Katalysator

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2015 10:59 #1103951 door Jerry Stam (GAST)
Katalysator is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Een week geleden is mijn uitlaat vernieuwd. Dat wil zeggen niet de katalysator. Nu zie ik dat in de pijp voor de kathalisator een gaatje zit. Ook vernieuwen dus denk ik. Nu zijn die krengen erg duur, dus heeft iemand er nog eentje liggen die nog een (paar) ton meekan?
Dank voor de reactie.

Michel

Modedit JS: reactiezin aangepast

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2015 11:23 #1419121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaatje
Zit dat gaatje op de zijkant? Grote kans dat het een extra aansluiting is waar normaal een nippel in zit gedraaid. Die rot er af. Kun je gewoon weer laten lassen (boutkop erin) en ben je voor een paar tientjes klaar.

Heb het ook gehad, een "pok" tegen de bodemplaat en daarna stofzuigergeluid :)

Modedit JS: vanwege aanpassing OP, eerste zin deze post aangepast

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2015 12:02 #1419122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nodig?
Het ligt aan je bouwjaar.
Soms hoef je geen katalysator te hebben..

www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html
KAT VERPLICHTINGEN

Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.

RENDEMENT:

Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.

UITZONDERINGEN:

GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben.

TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor véél beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt…

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2015 20:12 #1419135 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel Henk,
Dankjewel Henk,
Zit indedaad aan de zijkant, vond dat al vreemd...
Een zeer waardevolle (:-)) reactie. Zo gaan we het oplossen.
Groet,
Michel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2015 20:16 #1419136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooie les Jeroen, zou dat wel
Mooie les Jeroen, zou dat wel een willen proberen, zonder kat. Maar hij is van 98 helaas. Dus dichtlassen denk ik.
Nogmaals bedankt,
Michel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2015 22:34 #1419138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de info Jeroen
Bedankt voor de info Jeroen klinkt interessant. Zal eens een kat scoren en leegkloppen. Mijn toch al niet te snelle FB op gas zal er van opknappen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2015 23:39 #1419140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leegkloppen

Niet alleen leegkloppen maar dan ook een rechte pijp in de lege kat stoppen en vastlassen. Doe je dat niet is de kans groot dat je een irritant snerpend geluid krijgt bij gasgeven.

Dat moet lukken met jou tegenwoordige laskunsten Paul!

groetjes Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2015 00:32 #1419141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou daar waag ik mij niet aan
Nou daar waag ik mij niet aan Rudiger. Heb jij die lege kat niet meer ? Dat gesnerp viel mij niet op had ooit een 740 met leeggeklopte kat je hoorde het wel maar het stoorde mij niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2015 15:53 #1419159 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hmm.
Ik heb zelf altijd erg weinig gemerkt toen ik de KAT onder de wagen weghaalde. Zowel bij een 16V en een B230F.

Maarja..dat zijn dan ook turboloze blokken.

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2015 21:23 #1419179 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Turbolose blokken en kat
Turbolose blokken en kat weghalen Is leuk maar weinig effect.
Als je voor pk's wilt werkt het wel iets maar grote kans dat laag in de toeren je juist verlies hebt in koppel.
Gerben gaf het ook al aan uit ervaring.
Veel duitse autobahn planken, dan direct doen, maar anders...

Met turboblokken idd compleet ander verhaal.

Als ie toch lek Is bij turboblok, las er dan een 200 cpi kat onde. Staan op ebay zat te koop, metalkat.

Grtz, Daniel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD