motorsteun 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 20:46 #1103810 door V700 register
motorsteun 960 is gemaakt door V700 register
Heeft iemand hier ervaring met vervangen motorsteun aan inlaat kant van een 6 cilinder in een 960 V90 S90?
Vandaag even gekeken maar links is het een stuk lastiger dan rechts, ik kom er gewoon nauwelijks bij.
Ik denk dat ik hem wel via de onderkant er uiteindelijk wel uit krijg als ik de reacatiestang los neem.
Maar het loshalen is dan nog een probleem, de bovenste bout losdraaien is met name lastig.
Ik had de luchtfilter en LMM er al uit maar dan moet je nog met een soort hoek erbij en werkt niet goed.
Ik heb eigenlijk geen zin om het spruitstuk weg te nemen, is er nog een andere weg?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2015 20:37 #1418342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gelukt
Toch gelukt om zelf de linker motorsteun te vervangen zonder inlaatspruitstuk te verwijderen. Het viel niet mee met name het achterste boutje van de steun was vrijwel onbereikbaar en kon nergens een sleutel kwijt, maar na een flinke puzzel van onder af uiteindelijk toch losgekregen.
Aan de voorkant net genoeg ruimte gemaakt door het luchtfilterhuis volledig te verwijderen, ik kon zo net bij de bovenste bout. De reactiestang losgehaald om de steun weg te nemen via onder. Inbouwen ging eenvoudiger, met de motor iets verder in de lucht.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2015 10:49 #1418352 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mooi gedaan! Wat was jouw
Mooi gedaan! Wat was jouw reden om deze steun te vervangen? Ik denk niet dat dit veel gebeurt.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2015 11:30 #1418353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reden
Ik ben bezig trillingen in de aandrijflijn op te lossen, tot dusver is het helaas nog niet goed.
Ik heb op andere draadjes het hier al over gehad;
Hangrubber en lager vervangen maar de trillingen zijn niet weg, het zijn meer brommende vibraties geworden nu. De cardanas vervolgens laten testen op balanceer apparaat en dan zie dat de as gewoon prima in balans is, geen gekke waardes oid. Nu dus verder zoeken. Rechter motorsteun en baksteun vorig jaar al vervangen. De linker toen niet meegenomen, want die leek ok.
Ik merkte nu met het aanslaan van de airco dat de auto even schud en vandaar dat ik vond dat ik met deze lastig bereikbare steun toch ook echt maar even moest.
Maargoed, ik heb er nog niet mee op de snelweg gereden, dus verandering in vibraties heb ik nog niet goed bestudeerd, maar heb wel meteen het idee dat de motor weer stiller voor in de auto ligt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2015 14:29 #1418363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorsteunen vervangen
Hé dat is een goed bericht, ik moet de motorsteunen vervangen van mijn groene S90. Deze zijn gebroken bij een aanrijding, maar we hebben het chassis recht kunnen krijgen en uit een sloper heb ik ze kunnen bemachtigen.
Dat was al een hele puzzel, dus ik ga jouw aanwijzing volgen en proberen om het zo voor elkaar te krijgen... was al bang dat de uitlaat er helemaal af moest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2015 20:26 #1418525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant!
Ik volgde de vorige draadjes ook al. Heb er zelf ook al iets over opgemerkt maar bij mijn 960 is het ook flink brommen/trillen... Vanaf 75 - 80 km.. Boven de 110 wordt het minder. Voor mijn gevoel is het net alsof de as dan in z'n eigen frequentie meedraait. Timen schreef er ook al eens over en een link naar een filmpje waarin duidelijk wordt verklaard hoe een en ander in z'n werkt gaat.
Feit blijft dat het, kennelijk, ontzettend lastig zoeken is. Ik heb hier en daar navraag gedaan. Daaruit blijkt dat ook ik in eerste instantie bij de motorsteunrubbers moet beginnen. Als ik hierboven lees hoe dat in z'n werk moet gaan.... heb er zin an.. ( not)
Wat ik met mijn auto merk is dat bij het versnellen rond de 70 - 80 het brommen duidelijker merkbaar/hoorbaar is. Zodra gas los; neemt ook dat brommen af. Niet weg..
Je zou dus voorzichtige conclusie kunnen trekken dat het met kantelen van de motor te maken heeft? Dus 'slappe' motorsteunen?..
Ben benieuwd of er iemand met gelijke ervaringen eerdaags in Spijkenisse op de sleuteldag is of wat kan vertellen over de motorsteunen/rubbers..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2015 22:09 #1418592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trillingsdempers
De nieuwe motorsteun doet duidelijk zijn werk, de auto schud niet meer even bij aanslaan van de airco pomp. De trillingen/vibraties uit de cardanas omgeving zijn echter juist nog weer iets erger geworden, hij zingt nu ook even precies bij 50 km/pu.
De conclusie is dat de oorzaak echt van achter moet komen, speling in de steekassen en de rubbers van de zijliggers verdenk ik het meest hiervan. De bak zou dat ook kunnen? Hij schakelt erg fijn, wel valt hij vrij hard in de D vanuit de P..

Ik heb vandaag trillingsdempers geplaatst zowel onder de bevestigingsplaat als onder het hanglager zodat de de hoogte niet veranderd.
De dunste die ik kon vinden in M8 waren 20mm dik en 30mm doorsnede.
Ik moet zeggen dat het wel echt verschil maakt, de vibraties zijn minder hard, ronder zou ik het willen noemen, logisch natuurlijk, neemt de trillingen oorzaak niet weg, verzwakt alleen het doorgeven van de vibraties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2015 22:25 #1418595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die motorsteunen worden slap
Die motorsteunen worden slap naar verloop van tijd. Ik heb mijn baksteun vervangen, merk je echt. Bij een vriend z'n 850 die wat bonkte alles vervangen en hij rijdt 100% fijner. Dus zeker doen.

Bij olielekkage versnelt het proces zich, de olie vreet de rubbers op. Bij mijn Mercury Sable was zelfs een hydraulische steun finaal doormidden gebroken. Maar dat is even wat lastiger repareren dan bij een 960 met een dwarsgeplaatste 3.8 V6 :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2015 22:34 #1418596 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voor alle steunen vernieuwd
Hoi Paul,

Ja mee eens. Bij mij zijn nu aan de voorkant alle 3 de steunen nieuw, beide motorsteunen en ook de baksteun.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC