Motoren van Volvo

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2015 13:58 #1103404 door Fred Schukkink (GAST)
Motoren van Volvo is gemaakt door Fred Schukkink (GAST)
Bestaat er een overzicht van de motoren van de B230 serie?
Ik heb een B230A met carburateur en wil deze uitwisselen voor een ander blok.
Voor zover ik weet bestaan er een B23A , een B23E een B230F , een B230FB een B230K en een B230FK, en misschien nog wel meer.
Vermogen is leuk maar niet interessant, en er een injectie met elektronica ( niet mijn beste afdeling van kennis) inbouwen is niet mijn ding, dus moet de carburateur er weer op.
Wat is hierin de beste keus.
Ik wil wel een goed blok kopen waar ik even mee voort kan, en zal het met een kleine beurs moeten doen.
Dus zelf er in lepelen, heb ik eerder bij andere Volvo's ook gedaan, en afwerken.
Groet Fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2015 14:18 #1416476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier
Hier staat een overzichtje: volvo700vereniging.nl/node/11095

Het enige andere carburateurblok is de B230K. Waar je denk ik rekening mee moet houden is denk ik de nokkenas (is natuurlijk over te zetten) en de compressieverhouding. Als je niet naar injectie wil is een turboblok niet zo handig denk ik, omdat die wellicht zonder turbo minder vermogen overhouden als bijv. een B230F of B230FB met carburateur. Waar je ook rekening mee moet houden is de ontsteking. Die moet je ook overzetten van je huidige auto, bij de donor met een moderner blok werkt de ontstekingscomputer samen met de injectiecomputer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2015 12:13 #1416493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles is wel te doen met een
Alles is wel te doen met een beetje uitzoekwerk.
Ik heb al eens motoren omgebouwd van injectie naar carburateurs.
Voor de ontsteking neem ik dat een ontstekingsunit van een Golf-2. Ik vond die op de sloop voor een tientje maar die golfjes zullen daar ook wel schaars zijn geworden inmiddels. is gewoon een simpel kastje half zo groot als een mobieltje met 8 aansluitingen (waarvan je er 4 nodig hebt).

• Arjan Banga
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2015 19:06 #1416496 door Arjan Banga
Beantwoord door Arjan Banga in topic ombouw
mijn 744 uit 1985 had een kapotte motor ook B230A, ik heb een andere motor gekocht, een B230F. hier heb ik het inlaatspruitstuk van omgezet, dus de carb er weer op, de carterontluchting, en de ontsteking ook. je moet dan wel een F blok kopen of een ander blok tenminste, die de onsteking op de zijkant heeft te zitten. mijn donormotor was een automaat, dus het vliegwiel is ook omgezet, kan je gelijk de krukaskeeringen ook meenemen, en het toplager.

een B230F heeft de krukaspositiesensor bij het vliegwiel, en de B230A heeft hem in de onstekingstoren te zitten (hall-sensor).

het enigste probleem bij mij is dat het B230A inlaatspruitstuk verwarmd word door koelwater, en het F blok geen aansluitingen in de kop heeft hiervoor. dit zorgd ervoor dat de benzine een beetje doodslaat, het verdamt niet goed.
tussen de 1300-1800 toeren wil hij wel eens stotteren.

de oplossing hiervoor is:
1. kop ook meewisselen
2. gaten in het spruitstuk boren, in de koelkanalen dan hè! en T-stukken in de radiateurslangen maken.
3. een blok met wel de goede koelkanalen in de kop.

dit is mijn ervaring tenminste.

hulde,
arjan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC