volvo 960 3.0 1995 lage compressie maar rijdt goed

  • A.R.M. van Rijckevorsel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2015 09:14 #1104204 door A.R.M. van Rijckevorsel
volvo 960 3.0 1995 lage compressie maar rijdt goed is gemaakt door A.R.M. van Rijckevorsel
graag weer jullie hulp:

mijn volvo 960 3.0 automaat 1995 met lpg loopt uitstekend.
er zijn echter enkele punten waarvan ik niet weet of dat kwaad kan.

zoals ik al eerder schreef is er altijd bij starten van de auto ca 10 seconden een blauwe rookwalm. daarna is er niets meer te zien.
de auto verbruikt 1 liter olie op ca 1500 km
de compressie van de cylinders is rond de 8 en dat geldt voor alle 6 cylinders
de km stand is bijna 370000 en bij 330000 is er een nieuwe koppakking ingezet zijn de kleprubbers etc vervangen. de kop is goed gevlakt.
de lpg instalatie is er bij 330000 km ingezet. de carterventilatie is goed. Geen aanw probleem met de koppakking. de olie is altijd mooi honingkleurig.

Mijn vraag: kan er sprake zijn van slijtage/ niet goed meer sluitende zuigerveren? Kan het kwaad als ik gewoon doorrijd? is er een relatie tussen de lage compressie en olieverbruik?

dank alvast voor de reacties

andre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2015 12:46 #1420507 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een compressie van 8 bar is
Een compressie van 8 bar is te weinig.
Bij warme motor moet de compressie ongeveer 13 bar zijn
Zie: caunter.ca/volvo960/mh14818.pdf

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2015 13:51 #1420508 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkage klepsteel keringen?
lekkage klepsteel keringen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2015 14:07 #1420510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat verklaart nog niet echt de lage compressie. Als de kleppen goed afsluiten in de zittingen zouden lekke klepsteel keerringen geen invloed mogen hebben.

Ik denk eerder aan vastzittende zuigerveren, of een verkeerd slijtagepatroon van de voeringen (de bussen waar de zuigers in bewegen). Daar zit normaal hele fijne groeven in geslepen (gehoond, het aanbrengen heet honen). Grove krassen is natuurlijk niet goed, maar te glad ook niet. Bij te glad is de smering tussen zuigerveren en voering niet goed (de groeven moet voor een oliefilm van de juiste dikte zorgen) en blijft er teveel olie op de voering achter als de zuiger weer naar beneden gaat wat olieverbruik en blauwe rook geeft.

Gezien de lage compressie zou ik eerder aan vastzittende zuigerveren denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2015 14:26 #1420513 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ga maar uit van de kop... Een
Ga maar uit van de kop... Een koppakking bij een B6xx4 doen betekent in 99% van de gevallen dat je een nieuwe kop mag aanschaffen, want met de oude kop krijgt bijna niemand het meer goed. Er zijn specialisten die er zelfs helemaal niet aan beginnen, maar gelijk een andere motor zoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2015 14:18 #1420520 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Nou Willem, dat is wel kort
Nou Willem, dat is wel kort door de bocht. Met de koppen is meestal niets mis en laten zich prima vlakken. Probleem is vaak dat het blok ook niet helemaal vlak is. En dan heb je ook nog kans dat enige tijd na het vervangen van de koppakking het blok scheurt onder het uitlaatspruitstuk. Vervangingsmotoren met weinig km worden steeds schaarser dus die oplossing wordt steeds lastiger

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2015 18:17 #1420521 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kort door de bocht? Misschien
Kort door de bocht? Misschien, maar ik heb heel wat gevallen gezien waar, ondanks een gepeperde rekening van zeer professionele bedrijven, de lekkage na heel korte tijd weer terugkwam.
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat de B6xx4 de gevoeligste motor is die ooit in onze koetsen is gehangen, en dat is inclusief de diesel en de PRV. Helaas is het gelijk ook de mooiste motor om mee te rijden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2015 09:51 #1420553 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat de 6304 een kwetsbare
Dat de 6304 een kwetsbare motor is dat het vervangen van een koppakking vaak niet goed gaat klopt helemaal. Maar dat het in 99% van de gevallen aan de kop ligt klopt niet. Probleem zit vaak in het blok wat ook niet helemaal vlak is en meestal niet gevlakt wordt of in scheurtjes in het motorblok die ontstaan enige tijd na het aandraaien van de kopbouten. Vooral het stukje onder het uitlaatspruitstuk tussen cylinder 3 en 4 (wat de grootste temperatuurwisselingen heeft) lijkt te dun te zijn uitgevoerd.
De 2,5 liter uitvoeringen lijken hier het minste last van te hebben. Daar zijn er in de 960 toch genoeg van geleverd maar op het forum lees je alleen over koppakking-problemen met de 3 liter.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2015 11:02 #1420557 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies daar ook, het stukje
Precies daar ook, het stukje onder het uitlaatspruitstuk tussen cilinder 3 en 4, was bij mij gescheurd... De compressie echter was op alle 6 cilinders goed genoeg. Dus die compressie zegt kennelijk ook niets over dit issue in het onderblok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2015 16:41 #1420563 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het is maar net hoe het
Het is maar net hoe het scheurtje loopt. Soms heb je alleen wat KVS-verlies als de motor aan het afkoelen is.

Hoe is het trouwens met jouw V90?

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD