Temperatuursensor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2015 08:00 #1103948
door V700 register
Temperatuursensor is gemaakt door V700 register
In dit onderwerp (
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/mo...jgt-teveel-brandstof
) heb ik het slechte lopen van mijn auto aan de orde gesteld. Omdat er geen reacties meer komen, start ik een nieuwe discussie.
Ik heb nu namelijk de stekker van de temp.sensor eraf gehaald. Dit heeft geen resultaat: de auto blijft hetzelfde lopen. Dat betekent vooral bij warmere motor een slechtere loop.
Ik neem toch aan dat er een verandering merkbaar moet zijn wanneer je de temp.sensor buiten werking stelt?
Blijft de vraag: waar ligt het aan? Want er zijn nu 2 sensors geprobeerd, weliswaar gebruikte. Dus nu lijkt het of deze sensor ook kapot is. Of de bedrading naar de sensor is niet goed, zodat hij de signalen niet doorgeeft.
Dus is er iemand die weet hoe dit is te meten?
Ik heb nu namelijk de stekker van de temp.sensor eraf gehaald. Dit heeft geen resultaat: de auto blijft hetzelfde lopen. Dat betekent vooral bij warmere motor een slechtere loop.
Ik neem toch aan dat er een verandering merkbaar moet zijn wanneer je de temp.sensor buiten werking stelt?
Blijft de vraag: waar ligt het aan? Want er zijn nu 2 sensors geprobeerd, weliswaar gebruikte. Dus nu lijkt het of deze sensor ook kapot is. Of de bedrading naar de sensor is niet goed, zodat hij de signalen niet doorgeeft.
Dus is er iemand die weet hoe dit is te meten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2015 08:37 #1419106
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geeft
Geeft de meter in je dashboard nog wel de temperatuur aan? Er zijn namelijk 2 sensoren, eentje voor de meter in het dashboard en eentje voor de ECU.
Wat anders: Volgens mij heb je een 5e injector onder het gasklephuis, die wordt gebruikt als koudestart injector. Als je die eens lostrekt??
Wat anders: Volgens mij heb je een 5e injector onder het gasklephuis, die wordt gebruikt als koudestart injector. Als je die eens lostrekt??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2015 09:04 #1419107
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Henk,
Dag Henk,
Ja ik weet het verschil tussen de 2 sensoren. Die ik heb losgehaald is de moeilijk toegangbare.
Je zegt de 5e injector: heeft een B230F die? Ik meende te horen dat er geen koudestartinjector meer is. Er zit inderdaad een stekker onder inlaat/gasklep.
Maar dan nog steeds de vraag: er moet toch verschil merkbaar zijn wanneer men de temp.sensor buiten werking stelt?
Ja ik weet het verschil tussen de 2 sensoren. Die ik heb losgehaald is de moeilijk toegangbare.
Je zegt de 5e injector: heeft een B230F die? Ik meende te horen dat er geen koudestartinjector meer is. Er zit inderdaad een stekker onder inlaat/gasklep.
Maar dan nog steeds de vraag: er moet toch verschil merkbaar zijn wanneer men de temp.sensor buiten werking stelt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2015 09:47 #1419108
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op
Op een gegeven moment is men afgestapt van die 5e injector. Waar precies weet ik niet, ik weet dus ook niet welke systemen de injector wel hebben en welke niet. Als die stekker niet van de gaskleppositieschakelaar of CIS klep is zal die wel van de koudestart injector zijn.
Je hebt gelijk dat je wel een verandering zou verwachten als je de stekker loshaalt. Qua doormeten: De draad loopt naar de ECU. Uitvogelen welke pin in de ECU connector voor deze sensor is. Daar een draad aan verbinden, die buitenom losjes naar de motorruimte leggen en met je multimeter de weerstand meten tussen die draad en de (losgenomen) connector van de temperatuursensor. Weerstand moet onder de 5 ohm liggen.
Het begint dus denk ik met uitzoeken op welke pin van de ECU de temperatuursensor binnenkomt. Staat wel in VIDA denk ik.
Je hebt gelijk dat je wel een verandering zou verwachten als je de stekker loshaalt. Qua doormeten: De draad loopt naar de ECU. Uitvogelen welke pin in de ECU connector voor deze sensor is. Daar een draad aan verbinden, die buitenom losjes naar de motorruimte leggen en met je multimeter de weerstand meten tussen die draad en de (losgenomen) connector van de temperatuursensor. Weerstand moet onder de 5 ohm liggen.
Het begint dus denk ik met uitzoeken op welke pin van de ECU de temperatuursensor binnenkomt. Staat wel in VIDA denk ik.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2015 09:52 #1419111
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic schema
Bij LH4.2 is dat no 13 bij de ECU.
Zoek even in het schema voor de LH2.2
Welke ECU/sensor er in moet zitten is mij ook nog niet echt duidelijk.
Een 032 of een 030 is meen ik mogelijk.
Jouw motor heeft wonderlijk genoeg geen koude startinjector
De latere modellen B230F heben dat ook niet. Ik meen dat jouw auto een Amerikaanse uitvoering is. Toch maar eens proberen uit te vinden wat er precies in en op hoort te zitten.
Zoek even in het schema voor de LH2.2
Welke ECU/sensor er in moet zitten is mij ook nog niet echt duidelijk.
Een 032 of een 030 is meen ik mogelijk.
Jouw motor heeft wonderlijk genoeg geen koude startinjector
De latere modellen B230F heben dat ook niet. Ik meen dat jouw auto een Amerikaanse uitvoering is. Toch maar eens proberen uit te vinden wat er precies in en op hoort te zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2015 12:53 #1419126
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb nog even voor je gezocht, maar kon de pagina die ik eerder ook al eens voor je had gevonden niet terugvinden. Ook niet in mijn PB's die ik naar jou gestuurd heb. Misschien heb jij die nog bewaard?
Volgens mij waren er 4 systemen op de B230F. LH 2.2, LH 2.4 en Rex/Regina, daar ben ik zeker van. Na even zoeken denk ik dat het vierde systeem Motronic is, versie 1.8. Van Motronic ben ik overigens meer zeker dan dat het specifiek 1.8 is. Ergens staat 3.2 me ook nog bij. Dit vond ik ook nog op internet: www.scribd.com/doc/3698768/Motronic-B230F en workshop-manuals.com/volvo/940/l4-2.3l_s...on_and_instructions/ .
Hoop dat je er wat aan hebt. Als je mijn PB nog hebt zou dat wellicht ook interessant kunnen zijn....
Volgens mij waren er 4 systemen op de B230F. LH 2.2, LH 2.4 en Rex/Regina, daar ben ik zeker van. Na even zoeken denk ik dat het vierde systeem Motronic is, versie 1.8. Van Motronic ben ik overigens meer zeker dan dat het specifiek 1.8 is. Ergens staat 3.2 me ook nog bij. Dit vond ik ook nog op internet: www.scribd.com/doc/3698768/Motronic-B230F en workshop-manuals.com/volvo/940/l4-2.3l_s...on_and_instructions/ .
Hoop dat je er wat aan hebt. Als je mijn PB nog hebt zou dat wellicht ook interessant kunnen zijn....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2015 14:41 #1419129
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Henk en Timen,
Dag Henk en Timen,
Jouw PB's heb ik nog wel inderdaad. We zaten toen uit te zoeken of het jaartal wel klopt en hoe het zit met een USA.
Ik heb een 2.2. Dat is mij ooit verteld. Maar dat moet ook wel kloppen, want als ik in VADIS zoek kom ik op een ECU 0280000544 uit (de 554 en 511 schijnt ook te kunnen voor de B230F). En die 544 is volgens een schema van Bosch weer gekoppeld aan een 2.2. Regina of 4.2 kom ik daarin niet tegen. Alleen de 2.2, 2.4 en Motronic. De Motronic is dan bedoeld voor de B23ET, B23ET Man., B200ET en de B230ET Aut..
Overigens hoort bij mijn auto dan weer de blauwe temp. sensor, aldus VADIS.
Ik zal het schema even plaatsen:
Zie hier: www.volvotips.com/index.php/740-760-780/...u-application-chart/
Dus welk pooltje hoort nu bij de sensor op mijn ECU?
Overigens hoop ik vandaag of morgen een gebruikte ECU binnen te krijgen. Kijken of dat wat doet, maar ik ben toch wel van mening dat het iets met die temp.sensor heeft te maken. Tenzij het gedeelte in de ECU wat de waardes van de sensor moet ontvangen niet werkt of zo. Zeg maar een hersengedeelte wat niet goed werkt.
Jouw PB's heb ik nog wel inderdaad. We zaten toen uit te zoeken of het jaartal wel klopt en hoe het zit met een USA.
Ik heb een 2.2. Dat is mij ooit verteld. Maar dat moet ook wel kloppen, want als ik in VADIS zoek kom ik op een ECU 0280000544 uit (de 554 en 511 schijnt ook te kunnen voor de B230F). En die 544 is volgens een schema van Bosch weer gekoppeld aan een 2.2. Regina of 4.2 kom ik daarin niet tegen. Alleen de 2.2, 2.4 en Motronic. De Motronic is dan bedoeld voor de B23ET, B23ET Man., B200ET en de B230ET Aut..
Overigens hoort bij mijn auto dan weer de blauwe temp. sensor, aldus VADIS.
Ik zal het schema even plaatsen:
Zie hier: www.volvotips.com/index.php/740-760-780/...u-application-chart/
Dus welk pooltje hoort nu bij de sensor op mijn ECU?
Overigens hoop ik vandaag of morgen een gebruikte ECU binnen te krijgen. Kijken of dat wat doet, maar ik ben toch wel van mening dat het iets met die temp.sensor heeft te maken. Tenzij het gedeelte in de ECU wat de waardes van de sensor moet ontvangen niet werkt of zo. Zeg maar een hersengedeelte wat niet goed werkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2015 21:59 #1419182
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien opgelost
Nou, ik denk dat het opgelost is. Vandaag was de nieuwe ECU binnengekomen, hoorde ik van mijn vrouw. Dus toen ik van mijn werk naar huis wilde rijden, dacht ik: laat ik eerst die temp.sensor weer aansluiten, anders is die motor heet en brand ik me misschien. Dus ik zit die stekker eens te bekijken: zie ik dat een van de pooltjes helemaal naar achteren is gedrukt en op die manier nooit contact kan maken met de sensor. Dus ik zit op die parking te pielen om die stekker los te krijgen, vliegt dat andere pooltje er ook uit. Het lukte me niet om die weer te pakken te krijgen. Dus ik rij naar huis...en wat blijkt: rijdt ie helemaal goed. Waarschijnlijk, omdat beide pooltjes nu tegen elkaar aan zaten. Dus het gekke is dat ie het toen goed deed, ondanks dat ie niet was aangesloten.
In ieder geval heb ik thuis de stekker weer in orde gemaakt en erop geklikt. Zoals het nu lijkt is het nu goed. Maar ik juich nog niet, want misschien dat de ECU weer de 'fout' herstelt en dan weer gek gaat doen; dat heb ik wel eens eerder meegemaakt.
Wordt vervolgd...
In ieder geval heb ik thuis de stekker weer in orde gemaakt en erop geklikt. Zoals het nu lijkt is het nu goed. Maar ik juich nog niet, want misschien dat de ECU weer de 'fout' herstelt en dan weer gek gaat doen; dat heb ik wel eens eerder meegemaakt.
Wordt vervolgd...
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2015 22:13 #1419186
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Hoe hoger de weerstand, des
Hoe hoger de weerstand, des te kouder denkt de ecu.
Hoe lager de weerstand, hoe warmer) dus minder brandstofinspuiting).
Bij LH2.4 gaat de ecu bij lossr stekker vorlgens mij uit van 60 graden om maar te blijven functioneren. Of die bij 2.2 zo Is weet ik Ff niet.
Die koude startinjector Is int begin van Lh2.4 nog toegepast maar redelijk snel weggelaten door compensatie over de 4 standaard injectoren.
Grtz, Daniel
Hoe lager de weerstand, hoe warmer) dus minder brandstofinspuiting).
Bij LH2.4 gaat de ecu bij lossr stekker vorlgens mij uit van 60 graden om maar te blijven functioneren. Of die bij 2.2 zo Is weet ik Ff niet.
Die koude startinjector Is int begin van Lh2.4 nog toegepast maar redelijk snel weggelaten door compensatie over de 4 standaard injectoren.
Grtz, Daniel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 22:28 #1419241
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die zwarte stelschroef voor
Die zwarte stelschroef voor het stationair toerental heeft daardoor zijn functie nu ook weer teruggekregen. Eerst deed ie niks.
Moderators: Jerry Stam