B230K carburateur afstellen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2015 11:31 #1104142
door V700 register
B230K carburateur afstellen is gemaakt door V700 register
Omdat ik dit weekend met de Volvo naar de Zwarte Cross ga zou ik hem graag willen afstellen zodat hij optimaal (en misschien wat zuiniger) loopt, maar hoe?
Ik heb 1 afstelschroef gevonden, naast het bimetaal van de choke. Als ik deze indraai gaat hij rustiger lopen maar heeft hij geen vermogen. Stationair loopt hij warm nu op 1200 toeren ongeveer, koud op 900. De gasklep staat op zijn minimum dus ik kan het kleine stationair schroefje niet verder uitdraaien.
Moet ik met deze ene stelschroef naar de garage gaan en daar af laten stellen op CO2? Zoja, op welke waarde?
Tevens vroeg ik me af hoe de ontsteking precies moet staan, ik merk geen verschil in toeren als ik hem verdraai. Ik heb hem nu met de stroboscoop op 16 graden staan geloof ik, als het linkse "2 | 0" 20 is en rechts gewoon 10.De ontsteking staat dan wel bijna aan de maximum linksom gedraaid Ook staat het streepje niet de hele tijd stil, schommelt wat heen en weer (paar graden verschil), maakt dit wat uit of zou ik de carburateur na moeten laten kijken?
Alvast bedankt!
Ik heb 1 afstelschroef gevonden, naast het bimetaal van de choke. Als ik deze indraai gaat hij rustiger lopen maar heeft hij geen vermogen. Stationair loopt hij warm nu op 1200 toeren ongeveer, koud op 900. De gasklep staat op zijn minimum dus ik kan het kleine stationair schroefje niet verder uitdraaien.
Moet ik met deze ene stelschroef naar de garage gaan en daar af laten stellen op CO2? Zoja, op welke waarde?
Tevens vroeg ik me af hoe de ontsteking precies moet staan, ik merk geen verschil in toeren als ik hem verdraai. Ik heb hem nu met de stroboscoop op 16 graden staan geloof ik, als het linkse "2 | 0" 20 is en rechts gewoon 10.De ontsteking staat dan wel bijna aan de maximum linksom gedraaid Ook staat het streepje niet de hele tijd stil, schommelt wat heen en weer (paar graden verschil), maakt dit wat uit of zou ik de carburateur na moeten laten kijken?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2015 22:14 #1420122
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic CO afstelwaarde : 1,0 - 2,5
CO afstelwaarde : 1,0 - 2,5
stationair toerental bij warme motor : 900 t/min
CO kan je afstellen door de vijs die zeer diep in de bijna-voet van de carb zit aan de voorzijde van de wagen.
Beter ietsje te rijk afgesteld dan te arm. Bij te arm
Bij mij staat de CO op 1,2 als ik mij goed herinner (wel uw pulse-air los maken en de slang afdoppen zodat je de juiste CO waarde kan afstellen en meet in uw uitlaat).
Zie vraagbaak volvo 740 pagina 58 en volgende
Ik vermoed dat uw verhoogd stationair toerenal niet juist staat (bevestiging kabel op choke-hendel) , daarom dat je 1200 t/min doet bij warme motor. 2B5 of 2B7 carb of solex ? Welk modeljaar is die ?
Bij 240 met B230KH is ontstekingstijdstip : 12° bij 750 t/min en niet afstelbaar (alternatief 10-14° bij 750 t/min )
Succes !
stationair toerental bij warme motor : 900 t/min
CO kan je afstellen door de vijs die zeer diep in de bijna-voet van de carb zit aan de voorzijde van de wagen.
Beter ietsje te rijk afgesteld dan te arm. Bij te arm
Bij mij staat de CO op 1,2 als ik mij goed herinner (wel uw pulse-air los maken en de slang afdoppen zodat je de juiste CO waarde kan afstellen en meet in uw uitlaat).
Zie vraagbaak volvo 740 pagina 58 en volgende
Ik vermoed dat uw verhoogd stationair toerenal niet juist staat (bevestiging kabel op choke-hendel) , daarom dat je 1200 t/min doet bij warme motor. 2B5 of 2B7 carb of solex ? Welk modeljaar is die ?
Bij 240 met B230KH is ontstekingstijdstip : 12° bij 750 t/min en niet afstelbaar (alternatief 10-14° bij 750 t/min )
Succes !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2015 19:34 #1420458
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevonden!
Sorry voor het late antwoord, ik was niet eerder bij de auto.
Ik heb de stelschroef gevonden! Hij was goed verstopt. Toen ik even keek hoe ver hij was ingedraaid merkte ik dat hij bijna helemaal ingedraaid was, toch klinkt het blok alsof hij te rijk loopt, met iets terug draaien ging hij niet beter lopen dus ik denk dat mijn choke niet goed werkt. Ik ga denk ik zoeken naar een ander carburateurtje. Type wat ik nu heb weet ik niet, ik kon geen type vinden, waar moet die staan?
Mvg, Colin
Ik heb de stelschroef gevonden! Hij was goed verstopt. Toen ik even keek hoe ver hij was ingedraaid merkte ik dat hij bijna helemaal ingedraaid was, toch klinkt het blok alsof hij te rijk loopt, met iets terug draaien ging hij niet beter lopen dus ik denk dat mijn choke niet goed werkt. Ik ga denk ik zoeken naar een ander carburateurtje. Type wat ik nu heb weet ik niet, ik kon geen type vinden, waar moet die staan?
Mvg, Colin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
05-08-2015 01:28 #1420464
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Of ...
Hallo Colin
Kun je niet alleen de choke vervangen?
groetjes
Mathy
Kun je niet alleen de choke vervangen?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2015 17:35 #1420839
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Ook sorry, mijn 1e keer dat
Ook sorry, mijn 1e keer dat ik terugkijk in dit topic. (geen topic reply notificatie en wat vergeten... is dit mogelijk op het forum ?
- zou gemakkelijk zijn, dan vergeet ik niets
)
Ik zou gewoon de carburator goed afstellen vooraleer je alles gaat demonteren en een andere opzetten ...
Als je een 740 met carb hebt is het wellicht een Pierburg 2B5 of 2B.. ?
Die vijs zit er indd wat diep in, gewoon goed afstellen met een CO-meter in de uitlaat en een vraagbaak bij de hand, kan er weinig mislopen.
Als je pulse-air hebt, deze slang loshalen en afdoppen (vod insteken ofzo) als je CO afsteld van je carb.
Succes !
Ik zou gewoon de carburator goed afstellen vooraleer je alles gaat demonteren en een andere opzetten ...
Als je een 740 met carb hebt is het wellicht een Pierburg 2B5 of 2B.. ?
Die vijs zit er indd wat diep in, gewoon goed afstellen met een CO-meter in de uitlaat en een vraagbaak bij de hand, kan er weinig mislopen.
Als je pulse-air hebt, deze slang loshalen en afdoppen (vod insteken ofzo) als je CO afsteld van je carb.
Succes !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2015 17:44 #1420878
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een Pierburg inderdaad
Het is een pierburg wat ik heb, maar welke precies kan ik er niet op vinden?
Vraagbaak heb ik helaas ook niet. Vervangen van delen leek me meer moeite en duurder dan gewoon een carb van een sloper erop zetten. Een pulse-air, wat is dat? Bedoel je een vervroeger die met vacuum werkt? Hoe ziet dat eruit? Ik kan het niet vinden op google.
Het liefst heb ik gewoon injectie, maar daar moet je best veel voor aanpassen toch?
Vraagbaak heb ik helaas ook niet. Vervangen van delen leek me meer moeite en duurder dan gewoon een carb van een sloper erop zetten. Een pulse-air, wat is dat? Bedoel je een vervroeger die met vacuum werkt? Hoe ziet dat eruit? Ik kan het niet vinden op google.
Het liefst heb ik gewoon injectie, maar daar moet je best veel voor aanpassen toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2015 21:59 #1420895
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Is een Pierburg 2B5 of een
Is een Pierburg 2B5 of een 2B7 dat je hebt dan. Best een vraagbaak aanschaffen, kost 25 euro ofzo en tweedehands nog goedkoper.
Daarin staat veeel afstelinfo en hoe je het precies moet doen.
Een injectie, daar moet je inderdaad veel voor aanpassen ... en is quasi ondoenbaar als je het zelf niet kan doen, tenzij je er 1500 euro of meer wil tegenaan gooien en dan nog geen kans op succes. Eenvoudigste manier is gewoon de carb goed afstellen volgens mij. Of naar een specialist gaan ? er zijn er die niet zo duur zijn (vomd ? timen smit ?)
Nee pulse air is een soort luchtslang dat van je luchtfilter naar (via kleppen) het uitlaatkanaal vd motor loopt. Werkt niet met vacuum maar met verse lucht van je luchtfilter. De vervroeger met vacuum is mbt de stroomverdeler
Daarin staat veeel afstelinfo en hoe je het precies moet doen.
Een injectie, daar moet je inderdaad veel voor aanpassen ... en is quasi ondoenbaar als je het zelf niet kan doen, tenzij je er 1500 euro of meer wil tegenaan gooien en dan nog geen kans op succes. Eenvoudigste manier is gewoon de carb goed afstellen volgens mij. Of naar een specialist gaan ? er zijn er die niet zo duur zijn (vomd ? timen smit ?)
Nee pulse air is een soort luchtslang dat van je luchtfilter naar (via kleppen) het uitlaatkanaal vd motor loopt. Werkt niet met vacuum maar met verse lucht van je luchtfilter. De vervroeger met vacuum is mbt de stroomverdeler
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2015 12:17 #1421325
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra Info
www.ruddies-berlin.de/342b5.htm
www.ruddies-berlin.de/se2B5VolvoE.htm
De 2B5 heeft 2 vacuüm slangen aan het choke vacuüm potje zitten.
De 2B7 heeft er 3.
Heb je het EGR en Puls air systeem dan heb je hoogst waarschijnlijk een
740 (B230K) van na augustus 1986, dus ook de Pierburg 2B7.
www.ruddies-berlin.de/se2B5VolvoE.htm
De 2B5 heeft 2 vacuüm slangen aan het choke vacuüm potje zitten.
De 2B7 heeft er 3.
Heb je het EGR en Puls air systeem dan heb je hoogst waarschijnlijk een
740 (B230K) van na augustus 1986, dus ook de Pierburg 2B7.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2015 10:41 #1421343
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2b5 of 2b7
2b5 heeft een benzineleiding en een retour. De 2b7 heeft die retourleiding niet.
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





