Motor loopt bijna niet, maar soms perfect...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2015 17:27 #1103706
door V700 register
Motor loopt bijna niet, maar soms perfect... is gemaakt door V700 register
De laatste tijd kwam het steeds vaker voor dat de motor ineens ging schokken en ik nog net met een gangetje van 15km/uur naar huis kon rijden. Totaal geen vermogen meer (maar geen rook oid uit de uitlaat).
De dag erna deed hij het dan weer perfect, maar nu loopt hij bijna nooit meer goed en is de motor na het starten niet of nauwelijks meer aan de praat te houden.
Het is een B204GT, dus 16 klepper turbo-intercooler.
Heb al een hoop geprobeerd, tot nu toe zonder resultaat.
Foutcode stand 2: 111
Foutcodes stand 5: 423, 431, 421 maar dit komt misschien door het slechte lopen.
Wat er al gebeurd is:
- nieuw brandstoffilter
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe bougies
- nieuw benzinepomprelais
- voorste benzinepomp werkt
- geen luchtlekken
Ik wil nog de luchtmassameter testen, is hier een methode voor (aan de andere kant, dan zou hij vast geen 111-code geven...)?
Wat zou het kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Arthur
De dag erna deed hij het dan weer perfect, maar nu loopt hij bijna nooit meer goed en is de motor na het starten niet of nauwelijks meer aan de praat te houden.
Het is een B204GT, dus 16 klepper turbo-intercooler.
Heb al een hoop geprobeerd, tot nu toe zonder resultaat.
Foutcode stand 2: 111
Foutcodes stand 5: 423, 431, 421 maar dit komt misschien door het slechte lopen.
Wat er al gebeurd is:
- nieuw brandstoffilter
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe bougies
- nieuw benzinepomprelais
- voorste benzinepomp werkt
- geen luchtlekken
Ik wil nog de luchtmassameter testen, is hier een methode voor (aan de andere kant, dan zou hij vast geen 111-code geven...)?
Wat zou het kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Arthur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2015 17:53 #1417848
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze
Deze pagina met storingscodes voor specifiek de B204xT had je gevonden?
volvo700vereniging.nl/node/12128
Mijn vrije interpreatie:
4-2-1: De ECU krijgt de juiste laaddruk niet door, of die correspondeert niet met het signaal van de gaskleppositiesensor. Check de slangen.
4-2-3: Het signaal uit de gaskleppositiesensor is niet juist
4-3-1: Temperatuursignaal afwezig.
Heb je de codes gewist en toen uitgelezen? Belangrijk, anders zit je misschien naar oude codes te kijken.
4-2-1 en 4-2-3 lijken me met elkaar te maken te hebben. De gaskleppositiesensor is bij deze motoren geen schakelaar maar een sensor die ook de tussenliggende posities doorgeeft. Eigenlijk een potentiometer/variabele weerstand die aan de as van de gasklep zit. Ik zou het gasklephuis schoonmaken en de afstelling van de sensor nalopen. Verder de kabelboom checken en ook de slangen voor de laaddruk controleren. Dat het soms wel/niet voorkomt kan op een gare slang of kabel duiden.
4-3-1 lijkt me een losstaand probleem.
Mijn vrije interpreatie:
4-2-1: De ECU krijgt de juiste laaddruk niet door, of die correspondeert niet met het signaal van de gaskleppositiesensor. Check de slangen.
4-2-3: Het signaal uit de gaskleppositiesensor is niet juist
4-3-1: Temperatuursignaal afwezig.
Heb je de codes gewist en toen uitgelezen? Belangrijk, anders zit je misschien naar oude codes te kijken.
4-2-1 en 4-2-3 lijken me met elkaar te maken te hebben. De gaskleppositiesensor is bij deze motoren geen schakelaar maar een sensor die ook de tussenliggende posities doorgeeft. Eigenlijk een potentiometer/variabele weerstand die aan de as van de gasklep zit. Ik zou het gasklephuis schoonmaken en de afstelling van de sensor nalopen. Verder de kabelboom checken en ook de slangen voor de laaddruk controleren. Dat het soms wel/niet voorkomt kan op een gare slang of kabel duiden.
4-3-1 lijkt me een losstaand probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2015 18:41 #1417850
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Henk, ik heb de
Bedankt Henk, ik heb de gasklepschakelaar gedemonteerd. Op geen enkel contact meet ik weerstand, weet je of dit normaal is?
Ik denk dat ik sowieso maar even een nieuwe haal...
Ik denk dat ik sowieso maar even een nieuwe haal...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2015 19:11 #1417854
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
In het ledendeel staat hoe je die sensor door kunt meten, maar daar kunnen we beide niet bij.
Misschien moet je via de massa/het huis van de sensor meten?
Misschien moet je via de massa/het huis van de sensor meten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2015 20:44 #1417856
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Oude van Johan kun je wel lezen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2015 21:17 #1417861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die kan ik in ieder geval wel lezen, bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2015 21:19 #1417862
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Turbodruk weg?
Bij mij is er ooit een slang van de intercooler naar de inlaat losgeschoten, het verschijnsel wat jij omschrijft lijkt daar erg op Arthur.
Misschien niets losgeschoten maar wel ergens een lek in de drukvulling.
Groeten,
Misschien niets losgeschoten maar wel ergens een lek in de drukvulling.
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam