960 3.0 lpg g3 olieverbruik koprevisie gehad
- A.R.M. van Rijckevorsel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2015 15:35 #1104094
door A.R.M. van Rijckevorsel
960 3.0 lpg g3 olieverbruik koprevisie gehad is gemaakt door A.R.M. van Rijckevorsel
ls
graag jullie hulp (of een link als dit al eerder aan de orde is gekomen)
ik heb een volvo 960 3.0 uit 1995. nu 365000 op de teller. bij 330000 lpg in laten bouwen (van Orsouw)
de auto rijdt uitstekend start alltijd meteen hikt nooit en heeft goede trekkracht maar er is sprake van olieverbruik: ca 1 liter per 2000 km.
bij 330000 is er een koprevisie uitgevoerd waarbij ook alle kleirubbers etc zijn vervangen en de carterventilatie is schoongemaakt/ vernieuwd (?).
Als ik start dan is er de eerste 10 seconden een gênante blauwe wolk maar daarna komt er niets gekleurd meer uit de uitlaat.
Er zit geen water bij de olie. er zijn geen bubbeltjes in het koelwater. Wel is er na starten van de motor (ook als deze warm is) kortdurend sprake van wat benzinetachtig geurende rook uit het oliepeil gat.
Ik heb niet het idee dat er kleppen tikken of andere afwijkende geluiden zijn. De motor zweet een beetje bij de carterpakking maar er is geen sprake van olielekkage, Er ligt nooit olie onder de auto.
Het benzinegebruik is ca 1 op 7.5 en bij lpg 1 op 6 a 6.5.
ik ben zelf atechnisch dus wil de garage ernaar laten kijken (Vespa in Delft of Toncar in Berkel) maar wil graag beslagen ten ijs komen.
Dank alvast voor de reacties en mocht het van toepassing zijn: Goede vakantie
Andre
graag jullie hulp (of een link als dit al eerder aan de orde is gekomen)
ik heb een volvo 960 3.0 uit 1995. nu 365000 op de teller. bij 330000 lpg in laten bouwen (van Orsouw)
de auto rijdt uitstekend start alltijd meteen hikt nooit en heeft goede trekkracht maar er is sprake van olieverbruik: ca 1 liter per 2000 km.
bij 330000 is er een koprevisie uitgevoerd waarbij ook alle kleirubbers etc zijn vervangen en de carterventilatie is schoongemaakt/ vernieuwd (?).
Als ik start dan is er de eerste 10 seconden een gênante blauwe wolk maar daarna komt er niets gekleurd meer uit de uitlaat.
Er zit geen water bij de olie. er zijn geen bubbeltjes in het koelwater. Wel is er na starten van de motor (ook als deze warm is) kortdurend sprake van wat benzinetachtig geurende rook uit het oliepeil gat.
Ik heb niet het idee dat er kleppen tikken of andere afwijkende geluiden zijn. De motor zweet een beetje bij de carterpakking maar er is geen sprake van olielekkage, Er ligt nooit olie onder de auto.
Het benzinegebruik is ca 1 op 7.5 en bij lpg 1 op 6 a 6.5.
ik ben zelf atechnisch dus wil de garage ernaar laten kijken (Vespa in Delft of Toncar in Berkel) maar wil graag beslagen ten ijs komen.
Dank alvast voor de reacties en mocht het van toepassing zijn: Goede vakantie
Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2015 16:48 #1419771
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic olieverbruik
ik geef toe dat het beter kan, maar ik zou bij dit olieverbruik helemaal niets doen als het alleen bij de rookwolk tijdens het starten blijft. Je kunt een compressietest laten uitvoeren of alle cilinders in orde zijn, maar als er geen duidelijke aanwijzingen zijn dan liet ik alles lekker dicht en vulde gewoon iedere 2000 km een litertje olie bij. Welk type olie gebruik je? Bij mij heeft de garage er een keer per ongeluk een volsyntheet in gedaan en toen steeg ook ineens het olieverbruik. Na ontdekking weer snel olie gewisseld met de vertrouwde half-syntheet 10W40 en het olieverbruik was weer als voorheen.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2015 17:02 #1419773
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic 10w40
10w40
compressietest is een goed idee.
dank voor meedenken
compressietest is een goed idee.
dank voor meedenken
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2015 22:35 #1419782
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Even voor de duidelijkheid:
Even voor de duidelijkheid: is de kop er van af geweest voor de revisie?
Wat was de reden voor de revisie?
Piet
Wat was de reden voor de revisie?
Piet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2015 08:54 #1419788
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic kop is er af geweest. de
kop is er af geweest. de koppakking was lek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2015 12:39 #1419794
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dan is de nieuwe koppakking
Dan is de nieuwe koppakking toch ook verdacht. Is de kop goed gevlakt? Is het blok voor montage gecontroleerd op vlakheid?
Ik zou inderdaad beginnen met een compressietest, niet de simpele maar een zogenaamde 'leak down test' waarbij je via het bougiegat 7 bar persluchtdruk op de cylinder zet en de krukas handmatig draait totdat de kleppen gesloten zijn. Olievuldop of oliepeilstok verwijderen..
Als er iets mis is zal je bij één van de cylinders een lagere druk meten en zal er een beetje perslucht uit de olievuldop of oliepeilstok opening ontsnappen.
Piet
Ik zou inderdaad beginnen met een compressietest, niet de simpele maar een zogenaamde 'leak down test' waarbij je via het bougiegat 7 bar persluchtdruk op de cylinder zet en de krukas handmatig draait totdat de kleppen gesloten zijn. Olievuldop of oliepeilstok verwijderen..
Als er iets mis is zal je bij één van de cylinders een lagere druk meten en zal er een beetje perslucht uit de olievuldop of oliepeilstok opening ontsnappen.
Piet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2015 13:02 #1419795
Beantwoord door A.R.M. van Rijckevorsel in topic goed idee, ga ik na de
goed idee, ga ik na de vakantie laten doen.
nb, de kop zou zeer goed gevlakt zijn door een professioneel revisie bedrijf.
andre
nb, de kop zou zeer goed gevlakt zijn door een professioneel revisie bedrijf.
andre
Moderators: Jerry Stam