Koelvloeistoflekkage
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 14:16 #1103984
door V700 register
Koelvloeistoflekkage is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Op deze warme middag een vraag over koelvloeistof(lekkage).
Toen de buitentemperatuur begon te stijgen heb ik een lekkage van koelvloeistof ontdekt ter plaatse van de slangaansluitingen van de waterpomp, radiateur (bovenste aansluiting) en het thermostaathuis.
Omdat de betreffende slangen nog de eerste leken te zijn en omdat deze ter plaatse van de slangklemmen door roest aangetast leken te zijn heb ik deze slangen vervangen door nieuwe exemplaren van Timen.
Nieuwe slangklemmen (universele) eromheen en klaar. Zou je denken...
De lekkage aan de onderste radiatorslang is inderdaad verholpen. De bovenste radiatorslang lekt/zweet nog aan beide aansluitingen. Hoewel er maar heel weinig koelvloeistof lijkt te ontsnappen wil deze aansluitingen gewoon dicht hebben. Niet in de laatste plaats omdat de minste lekkage al zo goed zichtbaar is.
Weet iemand raad?
Alvast bedankt.
Op deze warme middag een vraag over koelvloeistof(lekkage).
Toen de buitentemperatuur begon te stijgen heb ik een lekkage van koelvloeistof ontdekt ter plaatse van de slangaansluitingen van de waterpomp, radiateur (bovenste aansluiting) en het thermostaathuis.
Omdat de betreffende slangen nog de eerste leken te zijn en omdat deze ter plaatse van de slangklemmen door roest aangetast leken te zijn heb ik deze slangen vervangen door nieuwe exemplaren van Timen.
Nieuwe slangklemmen (universele) eromheen en klaar. Zou je denken...
De lekkage aan de onderste radiatorslang is inderdaad verholpen. De bovenste radiatorslang lekt/zweet nog aan beide aansluitingen. Hoewel er maar heel weinig koelvloeistof lijkt te ontsnappen wil deze aansluitingen gewoon dicht hebben. Niet in de laatste plaats omdat de minste lekkage al zo goed zichtbaar is.
Weet iemand raad?
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
14-06-2015 20:26 #1419265
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic bij
mij was de bovenste tuut van de dikke slang die aan de radiator zit gescheurd. Is nl een kunststof tuut en die wordt mettertijd hard en gaat door beweging van de motor scheuren. Enige remedie bij mij was een nieuwe radiateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 21:04 #1419266
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Geen harde slangen? Als de druk te hoog is, gaat het gemakkelijker lekken. Te hoge druk kan komen door verstopte klepjes in het deksel van het expansievaatje of door een beginnend lekke koppakking.
Zou inderdaad voorzichtig zijn met slangklemmen heel hard aandraaien om het dicht te krijgen.
Het kan ook geen kwaad om erbij te zetten om wat voor motor het gaat.
Zou inderdaad voorzichtig zijn met slangklemmen heel hard aandraaien om het dicht te krijgen.
Het kan ook geen kwaad om erbij te zetten om wat voor motor het gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 22:31 #1419269
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Waterpomp
Wanneer de slang aan de waterpomp niet goed afsluit zit er meestal oxide op de aansluiting van de waterpomp. Deze oxide rondom de pijp verwijderen met vijl/schuurlinnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 23:09 #1419271
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Te grote diameter?
Misschien slangen van een te grote diameter?
Bij de Diesels zijn exact dezelfde slangen er in verschillende diameters. In de latere modeljaren hebben ze de diameter veranderd(?) De kleine variant past niet op de grote, maar de grote variant past wel op de kleine maar dat krijg je niet lekker dicht.
Groeten,
Gerben
Bij de Diesels zijn exact dezelfde slangen er in verschillende diameters. In de latere modeljaren hebben ze de diameter veranderd(?) De kleine variant past niet op de grote, maar de grote variant past wel op de kleine maar dat krijg je niet lekker dicht.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2015 09:43 #1419274
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo,
Hallo,
Bedankt voor het medenken zover.
Het betreft een B230FB motor. Dit heb ik ook in mijn handtekening staan, deze wordt echter niet geplaatst wanneer je een nieuw topic opent(?).
De dop van het expansievat heb ik eerder al schoon gemaakt omdat het systeem geen druk opbouwde. Dit is nu wel het geval. Of het overdruk klepje (goed) werkt weet ik niet, maar ik ga er wel vanuit.
De slangen zijn ook bij draaiende motor totaal niet hard waardoor ik te hoge druk door een lekke koppakking vooralsnog uitsluit (fingers crossed).
Gisteren heb ik de slangklemmen zodanig gepositioneerd dat het 'wormwiel' aan de bovenzijde zit. Hierdoor is het het meest waarschijnlijk dat de slang aan de onderzijde wel goed aangedrukt wordt.
Na een kort ritje naar het werk vanochtend lijkt het beter te zijn. Desondanks houd ik het nog maar even kritisch in de gaten omdat het vanochtend nog niet echt warm was.
Corrosie zou een issue kunnen zijn op het thermostaathuis. Op de radiator zou dan sprake moeten zijn van een andere vorm van vervuiling. Dit ga ik pas controleren wanneer de lekkage aanhoudt aangezien het me niet lukt om de koelvloeistof netjes af te laten.
Verdere suggesties blijven welkom.
Bedankt voor het medenken zover.
Het betreft een B230FB motor. Dit heb ik ook in mijn handtekening staan, deze wordt echter niet geplaatst wanneer je een nieuw topic opent(?).
De dop van het expansievat heb ik eerder al schoon gemaakt omdat het systeem geen druk opbouwde. Dit is nu wel het geval. Of het overdruk klepje (goed) werkt weet ik niet, maar ik ga er wel vanuit.
De slangen zijn ook bij draaiende motor totaal niet hard waardoor ik te hoge druk door een lekke koppakking vooralsnog uitsluit (fingers crossed).
Gisteren heb ik de slangklemmen zodanig gepositioneerd dat het 'wormwiel' aan de bovenzijde zit. Hierdoor is het het meest waarschijnlijk dat de slang aan de onderzijde wel goed aangedrukt wordt.
Na een kort ritje naar het werk vanochtend lijkt het beter te zijn. Desondanks houd ik het nog maar even kritisch in de gaten omdat het vanochtend nog niet echt warm was.
Corrosie zou een issue kunnen zijn op het thermostaathuis. Op de radiator zou dan sprake moeten zijn van een andere vorm van vervuiling. Dit ga ik pas controleren wanneer de lekkage aanhoudt aangezien het me niet lukt om de koelvloeistof netjes af te laten.
Verdere suggesties blijven welkom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2015 23:46 #1419337
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het lek lijkt boven
na de slangklemmen verdraaid te hebben en deze zo ver mogelijk tegen de ril in de aansluiting vastgezet te hebben is de lekkage vooralsnog opgelost.
De komende tijd houd ik het in de gaten. Mocht de lekkage opnieuw ootreden dan ga ik de aansluitingen schoonmaken.
De komende tijd houd ik het in de gaten. Mocht de lekkage opnieuw ootreden dan ga ik de aansluitingen schoonmaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2015 09:42 #1419862
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En toch weer niet...
Omdat de radiatorslang op zowel de aansluiting met zowel het thermostaathuis als de radiator (bovenste aansluiting) toch weer begon te lekken heb ik de zaak nog eens goed bekeken.
Op de aansluiting van het thermostaathuis bleek inderdaad erg veel aangekoekte koelvloeistof aanwezig. dit heb ik verwijderd met een klein schroevendraaiertje en een koperborsteltje. Op de aansluiting van de radiator bleek geen aankoeking aanwezig.
Na schoonmaken heb ik de slangen weer aangesloten en na enige dagen rijden in warm weer bleken de aansluitingen toch weer te lekken.
De enige conclusie die ik toen nog kon trekken was dat de Scantech radiatorslang die ik gemonteerd heb te ruim is.
Hierop heb ik zowel de aansluiting op het thermostaathuis als de radiator opgedikt met zelfvulcaniserende tape. Tot op heden is de aansluiting mooi dicht en wederom blijf ik het in de gaten houden.
Kijkend onder de motorkap van de inmiddels gearriveerde 740 lijk ik het geleerde ook daar in de praktijk te mogen gaan brengen...
Op de aansluiting van het thermostaathuis bleek inderdaad erg veel aangekoekte koelvloeistof aanwezig. dit heb ik verwijderd met een klein schroevendraaiertje en een koperborsteltje. Op de aansluiting van de radiator bleek geen aankoeking aanwezig.
Na schoonmaken heb ik de slangen weer aangesloten en na enige dagen rijden in warm weer bleken de aansluitingen toch weer te lekken.
De enige conclusie die ik toen nog kon trekken was dat de Scantech radiatorslang die ik gemonteerd heb te ruim is.
Hierop heb ik zowel de aansluiting op het thermostaathuis als de radiator opgedikt met zelfvulcaniserende tape. Tot op heden is de aansluiting mooi dicht en wederom blijf ik het in de gaten houden.
Kijkend onder de motorkap van de inmiddels gearriveerde 740 lijk ik het geleerde ook daar in de praktijk te mogen gaan brengen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2015 18:24 #1423135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heden
Nu een aantal maanden verder nog steeds goed?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam