Spanrol bout distributieriem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2015 20:07 #1104000 door V700 register
Spanrol bout distributieriem is gemaakt door V700 register
Beste forum leden,

Al 1 jaar en 4 maanden heb ik gebruik kunnen maken van jullie ervaringen. Sinds die tijd ben ik trots bezitter van een Volvo 740 GLE uit 1986. De 740 sedan heeft 250k gelopen. Nog student dus nog geen ritten richting het buitenland. ( benzine ). Maar al wel enkele duizenden kilometers kunnen maken. Tot kort heb ik op het standaard onderhoud na geen onoverkomelijke problemen gehad. Maar nu....

14-6-2015 Voor het eerst zou ik meerdere weken gaan forenzen met de auto , 140km per dag, dus ik wou de laatste dingen even na lopen. Standaard dingen oliepeil, koelwater etc.. Maar met de draaiende motor hoorde ik een schurend geluid uit de richting van de distributie komen.
Die zat er een nog maar een jaar op en was dus nog niet aan vervanging toe, maar natuurlijk de beschermkap eraf gehaald. Wat blijkt: de bout die de spanrol op zijn plaats houd is los geraakt en wel zo dat het schroefdraad van het blok er mee uit geraakt is!! Zie de foto's.

Mijn vraag: Is zoiets te repareren? Zo ja hoe? Of zal er een nieuwe kop op moeten? Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt,
Sytze

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2015 20:33 #1419326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is
Is volgens mij wel te maken met een schroefdraad insert of helicoil. Spanner zal er wel af moeten denk ik, maar als je de riem om de krukaspoelie laat zitten scheelt dat werk.

Riem hergebruiken is alleen verstandig als je er nog niet teveel mee hebt gereden en zorg dat hij in dezelfde richting blijft lopen (je kan m alleen de andere kant op laten lopen als je m er helemaal afhaalt en andersom weer terugzet).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2015 21:49 #1419328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanrol bout

Timen zal ook hier wel een oplossing voor hebben,
even contacten.

Groet Mart, lidnr.: 950

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2015 22:18 #1419329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als iemand de maten van dit tapeind kan opmeten en door kan geven houd ik me van harte aanbevolen.

Bij mij is dit tapeind afgebroken (buiten de kop) en heb ik het eruit kunnen halen en vervangen door een 8.8 bout. Naar mijn idee is het tapeind 10.9 met een hogere treksterkte en levensduur bij vermoeiing. Ik heb al een nieuw tapeind besteld bij dealer maar na een maand of 4-5 heb ik nog steeds niet ontvangen (waarschuwde de magazijnman al voor). Als ik m ergens anders kan krijgen dan zou dat wel fijn zijn.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2015 21:34 #1419364 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Is het tapeinde kapot? Ik
Is het tapeinde kapot? Ik begrijp je probleem niet helemaal.
Goed schoonmaken, goed borgingmiddel er op en monteren.
Of Is de schroefdaad in het blok kapot?
Dan met helicoil vervangende schroefdraad maken.

Henk, zo'n tapeinde moet toch wel te verkrijgen zijn? Maat Is idd wel handig en ik zou ook voor 10.9 of 12.9 gaan. Heb laatst bij brammer hier in roermond 12.9 inbuskop-bouten (geen cylinderkopbout) van m12 40mm voor mn remklauwen gehaald. Niemand Had ze (incl gerenomeerde bedrijven) en twijfelde aan het bestaan ervan. Zij hadden deze gewoon liggen (wordt regelmatig in aandrijftechniek gebruikt).
Anders Ff diepte van het gat meten of testen met een bout hoever je zonder veel weerstand int blok komt.

Grtz, Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2015 21:52 #1419366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het lijkt op de tweede foto van TS of de schroefdraad van het rechter einde van het tapeind "vol" zit met iets grijs. Dat zou aluminium van de binnendraad van het gat in de kop kunnen zijn. Als het inderdaad aluminium is kun je het tapeind er beter niet opnieuw in draaien en hopen dat hij blijft zitten, want dat zal hij niet doen.

Andere mogelijkheid is dat het witte een borgmiddel is. Volgens mij zit dat er echter af-fabriek niet op/in dus het lijkt me niet heel waarschijnlijk. Bij mij (99,9% zeker origineel) in ieder geval niet.

Ik geloof dat in VIDA stond dat het 10.9 was (maar pin me daar niet op vast) maar de maten stonden er dan weer niet bij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2015 22:20 #1419367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helicoil
Bedankt voor de reacties. Die oplossing met helicoil lijkt mij niet raar. Van wat voor materiaal kan die het beste zijn? De riem zit er denk ik zo'n 3500 km op. Dus die moet opzich nog even mee kunnen. Die spanrol is wel verstandig om dan mee te vervangen?

"Het lijkt op de tweede foto van TS of de schroefdraad van het rechter einde van het tapeind "vol" zit met iets grijs." Dat is de draad van het blok inderdaad.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2015 23:09 #1419369 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanrol
Spanrol heeft geen termijn, je zou m los kunnen nemen en kijken of hij zonder geluiden draait als je m met de hand draait. Moet er toch af om er goed genoeg bij te kunnen om de helicoil te plaatsen.

Houdt er rekening mee dat als het tapeind eraf is, de riem er gemakkelijk af loopt als je de motor rondtornt. De spanrol zal een beetje scheef staan door de veerdruk/omdat het tapeind de spanrol niet meer tegen het blok aantrekt. Als je rond gaat tornen (ook na montage van de riem, om te kijken of hij op tijd blijft staan) dus alleen doen met het tapeind en moer er (niet strak) in.

Heeft mij wel een uurtje gekost, tornen zonder tapeind en je maar afvragen waarom die riem er steeds af loopt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2015 09:26 #1419375 door V700 register

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC