd. Bij mij maakte dat nog al wat uit.
Een paar weken geleden bij/met Timen Smit een tweetal injectoren vervangen en sindsdien is het sleutel omdraaien en lopen. Daarvoor was meestal de halve accu leeg als de auto wat langer uitstond.
Zeker je opmerking dat de auto soms wel snel start als ie maar even uit is.
Je zou even kunnen proberen om te starten met de gasklep volledig open (linkervoet vol op de bodemplaat). Het te rijke mengsel (LPG ontbrandt niet zo heel makkelijk) wordt dan sneller afgevoerd. Bij mij maakte dat nog al wat uit.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2015 13:38 #1421030
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je 'm bewust, met de
Als je 'm bewust, met de keuzeschakelaar eerst op benzine zet voordat je de motor afzet, start hij dan de volgende keer ook slecht?
Zo niet, dan zou ik het omschakelrelais LPG/benzine verdenken.
Zo niet, dan zou ik het omschakelrelais LPG/benzine verdenken.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2015 18:50 #1421040
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Hoeft niet per sé
Ook als ie op benzine staat, staat er nog steeds druk op de LPI injectoren. De vloeibare LPG die in de leiding na de afsluiter zit (LPI-injectoren zijn in een ring doorgelust) lekt in het inlaattraject. Dat maakt het starten zo moeilijk. Starten bij LPI gaat altijd op benzine en dus injecteer je ook nog eens benzine in een al extreem rijk mengsel. Dat ontbrandt dus bijna niet. De eerste seconden sta je eigenlijk alleen maar te rijk mengsel in de uitlaat te pompen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2015 09:40 #1421055
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is het nu wel of niet zo dat hij slechter start naarmate de auto langer stil staat?
Dus bijv na kwartiertje na uitzetten nog goed starten, na een uur of 2 stilstaan al slecht starten en na nog meer tijd nog veel slechter starten? Als dat zo is, gaat het hoogstwaarschijnlijk om lekke LPi injectoren. Als de tijd van stilstaan geen invloed heeft op het startgedrag is er hoogstwaarschijnlijk wat anders aan de hand.
Dus bijv na kwartiertje na uitzetten nog goed starten, na een uur of 2 stilstaan al slecht starten en na nog meer tijd nog veel slechter starten? Als dat zo is, gaat het hoogstwaarschijnlijk om lekke LPi injectoren. Als de tijd van stilstaan geen invloed heeft op het startgedrag is er hoogstwaarschijnlijk wat anders aan de hand.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 20:42 #1421092
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank aan allen voor de
Dank aan allen voor de bijdragen..
De enige situatie waarbij de auto vrijwel meteen start is na een korte tankstop: dan wel starten lopen. Af en toe ook na ruim 2 weken motorvakantie (dus volvo-stilstand). Voor de rest: niet direct oppikken en inderdaad naarmate stilstand langer is, ook langer starten. Gezien het bovenstaande lijkt het er dus op dat ik het bij de lpi injectoren moet zoeken. Is dat te testen?
(overigens, ik heb van mijn vorige lpt not een compleet inlaatspruitstuk liggen met 4 lpi injectoren, 4 benzine injectoren er nog in. Dat zou na enig schoonmaakwerk toch over te zetten moeten zijn?)
met vriendelijke groet
Hans
De enige situatie waarbij de auto vrijwel meteen start is na een korte tankstop: dan wel starten lopen. Af en toe ook na ruim 2 weken motorvakantie (dus volvo-stilstand). Voor de rest: niet direct oppikken en inderdaad naarmate stilstand langer is, ook langer starten. Gezien het bovenstaande lijkt het er dus op dat ik het bij de lpi injectoren moet zoeken. Is dat te testen?
(overigens, ik heb van mijn vorige lpt not een compleet inlaatspruitstuk liggen met 4 lpi injectoren, 4 benzine injectoren er nog in. Dat zou na enig schoonmaakwerk toch over te zetten moeten zijn?)
met vriendelijke groet
Hans
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 21:40 #1421094
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic wellicht helpt het
Het zou wellicht kunnen helpen. Ik heb in het verleden ook twee injectoren verwisseld met een paar gebruikte die ik nog had liggen uit een sloper. Op internet vond ik allerlei berichten over lekken door 'uitdrogen' van de lpi injectoren na lang geen gebruik, maar viel best mee. Wel even nieuwe afsluitringetjes (2x per lpi injector) monteren, en voorzichtig zijn met het piefje in het houdertje. Uiteindelijk kun je waarschijnlijk, voor lange termijn oplossing, het beste de lekkende injectoren door nieuwe injectoren vervangen. Ik heb dezelfde historie achter de rug.
Moderators: Jerry Stam