Benzinemeter defect?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2015 19:37 #1103725 door V700 register
Benzinemeter defect? is gemaakt door V700 register
Ik heb nog steeds de Volvo S90 uit 1998 met nu ruim 618000 km op de teller. De auto rijdt meestal op LPG.
De laaste jaren rij ik niet meer zoveel als voorheen ( ca. 75000 km per jaar ). Afgelopen jaar slechts zo'n 100 tot 200 km plezier ritjes ( Meest gebruik ik Volvo C70 )
Afgelopen jaar heeft de S90 heel lang stilgestaan.( vanaf september 2014 )
Vandaag weer eens van stal gehaald en een rit gemaakt ( na langdurig te moeten starten ) .
De S90 reed daarna als vanouds weer perfect ( op LPG ). Wel last van de banden ( de zgn "ochtendzolen" )., goed te voelen in het begin.

De benzinemeter gaf ook altijd de inhoud van de benzine tank aan. Was nog ruim 1/2 vol..
Op een gegeven moment viel de wijzer terug naar nul en ging een oranje lampje branden. ( Ik neem aan dat de benzine tank niet leeg was ).
Zou de benzine meter dan toch defect kunnen zijn ??
Ik had voor het laatst op 29 december 2012 een volle tank van 80 liter. ( De auto start op benzine en gaat dan na enkele kilometers automatisch over op LPG, te zien aan het groene symbool ).Dus veel benzine verbruik heb ik niet
De S90 heeft dus heel lang stilgestaan met de benzine. Zou de benzine verouderd kunnen zijn en er aanslag ( sludge ) op de sensor van de benzinemeter kunnen
zitten.?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2015 09:03 #1417965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moet je wel wat aan doen
Ik zou direct beginnen met je brandstof filter te vervangen en misschien ook de benzine gewoon vervangen in je tank als die nog erg vol is met 2,5 jaar oude brandstof, anders een halve tank verse 98 benzine erbij met een flesje goede injectorreiniger.
Dan maar eens een tijdje op benzine gaan rijden..ik zou me persoonlijk eerder zorgen maken over de gezondheid van de brandstof toevoer dan over de meter op je dashboard, dat is meer in 2e instantie lijkt mij.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2015 15:17 #1417977 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Leuk weer eens wat van u te
Leuk weer eens wat van u te horen. Volgens mij heeft u nog steeds de hoogste kilometerstand in een S90 en de één na hoogste kilometerstand in een 6 cylinder.

In het linker "opbergvakje" in de bagageruimte zit de connector naar de benzinetank. 4 draadjes, 2 voor de spanning naar de brandstoftank (paars en zwart) en 2 voor de spanning naar de niveau-vlotter (oranje-wit en bruin). Als je de connector los trekt en de auto op contact zet moet de brandstofmeter op nul blijven staan en het lampje gaan branden. Als je dan de twee aansluitingen van de niveau-vlotter met een draadje doorverbindt moet de meter helemaal naar rechts gaan. Als dat zo is werkt de benzinemeter goed en zit de niveau-vlotter in de tank vast. Als dat niet zo is, dan is er iets mis met de benzinemeter.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2015 20:43 #1417983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als het een origineel blok is..
Als er een origineel blok in ligt dan is dat zeker bijzonder en ook weer hoopgevend te noemen.
Ik heb dan wel de hoogste km stand bij de 6 cilinders maar mijn blok heeft dus nog net geen 270 dzd gelopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 11:31 #1418019 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schiet
Schiet me opeens te binnen: Gebeurde dit terwijl de auto op LPG of benzine reed? Welke LPG installatie betreft het hier?

BIj bijv. Vialle LPi geeft de benzinemeter als je op LPG rijdt de hoeveelheid LPG aan, en als je op benzine rijdt de hoeveelheid benzine. Misschien ging daar iets mis, zat de vlotter in de LPG tank vast of ging het signaal in de LPG computer niet helemaal lekker naar de meter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 19:17 #1418066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine meter defect ??
Hallo Henk,
Bedankt voor je reactie. Het gebeurde, terwijl de S90 Limited Edition 1998 op LPG reed ( groen lichtje op de benzine/lpg schakelaar )
De LPG installatie is een Volvo LPI installatie, door Volvo Ned. ingebpuwd begin 1998 ( Ik weet niet precies welk merk Volvo Ned. daarvoor gekozen heeft. Ik kan geen idenficatie op een bepaald onderdeel vinden, maar ik heb me wel eens laten vertellen, dat het een naar Volvo normen aangepaste Vialle inst. zou zijn.
Als ik op LPG reed, gaf de benzine / brandstofmeter ook altijd de juiste hoeveelheid benzine aan. Dit was alle 618000 km zo.
De inhoud van de LPG tank werd ook altijd aangegeven. middels groene streepjes op de benzine /LPG schakelaar ( 4 groene streepjes is vol enz. enz. Bij rood streepje binnen 75 km LPG tanken.
Ik kon dus altijd zien welke hoeveelheden brandstof . LPG en Benzine , er waren.

Aart H. Hommerson

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 19:22 #1418067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk
Duidelijk, dan zal de benzinemeter altijd de hoeveelheid benzine aan hebben gegeven.

De situatie dat de benzinemeter de LPG hoeveelheid aangeeft tijdens rijden op LPG gebruikt een zwart verkant knopje met horizontaal/verticaal LPG/GPL en rood/groen lampje. Daar valt verder geen hoeveelheid op aan te geven dus deed men dat via de benzinemeter.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC