benzine geur van onder motorkap bij koude start / opgelost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 09:12 #1103497 door V700 register
Ik heb al een tijdje last van een flinke benzine walm bij koude start. Ik heb de injector rail er al een paar keer uit gehaald, andere injectoren geplaatst en alle 12 de rubber ringetjes vernieuwd, ook de groene ringetjes van de aansluitingen van de leidingen op de rails nu vervangen. Tevens de drukregelaar omgeruild.
Andere injector gerelateerde pakking ringetjes zijn nooit geleverd bij de 960 vanaf 1995. Ik weet dat eerdere modellen nog rubber ringen in het spruitstuk zelf hadden zitten.
Maargoed het is helaas nog niet over. Ik kan geen lekkage ontdekken aan de rail zelf ook zien de 2 benzine leidingen er naar toe goed uit.
Het is alleen bij koude start eigenlijk en ook niet iedere keer. De geur komt duidelijk van het blok. Is er iets wat ik nog over het hoofd zie?
Hij heeft verder een LPI installatie en de injectoren zitten aan de onderkant op het spruitstuk en zijn niet te inspecteren zonder dit te verwijderen, kan het hier nog mee te maken hebben?
Hij loopt gewoon mooi zowel op benzine en gas.
Wie denkt er mee.
Groet, Michiel

Opgelost!
Hij lekte op de voorkant van de rail bij het 'ingeklonken dopje', niet altijd en alleen bij koude motor, zodra de rail iets warm werd, stopte het weer door het uitzetten van het aluminium.
Ik heb het provisorisch opgelost middels een sterke metaal 2 comp. lijm te gebruiken. Ik heb een ring die precies in de ronde verdieping past in gelijmd en vervolgens de epoxy als 2e laag erom heen gezet.
Het probleem is voor nu weg, na 2 weken gaat het steeds goed. Niet heel fraai maar wel effectief, mocht het ooit terugkomen dan zal ik de rail moeten vervangen.
zie foto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 09:14 #1416790 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderschrift ontbreekt
Het, mijn onderschrift ontbreekt als ik zelf een topic start zie ik..
maar niet als ik reageer.. dus hieronder zie je welke auto ik heb

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 10:19 #1416792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed lopen
Goed lopen sluit twee verdachte oorzaken eigenlijk al uit, een lekkage in de inlaat of in de uitlaat. Met een lekkage daar zou je het aan de motorloop wel merken.

Heb je ook zo'n koolstoffilter dat de benzinedampen uit de tank opslaat en bij voldoende vacuum terugvoert naar het inlaatspruitstuk? Misschien is één van die slangen losgeraakt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 10:36 #1416794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De vacuümpomp
Hoi Henk, dank voor je input.

De vacuümpomp heb ik ook goed bekeken lijkt allemaal goed, slaat aan na een paar seconde en dan even later weer uit, de lucht die daar uit het pijpje komt is duidelijk anders, namelijk echt een uitlaatgas.
Ik ruik echt benzine en met name in de buurt van de injector rail / inlaat

Mijn eigen gedachte wat betreft de boosdoener is nu eigenlijk richting de pakking van de inlaat, maar hij loopt dus wel gewoon meteen mooi.
Wel draait de startmotor altijd een paar keer rond voordat hij aanslaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 10:43 #1416795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik bedoel een ander ding maar ik weet niet zeker of de 960 die ook heeft. Ik vermoed van welk. De eerste foto op deze pagina toont het ding dat ik bedoel (maar zoals die in een 940 zit): volvo700vereniging.nl/node/37974

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 10:50 #1416796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ah die..
Hoi Henk,
Ik ga zo even kijken, ik weet waar die zit, helemaal linksvoor tussen koplamp en luchtfilterhuis..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 19:13 #1416804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar lopen de slangen naartoe
Ik heb net even de koolstoffilter nader bekeken, ik zag alleen dat een afgedopte uitgang een scheurtje heeft. Ik ga morgen even opzoek naar een nieuwe afsluiting, misschien een vacuüm lek op die manier.
Waar lopen de overige slangen precies naartoe, weet iemand dat? Ze verdwijnen onder mijn luchtfilterhuis en kan niet zien waarheen precies.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2015 20:56 #1416806 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uit
Uit de beschrijving dacht ik een slang naar de benzinetank om dampen daarvan naar het filter te kunnen brengen. En het inlaatspruitstuk om de dampen bij voldoende vacuum uit het filter naar het spruitstuk te leiden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2015 14:05 #1416815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda lampje / oranje injectoren
Nu vandaag na een rit van 45 min op LPG gaat voor het eerst sinds ik de auto heb het Lambda lampje branden, ik ga er eigenlijk vanuit dat dat in het verlengde ligt van het benzine damp probleem.
Vanmorgen bij koude start was het weer benzine stank, ik heb de auto even een tijdje stationair laten lopen en constateer dan ook dat er benzine walmen uit de uitlaat komen, zowel als ergens onder de kap.
Ik ga zo maar eens proberen wat foutcodes te vergaren. Tevens de koolstoffilter slangen te volgen en onderzoeken.
Paar dingen; De injectoren die ik er inmiddels een week in heb zitten zijn oranje ipv groen en komen van een 3 liter. Hij loopt echter gewoon even mooi met deze injectoren. Ik had deze liggen en van de groene braken een paar plastic ringen af, die kan je niet vervangen meen ik, dus vandaar de wissel.
Ik had wel gezien op onderdelen sites dat de oranje met het zelfde nummer ook wel eens uit 2.5 liters zijn getrokken.
Kan het lambda lampje hier mee van doen hebben, of is er een sonde bij de kat. beschadigd door te veel benzine bij koude start?
De motor loopt nog steeds mooi, ook rijdend overschakelen tussen brandstoffen werkt goed.
Heeft iemand nog suggesties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2015 17:08 #1416819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitgelezen
Ik heb net de OBD 1 uitgelezen en heb code 2.3.2 verder geen fouten.
Is dus Lambda en lijkt op te arm mengsel. Als ik de beschrijving goed begrijp tenminste (231 bij te rijk mengsel). Vervolgens de Code gewist en lampje is uit maar..
nu begint de auto ook voor het eerst duidelijk te zagen bij stationair.
Vervolgens een van de 2 Vacuum aansluitingen op gasklep naar Koolstoffilter vervangen, was duidelijk ingescheurd en ook de afdop aansluiting vernieuwd zodat daar niets meer lekt aan vacuüm.
Ik ga zo weer even rondrijden..
Verder heb ik een goede injector reiniger gekocht en die gooi ik er morgen met volle tank in.
En verder recent te bougies vervangen en die waren allemaal mooi; vrijwel identiek licht koffie gebruind.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC